Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Fiat 500X je venku, s až 184 koňmi, 4x4 a 9st. automatem
2.10.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+ živé foto) Italové rozšiřují rodinu pětistovek o očekávané SUV 500X. Konkurentům jako je Mokka a Captur chce technicky ukázat záda.
Jednou z nejvýraznějších novinek letošního pařížského autosalonu se jistě stane i Fiat 500X, měsíce očekávaný sourozenec Jeepu Renegade. Od včerejšího dne jsme už s jistotou věděli, jak bude vypadat, a tak oficiální fotografie nejsou velkým překvapením, poprvé však můžeme nahlédnout do nitra, a to jak do interiéru, tak pod sukně.
Nabobtnalý kompaktní crossover doplňující rodinu pětistovek stojí na základech zmíněného Jeepu a bude nabízen ve dvou odlišných variantách. V takzvaně „metropolitnější“ pro zákazníky, kteří se budou pohybovat primárně po městě a dále v „outdoorovější“ pro volný čas - tu poznáte podle větší plastové ochrany (na fotografiích je červená). Nový Fiat 500X měří na délku kompaktních 4,25 metru (ve verzi pro volný čas je o 2 cm delší), na šířku mu naměříme 1,8 metru a do výšky pak ukáže měřidlo 1,6 metru (s ližinami a pohonem všech kol je až o dva centimetry vyšší).
Z designového hlediska samozřejmě nehodlá vybočovat z rodiny Fiatů 500 a hlásí se k ní především typickými zaoblenými světly, logem a chromovaným lemem kapoty. Zákazníci si u něho budou moci vybírat z palety dvanácti různých laků a z osmi odlišných designů kol, které mají průměr od šestnácti do osmnácti palců. Raději se ale rovnou podívejme, jakou technikou hodlá kromě stylového kabátu zaujmout. A že jí není málo. Zajímavostí je podle tiskových informací například zavěšení McPherson na zadní nápravě.
Vůz vyráběný v italské továrně Melfi u Potenzi se bude prodávat na více než stovce trhů (včetně USA), přičemž nabídka ve všech případech čtyřválcových motorizací bude složená zpočátku z benzinového agregátu 1,4 Turbo MultiAir II s výkonem 140 koní, který bude přes manuální šestikvalt pohánět kola přední nápravy. Mezi naftovými agregáty najdeme 120koňový Multijet II o objemu 1,6 litru, který bude taktéž dodáván se šestikvaltem a pohonem předních kol. Zájemci o silnější turbodiesel však zřejmě sáhnou po jeho silnější dvoulitrové variantě, která disponuje 140 koňmi a přináší také devítistupňovou atomatickou převodovku a pohon obou náprav.
Nabídku však později doplní také jednotka 1,6 E-torQ se 110 koňmi osazená manuálním pětikvaltem a předním pohonem, dále silnější verze 1,4 Turbo MultiAir II se 170 koňmi vybavená zmíněným automatem s devíti rychlostmi a pohonem všech kol, alternativně pohonem předních kol a šestistupňovou dvouspojkou - ta má být dokonce komfortnější a zároveň sportovnější než skříň s hydrodynamickým měničem.
Na absolutním vrcholu se později usadí agregát Tigershark s objemem 2,4 litru disponující nejen výkonem 184 koní, ale opět i kombinací automatu a 4x4 zaslíbenou silnějšími verzím. Mezi dalšími plánovanými verzemi je také naftová 1,3 MultiJet II s 95 koňmi a pětikvaltem a 140koňový MultiJet II s manuálním šestikvaltem ve čtyřkolce. K novému devítistupňovému automatu Fiat dodává, že bude hladký a rychlý a že také nabídne režim pro manuální změnu stupňů.
U verzí s pohonem všech kol se automobilka zmiňuje v tiskové zprávě o automatickém odpojování zadní nápravy přes lamelovou spojku ve chvílích, kdy si vůz vystačí s trakcí předních kol - to samozřejmě kvůli úsporám paliva. Tento systém je shodný s tím v Jeepu Renegade. Dalším trumfem v rukávu na konkurenty má být „Drive Mood Selector“, který umožní volbu nejrůznějších jízdní režimů v závislosti na konkrétních podmínkách.
Tento systém reguluje nejen účinek posilovače řízení, chování převodovky (jen automatické) a odezvu plynového pedálu, ale také chování systému pohonu všech kol s asistencí brzd. V režimu Auto si vše vůz nastaví tak, aby pokud možno spořil palivo, Sportem zrychlí odezvu pohonného ústrojí a v režimu All weather pak preferuje maximální přilnavost - hodí se tedy při nepřízni počasí. V outdoorových 500X je All weather nahrazen režimem „Traction Plus“, který v případě verzí s pohonem 4x4 zrychlí přenos točivého momentu na zadní nápravu. U variant s pohonem pouze přední nápravy se v tomto módu chová elektronika tak, aby kola například v bahně pokud možno neprokluzovala.
To vše také bude sloužit samozřejmě k podpoření bezpečnosti posádky, kterou 500X chrání navíc šesti airbagy a funkcí denního svícení, stejně tak stabilizačním systémem ESC. V případě volitelné výbavy nabídne asistenty signalizující nechtěné opuštění jízdního pruhu a také přítomnost vozidel v mrtvém úhlu. Dále bude možné v závislosti na konkrétním trhu objednávat i couvací kameru nebo asistovaný brzdový systém. Když už jsme u posádky, můžeme se také podívat konečně dovnitř.
V interiéru je navzdory vnějším kompaktním rozměrům dostatek místa pro čtyři cestující s možností přibrání pátého pasažéra dozadu doprostřed. Novinka se údajně vyznačuje také prvotřídní kvalitou materiálů (jak plastů, tak i potahů) a řadou praktických úložných schránek. Variabilitu navíc podporují sklopná zadní sedadla, kterými můžete rozšířit základní objem zavazadelníku 350 litrů. Fiat navíc slibuje notnou dávku individualizací potahů a barev palubní desky, stejně tak si slibuje mnoho od systému UconnectTM.
Jedná se o multimediální systém s pěti či 6,5palcovým dotykovým displejem, přes něhož lze ovládat Bluetoothem připojený telefon nebo další zařízení. Ta lze připojit také prostřednictvím USB a AUX-in a posléze je může uživatel ovládat i hlasem. Za příplatek pak systém dostane i navigaci TomTom 2.5D (v menším) a se zobrazením 3D ve větším provedení. I cíl bude možné vkládat hlasově. Mezi další funkce rozhraní UconnectTM patří příjem digitálního vysílání DAB a potěší i kompatibilita s rodinou přístrojů od Apple.
Nechybí bluetooth streaming nebo ovládání přes volant, s funkcí TM Live ani zrcadlení aplikací chytrých telefonů včetně příjmu dopravních a jiných zpráv. To musí být zatím vše. Více informací přineseme spolu s podrobnějšími technickými daty a širší fotogalerií.
Tip: Projděte si všechny novinky pařížského autosalonu 2014, máme pro vás i galerii živých fotografií přímo z Paříže.
Fiat 500X naživo na pařížském výstavišti
Nový Fiat 500X nevypadá věru špatně. Technickou výbavou docela příjemně překvapuje, otázkou zůstává jen cena
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 5 hodinami - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
před hodinou - Konečně: Policie v New Yorku dostala výslovný zákaz pouštět se do nesmyslných honiček, čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 2 hodinami - Nová, původně jen elektrická značka VW upřesnila, jak do svých aut nainstaluje spalovací motory
před 4 hodinami - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 5 hodinami - Poslední malá spalovací Porsche zažila těsně před svým koncem ohromné prodejní vzepětí. Není z toho jasné, o co lidé stojí?
včera
Živá témata na fóru
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.17. 12:47 - Truck Daškam
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie
- BMW Divize 01.16. 13:41 - Vrooom
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 01.15. 23:05 - abgx1