Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Fiat 500 TwinAir: ušitý bruselským krejčím
7.5.2011 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Fiat konečně uvádí na trh model 500 TwinAir. Jeho přeplňovaný dvouválec se systémem start-stop a pidi karoserií, toť jistě splněný sen bruselských úředníků.
Stará poučka praví, že historie se opakuje. Nyní se stáváme svědkem jejího naplnění. Nejdříve si připomeňme tu historii. Deset let po válce byla Itálie stále chudou zemí a většina lidí jezdila na skútrech. Fiat pak přišel s geniální myšlenkou a vytvořil Fiat 500, pidi i auto poháněné vzduchem chlazeným dvouválcem umístěným nad zadní nápravou. Co na tom, že bylo malé, bylo to auto a hlavně velmi levné auto. O jeho úspěchu svědčí úspěch na trhu, celkově byly vyrobeny téměř 4 miliony „pětistovek”.
V roce 2007 Fiat přivedl na svět nástupce, nový model 500. Přestože je citelně větší (3 vs. 3,5 m), je svému předchůdci velmi podobný. Vzhledem i charakterem. Také se hodí spíše do města a cestovat v něm ve čtyřech, to už vyžaduje jistou dávku masochismu. Implementací dvouválcového motoru je ovšem návrat do minulosti dokončen. Ve své době to byla z nouze ctnost, dnes je to prezentováno jako výhra pokroku.



Motor TwinAir je totiž zatím nejryzejším projevem tzv. dowsizingu, jehož „popularitu” lze lépe pochopit z našeho někdejšího článku na téma otáčky motoru a spotřeba paliva. V jednoduchosti řečeno - čím je motor menší, tím méně paliva spotřebovává pro svůj vlastní chod a tím efektivněji funguje při nízkém zatížení. A protože právě při něm probíhají testy normované spotřeby paliva, podle nichž se určují i emise CO2 a podle těch zase pokuty automobilkám za překročení jejich stanoveného maxima, mají výrobci aut velkou motivaci motory dále zmenšovat a zmenšovat. Tříválec je již překonaný, Fiat už je u válců dvou a možná se jednoho dne dočkáme i jednoválce, s nímž budeme denně vyjíždět jako na bájném jednorožci ze svých garáží. Nebo se spíše jednou dočkáme toho, že pod kapotou už nebude žádný spalovací motor, tak si to ostatně EU maluje.
Není proto pochyb o tom, že Fiat 500 je zatím nejlepším naplněním snu bruselského úředníka, alespoň co se aut s konvenčními motory týče. Ale nechme již Brusel Bruselem a pojďme se na nový motor podívat z poněkud techničtějšího hlediska. Na stránkách Autoforum.cz jsme se mu totíž zatím ještě nevěnovali.
Jedná se o benzínový dvouválec o objemu 0,9 l přeplňovaný turbodmychadlem kapesních rozměrů. Je vybaven systémem MultiAir, který prostřednictvím elektrohydraulického systému ovládá zdvih a dobu otevření sacích ventilů a tím množství nasávaného vzduchu. Motor se tak obejde bez klapky sání, což snižuje aerodynamické ztráty sání a zvyšuje účinnost provozu. V rámci nabídky Fiatu bude k dostání v různých výkonových variantách, u Fiatu 500 je naladěn na maximum 85 koní při 5 500 1/min a 145 N.m při 1 900 1/min.
Pětistovka s ním zrychluje z 0 na 100 km/h za 11 s a zvládne maximum 173 km/h. Kombinovaná průměrná spotřeba podle výrobce je 4,1 l/100 km. Tu je prý možno ještě o 0,1 l/100 km vylepšit prostřednictvím robotizovaného manuálu Dualogic. Tímto automatem vybavená 500 má na palubní desce navíc tlačítko Eco. Za normálních okolností ze sebe motor dá co může, pokud ho stisknete, management motoru je přepnut do „eco-friendly” módu a sníží maximum točivého momentu na 100 N.m při 1 750 1/min. Současně je posilovač řízení přepnut do módu City.
Fiat 500 je prvním z aut, které tento výkřik poslední módy dostalo. Na jeho počest byla vytvořena speciální řada, která převzala i jeho název. Model 500 TwinAir poznáte nejen podle zvuku, ale také pole dveřních klik a ozdobných lišt na přídi vyvedených v matném chromu a k motorizaci se velmi hodícím sportovním kitu sestávajícího ze spoileru na zadních dveřích a chromované koncovky výfuku.
Uvnitř najdeme palubní desku ozdobenou již zmíněným matným chromem a sportovní sedadla čalouněná kombinací látky a kůže. V rámci řady TwinAir budou v nabídce dvě úrovně výbavy. Základní zahrnuje 15" litá kola, rádio s CD a MP3, ABS, 7 airbagů, dálkově ovládaný centrál a chybět nesmí systém Start&Stop. TwinAir Plus pak navíc nabídne 16" kola, manuální klimatizaci, kůží čalouněný multifukční volant, ESP atd.
Základní cena v Itálii začíná na 12 000 Eur (přibližně 285 000 Kč), u nás si na 500 TwinAir musíte připravit více. V Česku je totiž vůz k mání jen ve vyšší výbavě Lounge za cenu začínající na 361 900 Kč.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Drzí zloději ukradli osm nových sporťáků přímo z továrny, automobilka si toho ani nevšimla
před 3 hodinamiJízda s vzácným posledním Ferrari s motorem V12 a manuální převodovkou je italská extáze se vším všudy, selhání vozu nevyjímaje
včeraPo letech objevená reklama Hondy s Ayrtonem Sennou pro její domácí trh je bizarní připomínkou jedné slavné éry
24.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Peugeot si zadělal na propadák. Do nabídky vrátí model GTi, jenže v provedení, o které nikdo nestojí
před 2 hodinamiDrzí zloději ukradli osm nových sporťáků přímo z továrny, automobilka si toho ani nevšimla
před 3 hodinamiVolný pád Stellantisu pokračuje. Další nepovedený restart slavné značky znamená propad prodejů až o 73 procent
před 4 hodinamiČeský svaz autoprůmyslu si dovolil kritizovat vnucování nechtěných aut, připomíná to Kocábovu diverzi v živém vysílání v létě 1989
před 6 hodinamiFrancouzský rodinný ideál skončil po 4 letech pro nezájem, dnes jako levná ojetina překvapí svou spolehlivostí, hlavně jako diesel
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva