Ferrari 599XX Evolution ohromuje 750 koňmi a aktivní aerodynamikou

(doplněno, video) Pokud je Ferrari 599 GTB úchvatné auto a 599XX splněný sen několika vyvolených, co pak bude provedení Evolution?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Ferrari 599XX Evolution ohromuje 750 koňmi a aktivní aerodynamikou

1.12.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Ferrari 599XX Evolution ohromuje 750 koňmi a aktivní aerodynamikou

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(doplněno, video) Pokud je Ferrari 599 GTB úchvatné auto a 599XX splněný sen několika vyvolených, co pak bude provedení Evolution?

Publikováno 7:00, doplněno 20:00: Model 599XX Evolution byl dnes veřejně odhalen v Boloni, Ferrari přesto stále nevypustilo žádné pořádné snímky. I tak si vůz můžete lépe prohlédnout díku videu tradičního lovce záběrů superaut Marchettina, který natočil právě na boloňské Motor Show. Přidali jsme i živé fotky přímo z Boloně.


Tento vůz se nám asi do rukou nikdy nedostane, a tak to nebudeme moci říci s jistotou, od pravdy ale zřejmě nebude tvrzení, že půjde o něco naprosto neskuečného. Tedy alespoň pokud správně chápeme omezené penzum informací, které Ferrari vypustilo před premiérou této specialitky, jež se odehraje na nadcházející Motor Show v Boloni. Ano, ta tokijská se ještě ani pořádně nerozjela a už můžeme soustředit svou pozornost na další. Inu, sledovat svět automobilů je někdy náročná práce.

Boloň bude jako obvykle patřit hlavně domácím značkám a pokud nás sledujete pravidelně, jistě už víte o čtyřech novinkách Abarthu, Lancii Ypsilon Black and Red nebo jemně faceliftovaném Fiatu Punto 2012. Jenže paleta italských automobilek je mnohem pestřejší a tu nejzářivější barvu na ní představuje Ferrari. Právě to v se ve své domovině zaskví modelem 599XX Evolution nebo Evoluzione, preferujete-li původní italské znění bez dodatečné „amerikanizace”. S čím přichází?

Jestliže se ale aspoň trochu zajímáte o nabídku Ferrari, jistě již tušíte, odkud vítr vane. 599XX je totiž ryze okruhovým, navíc experimentálním vozem, který slouží jen několika nejvybranějším klientům značky. Slovo Evolution pak jistě nemá za cíl naznačit, že byl vůz dovybaven domácím kinem promítajícím dokument o Darwinově teorii, informuje spíše o posunutí možností tohoto speciálu ještě dále. Zatím o něm nevíme vše, i to známé je ale hodně zajímavě.

Předně Ferrari zveřejnilo, že se vůz dočkal ještě výkonnějšího motoru. Dvanáctiválec pocházející ze vzácného Enza disponuje nyní díky kompletně přepracovanému výfukovému potrubí s vyústěním uloženým hned v předních blatnících výkonem až 750 koním (o 20 více než u „běžného” FXX) dostupným v 9 000 ot./min, maximu točivého momentu činí 700 Nm. Dynamika takto upraveného vozu známa zatím není, jisté ale je, že ji dále vylepší zkrácený stálý převod, který má zvýšit potenciál vozu hlavně na středně rychlých tratích.

Vedle zvýšeného výkonu motoru a úpravy jeho přenosu na povrch zemský se 599XX Evolution pochlubí i pozoruhodným řešením prvků upravujících obtékání vzduchu okolo karoserie. Nejzajímavější z nich je přitom zadní aktivní přítlačné křídlo se dvěma elektronicky ovládanými klapkami, které se starají o proměnlivé nastavení přítlaku a tedy i jeho variabilní rozložení mezi přední a zadní osu. Vzhledem k tomu, že jejich ovládání je přímo spojeno s elektronickými systémy vozu a dokáže tak průběžně reagovat na to, co řidič zrovna provádí, by mělo z hlediska aerodynamiky zajistit zcela jedinečné fungování celého auta.

Ferrari dále uvádí, že 599XX Evolution dostalo upravený „splitter” pod předním nárazníkem a modifikovaný difuzor. Celkový přítlak v 200 km/h tak vzrostl na 330 kg až 440 kg v závislosti na tom, zda jsou klapky zadního přítlačného křídla otevřeny, nebo nikoli. Balíček změn pak doplňují lehčí pneumatiky Pirelli, které mají ubrat plných 35 kilogramů z pohotovostního hmotnosti vozu, navíc jde o neodpruženou hmotu.

Výsledkem toho všeho má být schopnost 599XX Evolution obkroužit trať ve Fioranu za 1 minutu a 15 sekund, což je jistě pozoruhodný čas. Je totiž o plných 11,5 sekundy lepší než ten platný pro základní 599 GTB a překonává i dřívější výkony speciálu FXX a výchozího 599XX o jednu sekundu. Ostatně, že už výchozí 599XX je rychlá jako čert dosvědčuje i někdejší video s rekordní jízdou na Nordschleife.

Vůz vám bohužel zatím můžeme ukázat jen na jediném snímku (no, spíše malůvce...), to se ale jistě změní po jeho dnešní premiéře v Boloni. Alespoň se zase jednou máme na co těšit.


Ferrari 599XX Evolution ohromuje 750 koňmi a aktivní aerodynamikou - 1 - Ferrari 599XX Evolution prvni 01
Ferrari 599XX Evolution je superstroj na druhou. Spíše na třetí...

Ferrari 599XX Evolution ohromuje 750 koňmi a aktivní aerodynamikou - 2 - Ferrari 599XX Evolution zive Bologna 01Ferrari 599XX Evolution ohromuje 750 koňmi a aktivní aerodynamikou - 3 - Ferrari 599XX Evolution zive Bologna 02Ferrari 599XX Evolution ohromuje 750 koňmi a aktivní aerodynamikou - 4 - Ferrari 599XX Evolution zive Bologna 03Ferrari 599XX Evolution ohromuje 750 koňmi a aktivní aerodynamikou - 5 - Ferrari 599XX Evolution zive Bologna 04Ferrari 599XX Evolution ohromuje 750 koňmi a aktivní aerodynamikou - 6 - Ferrari 599XX Evolution zive Bologna 05Ferrari 599XX Evolution ohromuje 750 koňmi a aktivní aerodynamikou - 7 - Ferrari 599XX Evolution zive Bologna 06Ferrari 599XX Evolution ohromuje 750 koňmi a aktivní aerodynamikou - 8 - Ferrari 599XX Evolution zive Bologna 07

Zdroje: YouTube, Omniauto.it

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše