Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ferrari 488 GTB: 458 s turby je venku, dává výkon až 670 koní
3.2.2015 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+ videa) Nástupce 458 Italia má 670 koní, dvoustovku zvládne za 8,3 s a jede přes 330 km/h. Za vše vděčí osmiválci 3,9 twin-turbo.
Naposledy dnes ráno jsme se společně podívali na další skvostné LaFerrari, které se objevilo s dosud nevídanou barevnou kombinací. Při té příležitosti jsme si ovšem také připomínali, že se právě dnes odehraje premiéra přepracovaného Ferrari 458 Italia, které mělo - stejně jako základní model California T - obdržet přeplňovaný motor. To, čeho se v Maranellu (a nejen tam) obávali, se stalo skutečností. Přeplňovaná náhrada za 458 Italia se sice představí světu oficiálně až za měsíc v Ženevě, my vám o ní však můžeme povědět naprostou většinu informací už nyní.
Předně by mělo zaznít, že novinka nese název 488 GTB, podle označení se tedy jedná o podstatně přepracovanější vůz než když by se tvůrci uchýlili pouze k faceliftu stávajícího modelu. Dodatek GTB (Gran Turismo Berlinetta) má přitom odkazovat na předchozí éry modelů s V8 uloženým uprostřed, mezi nimiž bylo také famózní 308 GTB. A začneme rovnou hlavní hybnou silou vozu reprezentovanou novým vidlicovým osmiválcem přeplňovaným dvojicí turbodmychadel, který nakonec dostal o 49 centimetrů krychlových vyšší objem než v Californii - označení 488 údajně odpovídá zaokrouhlené hodnotě objemu v kubických centimetrech každého z jeho osmi válců.
Ferrari říká, že jednotka uložená za dvojicí sedadel je naprosto nová, což je spíše marketing - nelze očekávat, že v Maranellu budou vyrábět dva vidlicové, dvakrát přeplňované osmiválce o téměř shodném objemu úplně jinak. Z podobného ranku je prohlášení, že motor se navzdory dopingu svým charakterem přibližuje 4,5litrovému atmosférickému v předchůdci, který se přestane vyrábět na konci letošního léta. Samo Ferrari už dříve řeklo, že to tak prostě být nemůže.
Z výsledných 3,9 litru (3 902 ccm přesně) dokáže v plné parádě odevzdávat necelých 670 koní (492 kW), a sice při dosažení osmi tisíc otáček. Maximální točivý moment s výslednou hodnotou 760 Nm je však k dispozici už ve třech tisících. Oproti atmosférickému agregátu se ve výsledku jedná o nárůstu o 100 koní a 220 Nm, oproti upravené jednotce ve 458 Speciale je skok výkonu 65 koní. Klíčovým faktem ale je, že novinka svého vrcholu dosahuje o tisícovku otáček níž. Pro srovnání je dobré dodat, že newtonmetrů má nové V8 twin-turbo více než dvanáctiválec v F12 Berlineta.
Pokud tedy už hledáte 488 GTB přímého soupeře, bude jím více než kdy předtím McLaren 650S s podobnou pohonnou jednotkou, respektive jeho silnější verze 675LT, která se má po boku Ferrari ukázat na ženevské show. Pohneme se však dál a dodáme, že motor znovu roztáčí zadní kola a znovu prostřednictvím sedmistupňové dvouspojkové převodovky, která ovšem podstoupila řadu změn. Podle automobilky nyní disponuje novým systémem „Variable Torque Management“, který přenáší točivý moment plynule napříč celým spektrem otáček s výsledně zcela progresivním zrychlením. Dost možná právě proto také Ferrari udává oněch 760 Nm až na sedmý rychlostní stupeň.
Dynamicky je na tom 1 370 kilogramů těžká novinka s 53,5 procenty hmotnosti na zdní nápravě velmi dobře. Ostatně už zrychlení z klidu na stovku proběhne během pouhých tří sekund a na dvojnásobné hodnotě jste za 8,4 sekundy po startu, což je o desetinku rychleji než u britského 650S, které váží o 40 kilogramů méně. Maximální rychlost Ferrari přitom dosahuje při více než 330 km/h. Daleko podstatnější však bude, jakým způsobem se konstruktéři vypořádali se zvukem, který bude vycházet z výfuků a motorového prostoru, kde jsou turba.
Podle automobilky je údajně plyný, jasný a naprosto výrazný, což potvrzuje i přiložené video. Uvidíme, jak se na to budou později dívat první recenzenti, ale minimálně to, co je slyšet nyní, nelze považovat za zklamání. Co se spotřeby paliva týká, nová pohonná jednotka má v kombinovaném měřícím cyklu konzumovat 11,4 l/100 km, což odpovídá 260 gramům CO2 na kilometr. K tak snové hodnotě jí samozřejmě pomáhá i start-stop systém HELE.
Kromě zvýšené efektivity, která bude v praxi spolu s charakterem a odezvou na plyn skutečným otazníkem, se u Ferrari zaměřili také na zdokonalování systému Side Slip Angle Control, který ve své druhé generaci nechá majitele jezdit bokem až do chvíle, kdy zjistí ztrátu kontroly nad vozem. Na rozdíl od předchozí verze novinka kooperuje mimo systému F1-Trac a zadního elktronického diferenciálu E-Diff také s aktivními tlumiči, což má vést k přesnějším a přirozenějším zásahům než dosud a také k povolení většího podélného zrychlení při akceleraci ze zatáček, stejně tak vykrystalizuje ke stabilnějšímu chování vozu při řešení složitějších situací.
Inženýři 488 GTB se také chlubí tím, že na novince aplikovali zkušenosti nabyté v programu XX, který už několik let umožňuje účastníkům dostat jejich vozy na hranu. Nejnovější model by tak měl být zatím nejcitlivěji nastaveným, tudíž i podstatně rychlejším autem, ještě ultimativnějším závodním nástrojem na okruhy než jeho předchůdce. Ferrari zmíněné potvrzuje veřejněním času zajetého na okruhu ve Fioranu, kde se podařilo dosáhnout o dvě sekundy rychlejšího kola než s Italií, tedy ještě o půl sekundy rychlejšího výsledku než s její nejostřejší variantou Speciale. Přitom se od nich GTB rozměrově takřka neliší.
Design však přesto identický není. Podle Ferrari ho navrhovali s ohledem na vylepšení aerodynamických vlastností, kterých chtěli dosáhnout, mezi nimi byl přitom na mušce například nižší odpor vzduchu a lepší přítlak. Na voze se to podepsalo ve formě speciálního zadního spoileru, který se má společně s ostatními prvky zajišťovat o polovinu větším přítlakem než u Italie. Mezi další finesy patří dvojitý přední spoiler, aktivní zadní difuzor s klapkami nebo velké sací otvory na bocích odkazující na 308 GTB. Jinak jsou také údajně umístěny výfukové klapky a opomenout nelze ani nové světlomety.
V kabině se objevují nová tlačítka pro obsluhu převodovky, dále přepracované výdechy klimatizační soustavy nebo inovovaný přístrojový panel. Jisté změny prý zaregistrujeme také při zkoumání informačně-zábavního systému a velký podíl na tom bude mít jeho nová grafika. Multifunkční volant s řadicími pádly však zůstává původní, stejně jako zbytek kabiny. Novinka se prý dostane do výroby ve větším množství údajně v září, kdy bude linka po 458 Italii konečně volná. Cena zatím nebyla odhalena, ale počítá se, že oproti sumě předchůdce o něco vzroste. Ne však nějak zásadně.
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2015.
Galerie oficiálních fotografií Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB se představí světu s dvakrát přeplňovaným osmiválcem o objemu 3,9 litru už na březnové Ženevě, těžko nás ale něčím ještě překvapí
Představení včetně jeho přímých předchůdců
Zvuk nového motoru V8 twin-turbo
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 5 hodinami - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders včera 09:58
- Startovní listina NTC 2025 včera 08:49
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku včera 08:00
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
- Dakar 2025 je už prakticky rozhodnuto 16.1.2025
Nejnovější články
- Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
před hodinou - Konečně: Policie v New Yorku dostala výslovný zákaz pouštět se do nesmyslných honiček, čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 2 hodinami - Nová, původně jen elektrická značka VW upřesnila, jak do svých aut nainstaluje spalovací motory
před 4 hodinami - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 5 hodinami - Poslední malá spalovací Porsche zažila těsně před svým koncem ohromné prodejní vzepětí. Není z toho jasné, o co lidé stojí?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva