Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Fiasko Mercedesu s absurdní hybridizací ostrých modelů dostalo nový rozměr, tisícům aut selhává pohon
23.3.2025 | Petr Miler
Němci v rámci vývoje nových pohonů svých aut zapomněli nejen na zákazníka, ale i na jedno staré dobré heslo vývojářů: „Keep it simple.” Tedy na slova velící k zachování konstrukční jednoduchosti, i to se jim teď vrací.
Až se lidé z Mercedesu dostanou do depresivních stavů tváří v tvář nabídkám na „dobrovolný” odchod z práce, mohou si pustit třeba Divokýho Billa: „Všechno hezký za sebou mám, můžu si za to sám...” Náladu jim to asi nespraví, přibližně naznačit místo, kde udělali chybu, by jim to ale mohlo.
Automobilky jako tato se mohou vymlouvat na cokoli, sami jsme ale byli roky přímými svědky toho, jak dogmaticky a s jakou mírou agresivity usilovaly, aby se dostaly přesně do pozic, ve kterých se dnes nachází. Když nad tím přemýšlím, je to vlastně od začátku úplně iracionální, je to jedna z mnoha „kulturních válek” posledních dekád, kdy my říkáme, že nezastáváme žádnou ideologii, chceme svobodu a nechť je každému umožněno zvolit si mezi auty takové řešení, které právě jemu vyhovuje. Ovšem automobilky jsou velmi ideologické, zákazníky omezují v jejich volbě a bez rozdílu jim postupně nutí jedno řešení, které samy vybraly jako to správné. Podle toho to dopadá.
Jedním z takových řešení je nahrazování objemných osmiválcových motorů plug-in hybridními alternativami. Pro větší modely jsou stále ještě osmiválcové, což ale nic nemění na jejich nesmyslnosti, neboť jsou pořád absurdně těžké a jako efektivní se jeví jen na papíře. Ještě horší je to ale u menších modelů, kde došlo k nahrazení jednotek 4,0 V8 hybridními 2,0 R4 a je to až brutální prodejní fiasko, o kterém můžeme přinášet téměř jen negativní zprávy už od tristní premiéry vozu roce 2022. To je ale obchodní rovina, věc má ještě jinou, technickou.
Nic proti evoluci, právě naopak, jako technik ale musíte vždy zvažovat, co vám nějaká technická změna přinese a co vám vezme. Může to být někdy složité rozhodování s řadou neznámých, pokud ale vržení kostkami v tomto případě znamená zabití většiny obchodního potenciálu, zatížení auta stovkami kil navíc, přidání záporného stabilního výkonu a doplnění složitosti vedoucí k potenciálním selháním s vidinou pouhého snížení normované spotřeby o pár litrů paliva na sto kilometrů jízdy, není to dobrý „deal”. Mercedes ale přesně tohle udělal a nevrací se mu to jen v showroomech.
Jak zatím víme jen z USA díky tamní NHTSA (svolávací akce ID 25V129000, informace týkající se Evropy zjišťujeme, veřejně zatím známé nejsou), téměř tři tisíce exemplářů právě hybridních sportovních modelů Mercedes-AMG S 63 E Performance, čtyřdvéřového AMG GT 63 S E Performance, AMG GT 63 S E Performance, AMG SL 63 S E Performance a AMG GLC 63 S E Performance (SUV i SUV-kupé) z modelových let 2023 až 2025 musí do servisů kvůli selhávání pohonu.
Podle NHTSA vada těchto aut způsobuje selhání řídicí jednotky startéru a generátoru, což může mít za následek ztrátu hnacího výkonu a zvýšit riziko havárie. Majitelé tak musí do servisů, kde se pokusí věc vyřešit aktualizací softwaru. Zda bude dostačující i v případě už dřívějšího selhání vozu, zjišťujeme, v případě, že se vada projevila, totiž auta obvykle nejdou nastartovat a nezdá se, že by v tu chvíli byl defekt jen softwarový. Majitelé budou osloveni během letošního dubna a nemáme důvod myslet si, že jde o specificky americký problém.
Je s podivem, že mezi auty není jmenována ostrá třída C, neboť má úplně stejný pohon jako spřízněné GLC, které předmětem svolání je stejně jako všechna ostatní hybridní AMG z posledních let. I v této rovině jsme požádali o upřesnění a na informace čekáme.
Tak či onak je další problém způsobený hybridizací, která - jak už padlo - přináší velmi malé benefity výměnou za velmi malý přínos, i když vše funguje dokonale. A teď už ani to neplatí. Fiasko Mercedesu s těmito modely tak dostává nový rozměr, poučení ale nečekejme. V „kulturních válkách” vede každá událost vytvářející prostor k uvědomění si vlastních chyb obvykle k eskalaci a vinění jiných. Kdo to asi tentokrát bude?



Co se ještě musí stát, aby Mercedes uznal, že auta jako GLC 63 S E Performance od AMG byla špatným nápadem? Foto: Mercedes-Benz
Zdroje: NHTSA, Mercedes-Benz
Bleskovky
Kia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025Nejnadějnější nováček letošní Formule 1 přelstil italské zákony, svůj víc jak 600koňový Mercedes může řídit okamžitě
13.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- WorldSBK se vrací do Mostu! Na co se mohou fanoušci letos těšit? včera 12:00
- Na Masarykův okruh najely frézy, začala klíčová fáze rekonstrukce 16.4.2025
- Piaggio Medley 200: v nových barvách a se silnějším motorem 16.4.2025
- Případ Vinales: Drama tlaku v pneumatikách - další díl 15.4.2025
- Další těžké zranění Jorge Martina 14.4.2025
Nejčtenější články
Bentley poznává krutě: Ani bohatí nechtějí kupovat horší auta za víc peněz, prodeje i zisky jsou fuč
20.3.2025Nadšenci za drobné koupili nezničitelný Mercedes s 872 tisíci km, 760 tisíc ujel jediný majitel. Jeho V6 dál šlape jako hodinky
20.3.2025Nová vlajková loď Škody předčasně ukázala svůj vzhled na ilustracích, takhle to žádná krasavice nebude
20.3.2025Obrat Alfy Romeo byl dokonán, oba její nejzajímavější modely se vrátí se spalovacími motory pod kapotami
20.3.2025Výkonné elektrické SUV po svolávací akci samo zrychluje, i když sundáte nohu z plynu. Nejde o vtip, zachycují to videa
20.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva