Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Fiat 500X je venku, s až 184 koňmi, 4x4 a 9st. automatem
2.10.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+ živé foto) Italové rozšiřují rodinu pětistovek o očekávané SUV 500X. Konkurentům jako je Mokka a Captur chce technicky ukázat záda.
Jednou z nejvýraznějších novinek letošního pařížského autosalonu se jistě stane i Fiat 500X, měsíce očekávaný sourozenec Jeepu Renegade. Od včerejšího dne jsme už s jistotou věděli, jak bude vypadat, a tak oficiální fotografie nejsou velkým překvapením, poprvé však můžeme nahlédnout do nitra, a to jak do interiéru, tak pod sukně.
Nabobtnalý kompaktní crossover doplňující rodinu pětistovek stojí na základech zmíněného Jeepu a bude nabízen ve dvou odlišných variantách. V takzvaně „metropolitnější“ pro zákazníky, kteří se budou pohybovat primárně po městě a dále v „outdoorovější“ pro volný čas - tu poznáte podle větší plastové ochrany (na fotografiích je červená). Nový Fiat 500X měří na délku kompaktních 4,25 metru (ve verzi pro volný čas je o 2 cm delší), na šířku mu naměříme 1,8 metru a do výšky pak ukáže měřidlo 1,6 metru (s ližinami a pohonem všech kol je až o dva centimetry vyšší).
Z designového hlediska samozřejmě nehodlá vybočovat z rodiny Fiatů 500 a hlásí se k ní především typickými zaoblenými světly, logem a chromovaným lemem kapoty. Zákazníci si u něho budou moci vybírat z palety dvanácti různých laků a z osmi odlišných designů kol, které mají průměr od šestnácti do osmnácti palců. Raději se ale rovnou podívejme, jakou technikou hodlá kromě stylového kabátu zaujmout. A že jí není málo. Zajímavostí je podle tiskových informací například zavěšení McPherson na zadní nápravě.
Vůz vyráběný v italské továrně Melfi u Potenzi se bude prodávat na více než stovce trhů (včetně USA), přičemž nabídka ve všech případech čtyřválcových motorizací bude složená zpočátku z benzinového agregátu 1,4 Turbo MultiAir II s výkonem 140 koní, který bude přes manuální šestikvalt pohánět kola přední nápravy. Mezi naftovými agregáty najdeme 120koňový Multijet II o objemu 1,6 litru, který bude taktéž dodáván se šestikvaltem a pohonem předních kol. Zájemci o silnější turbodiesel však zřejmě sáhnou po jeho silnější dvoulitrové variantě, která disponuje 140 koňmi a přináší také devítistupňovou atomatickou převodovku a pohon obou náprav.
Nabídku však později doplní také jednotka 1,6 E-torQ se 110 koňmi osazená manuálním pětikvaltem a předním pohonem, dále silnější verze 1,4 Turbo MultiAir II se 170 koňmi vybavená zmíněným automatem s devíti rychlostmi a pohonem všech kol, alternativně pohonem předních kol a šestistupňovou dvouspojkou - ta má být dokonce komfortnější a zároveň sportovnější než skříň s hydrodynamickým měničem.
Na absolutním vrcholu se později usadí agregát Tigershark s objemem 2,4 litru disponující nejen výkonem 184 koní, ale opět i kombinací automatu a 4x4 zaslíbenou silnějšími verzím. Mezi dalšími plánovanými verzemi je také naftová 1,3 MultiJet II s 95 koňmi a pětikvaltem a 140koňový MultiJet II s manuálním šestikvaltem ve čtyřkolce. K novému devítistupňovému automatu Fiat dodává, že bude hladký a rychlý a že také nabídne režim pro manuální změnu stupňů.
U verzí s pohonem všech kol se automobilka zmiňuje v tiskové zprávě o automatickém odpojování zadní nápravy přes lamelovou spojku ve chvílích, kdy si vůz vystačí s trakcí předních kol - to samozřejmě kvůli úsporám paliva. Tento systém je shodný s tím v Jeepu Renegade. Dalším trumfem v rukávu na konkurenty má být „Drive Mood Selector“, který umožní volbu nejrůznějších jízdní režimů v závislosti na konkrétních podmínkách.
Tento systém reguluje nejen účinek posilovače řízení, chování převodovky (jen automatické) a odezvu plynového pedálu, ale také chování systému pohonu všech kol s asistencí brzd. V režimu Auto si vše vůz nastaví tak, aby pokud možno spořil palivo, Sportem zrychlí odezvu pohonného ústrojí a v režimu All weather pak preferuje maximální přilnavost - hodí se tedy při nepřízni počasí. V outdoorových 500X je All weather nahrazen režimem „Traction Plus“, který v případě verzí s pohonem 4x4 zrychlí přenos točivého momentu na zadní nápravu. U variant s pohonem pouze přední nápravy se v tomto módu chová elektronika tak, aby kola například v bahně pokud možno neprokluzovala.
To vše také bude sloužit samozřejmě k podpoření bezpečnosti posádky, kterou 500X chrání navíc šesti airbagy a funkcí denního svícení, stejně tak stabilizačním systémem ESC. V případě volitelné výbavy nabídne asistenty signalizující nechtěné opuštění jízdního pruhu a také přítomnost vozidel v mrtvém úhlu. Dále bude možné v závislosti na konkrétním trhu objednávat i couvací kameru nebo asistovaný brzdový systém. Když už jsme u posádky, můžeme se také podívat konečně dovnitř.
V interiéru je navzdory vnějším kompaktním rozměrům dostatek místa pro čtyři cestující s možností přibrání pátého pasažéra dozadu doprostřed. Novinka se údajně vyznačuje také prvotřídní kvalitou materiálů (jak plastů, tak i potahů) a řadou praktických úložných schránek. Variabilitu navíc podporují sklopná zadní sedadla, kterými můžete rozšířit základní objem zavazadelníku 350 litrů. Fiat navíc slibuje notnou dávku individualizací potahů a barev palubní desky, stejně tak si slibuje mnoho od systému UconnectTM.
Jedná se o multimediální systém s pěti či 6,5palcovým dotykovým displejem, přes něhož lze ovládat Bluetoothem připojený telefon nebo další zařízení. Ta lze připojit také prostřednictvím USB a AUX-in a posléze je může uživatel ovládat i hlasem. Za příplatek pak systém dostane i navigaci TomTom 2.5D (v menším) a se zobrazením 3D ve větším provedení. I cíl bude možné vkládat hlasově. Mezi další funkce rozhraní UconnectTM patří příjem digitálního vysílání DAB a potěší i kompatibilita s rodinou přístrojů od Apple.
Nechybí bluetooth streaming nebo ovládání přes volant, s funkcí TM Live ani zrcadlení aplikací chytrých telefonů včetně příjmu dopravních a jiných zpráv. To musí být zatím vše. Více informací přineseme spolu s podrobnějšími technickými daty a širší fotogalerií.
Tip: Projděte si všechny novinky pařížského autosalonu 2014, máme pro vás i galerii živých fotografií přímo z Paříže.

















Fiat 500X naživo na pařížském výstavišti
Nový Fiat 500X nevypadá věru špatně. Technickou výbavou docela příjemně překvapuje, otázkou zůstává jen cena
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
před 3 hodinamiUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025
Nejčtenější články
Mitsubishi ukázalo své želízko v umírající třídě aut v nové verzi. Vypadá ještě víc jako Predátor, rodinu ale odveze za slušný peníz
19.3.2025Zámožný architekt se nemůže zbavit sbírky nejetých Porsche i s kamionem, kterým je převáží, nabídne vše v aukci bez rezervní ceny
19.3.2025Ani nové čínské řešení dobíjení elektromobilů se zdaleka nevyrovná tankování spalovacích aut, tady zas někdo neumí počítat
20.3.2025Bentley poznává krutě: Ani bohatí nechtějí kupovat horší auta za víc peněz, prodeje i zisky jsou fuč
20.3.2025Nadšenci za drobné koupili nezničitelný Mercedes s 872 tisíci km, 760 tisíc ujel jediný majitel. Jeho V6 dál šlape jako hodinky
20.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva