Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Fiat se s elektrickou pětistovkou vrací do USA a jen doufá, že tentokrát nebude prodělávat 330 tisíc na každém autě
23.2.2024 | Petr Prokopec
Zní to šíleně, úvahy automobilek spojené s elektromobily ale bývají právě takové. Fiat na předchozím elektrickém modelu 500 prodělával právě tolik a nyní doufá, že to tentokrát bude lepší. Aby se nepřepočítal.
Když v roce 2012 odhalil Fiat elektrickou verzi modelu 500 určenou pro americký trh, věřil, že se mu s ní zejména ve slunné Kalifornii bude dařit. Italům nicméně nedošlo, že Američané obecně jejich značce příliš neholdují. Zároveň nemají v lásce ani malá dvoudvéřová autíčka a s elektromobilitou má problém i spousta Kaliforňanů. Z auta se tedy stalo totální ekonomické fiasko. Dnes již zesnulý šéf Fiat Sergio Marchionne svého času dokonce apeloval na klientelu, aby si Fiat 500e nekupovala, neboť automobilka na každém prodaném voze prodělávala 14 tisíc dolarů, tedy asi 330 tisíc Kč.
Bylo to zkrátka dokonalé ztělesnění toho, čemu Američané říkají „compliance car”, tedy auto, které nabízíte jen proto, že kvůli tomu či onomu zákonnému nebo obdobnému nařízení musíte. Je velmi pravděpodobné, že kdyby koncern FCA (dnes součást Stellantisu) Fiat 500e v Kalifornii neprodával se ztrátou, bude muset platit ještě víc za tamní obdobu emisních povolenek výrobcům vozů s menší emisní stopou. V prvé řadě „compliance cars” zůstávají elektromobily dodnes, prakticky ze stejného důvodu jejich nabídka bují i v Evropě. A tak se Fiat také v USA rozhodl vstoupit do stejné řeky.
Elektrická 500e tedy znovu míří do USA, tentokrát ale Fiat doufá v pozitivnější výsledky. Šéf severoamerické divize Lead Aamir Ahmed je o tom dokonce přesvědčen: „V případě tohoto produktu máme velmi pozitivní dojmy. Soupeři, kteří se pohybují v této cenové hladině, všichni prodělávají. My nicméně na každém prodaném kuse budeme vydělávat,“ uvedl.
Vůz ve Státech startuje na 32 500 dolarech (asi 763 tisíc Kč), což je absurdní cena na tak prťavý vůz vhodný v podstatě jen na poskakování po městě - paket baterií s kapacitou 42 kWh, který se má postarat o dojezd jen 240 km, nic většího neslibuje. Pod kapotou se navíc skrývá jen 118 koní, se kterými lze zrychlit z klidu na stovku za 9 sekund, zatímco nejvyšší rychlost činí pouze 150 km/h. Co se pak dobíjení týče, maximální výkon činí 85 kW, ani pomalé dobíjení označované jako rychlé tedy není možné.
Nic z toho tedy nejsou parametry, které by kohokoli v USA lákaly k utracení takřka 800 tisíc korun. Však za cenu o zhruba 50 tisíc Kč nižší mohou Američané sáhnout i po Fordu Mustang. Či případně za sumu naopak vyšší o 50 tisíc korun dostávají pick-up F-150. A to se nebavíme o tom, kolik v USA stojí normální spalovací kompaktní - Toyota Corolla tam startuje na 23 145 USD, což je asi 540 tisíc Kč. Kdo si připlatí statisíce za menší elektrický Fiat?
Spíš než cokoli jiného je tak pravděpodobné, že historie se bude opakovat. Ahmed přesto o úspěchu nepochybuje, přičemž důvodem podle něj má být, že malých elektromobilů je ve Státech jako šafránu. No proč asi? Jednoduše z toho důvodu, že po nich málokdo touží. Fiat si ale prý udělal průzkum, ze kterého vyplynulo, že pokud lidem souběžně s vozem dodá i nějaké ty kredity na dobíjení zdarma, pak je dokáže přesvědčit. Jsme na to velmi zvědavi, opravdu.



Elektrický 500e bude ve Státech startovat o 50 tisíc výš než základní Ford Mustang a o 220 tisíc výš než základní Toyota Corolla. Opravdu si kdokoli soudný může myslet, že maličký hatchback s omezeným dojezdem a neoslnivou dynamikou může zabodovat? Foto: Fiat
Zdroje: Inside EVs, Jalopnik
Bleskovky
BMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
před 11 hodinamiFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nejnovější články
Nový čínský soupeř Rolls-Royců a Maybachů ukazuje, že Evropané už nemají nic jisté ani mezi luxusními limuzínami
před 6 hodinamiI ojetý Renault může být něco jako výhra v loterii, musí ale mít pod kapotou ten správný motor
před 7 hodinamiTento moderní Mercedes třídy S najel neuvěřitelné kilometry. A stejně neuvěřitelně vypadá, i když stojí jako kdysi jeho pár příplatkových prvků
před 9 hodinamiČíňané „vyžerou” Evropanům vše, v čem dnes excelují. Mají už i vlastního soupeře Porsche 911, přímo ho srovnávají s originálem
před 10 hodinamiBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva