Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Extrémní pancéřovaný off-road Pouštní kočka nezastaví nic, má sotva pořádná okna
14.3.2021 | Mirek Mazal
Většině strojů podobného ražení je s to vytřít zrak u nás prakticky neznámý vůz izraelské firmy Plasan. Je to jeden z extrémů svého druhu.
Blízký východ nepatří mezi klidné oblasti, jistě i proto se izraelská armáda řadí mezi ty nejlepší na světě. Znát je to nejen lidských zdrojích, ale také na technice - kvalitu tamního letectva snad netřeba připomínat, vysoké investice ale putují také do pozemního vybavení, automobily nevyjímaje. Hlavně díky tomu se v těchto končinách mohou zrodit výrobci aut, kteří neprezentují před objektivy fotoaparátů na největších světových autosalonech, o to větší pozornost si ale zaslouží.
Jedním z takových je automobilka Plasan sídlící v poušti severního Izraele. Stavbou speciálních obrněných aut se zabývá už přes 30 let a jejím posledním počinem je inovovaná verze modelu SandCat, doslova Písečná kočka, přeneseně ale spíše Pouštní kočka. A její jméno je docela výmluvné - umí se nepozorovaně přikrást na určité místo, splnit svůj úkol a odolat i nástrahám, kterým by jiný automobil neodolal.
SandCar je totiž malý taktický obrněný vůz stojících na základech Fordů série F. Z něj používá elektroinstalaci, části podvozku, zavěšení, motor a převodovku. Pohonnou jednotku tedy už tušíte - je to osmiválcový turbodiesel o objemu 6,7 litru, který má vozu zajišťovat hbitost i s 10 lidmi na palubě. Nečekejte ale žádné ohromující dynamické parametry, tohle je hlavně zvíře do nepohody, ne na závodní okruhy - ostatně maximální výkon 224 kW (305 koní) mířící pochopitelně na všechna čtyři kola není na tak velký stroj (může mít 5,6 metru na délku a pohotovostní hmotnost až 6,7 tuny) zrovna úchvatná hodnota.
Zrychlení na stovku tedy zvládne za 23 vteřin a maximální rychlost je omezena na 120 km/h. Přednosti SandCatu jsou jinde a jeho nadvláda se dostaví až po vyjetí mimo silnici - dokáže stoupat až do 60% svahu, zvládne jízdu s bočním sklonem 60°, přejede 60 cm chybějícího podloží, aniž by zapadl a nezaskočí jej ani 45,7 cm vysoký schod nebo 60 cm hluboká voda. Maximální nájezdový úhel vpředu je 35°, vzadu 36°.
To vše zvládá nejen díky své konstrukci, ale také s pomocí čtveřice masivních kol s disky o průměru 19,5“. Přes toto i svou mohutnost ale zůstává SandCat dobře manévrovatelný, o čemž svědčí nejen výše zmíněné, ale třeba i stopový poloměr otáčení 6,5 metru.
Obratnost neutrpěla ani kompletní balistickou ochranou. Lehké kompozitní materiály s keramickými vložkami a ocelovými vrstvami dostávají ochranu až na úroveň B6 nebo STANAG 4569 úrovně III. Pomáhá jistě i minimum použitého skla, na některých verzích v podstatě neuvidíte jiné, než to čelní. A na ostatních tvoří tak malé části vozu, že vedle toho i moderní silniční auta vypadají jako pojízdné skleníky.
Celá stavba je modulární, takže Plasan může sloužit k rozličným účelům - může být cokoli od bojového vozidla armády přes extrémní policejní stroj až po sanitku, všechno do hodně velké nepohody. Podle toho může být různě dlouhý, těžký, praktický (pojmout 2 až 10 osob) a také nabírat různých podob. Klasická béžová verze, v níž vypadá skutečně trochu jako kočka pouštní, je jen jednou z mnoha dostupných. A modulární konstrukce je i cestou k rychlejším opravám poškozených částí.
Podívejte se sami níže, čím vším může SandCat být. Teď už vás nepřekvapí jeho spatření třeba na obrázcích z blízkovýchodních konfliktů, kde je - někdy bohužel, jindy bohudík - jako doma.















Plasan SandCat je pro nás prakticky neznámá, ale o to zajímavější izraelská specialita. Nabírá různých podob, extrémním off-roadem svého druhu je ale pokaždé. Foto: Plasan
Zdroj: Plasan
Bleskovky
Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- MS WSSP 2025: Ducati je až čtvrtá včera 15:00
- Red Bull Rookies do své 19. sezóny 22.4.2025
- Ducati Panigale V4 Lamborghini: exkluzivní edice Revuelta 22.4.2025
- Časový program evropské premiéry v Jerezu 22.4.2025
- Jorge Martin propuštěn z nemocnice 21.4.2025
Nejnovější články
Renault poslal do výroby ostré mini s ohromujícími parametry, chce za něj ale víc než Porsche za 911 GTS
před hodinouČíňané odhalili nový vlastní motor V8 turbo pro osobní auta, tedy přesně to, s čím teď Evropané hrdě končí
před 2 hodinamiPrvní nové AUDI vypadá naživo ještě hůř, ušili ho horkou jehlou nejspíš z propadáku Porsche
před 4 hodinamiNěkdejší bestseller Nissanu strádá i v bazarech jako ojetina, stejně jako novému autu mu chybí klíčový motor i pohon
včeraNová generace nejprodávanějšího kombíku světa dostává na internetu těžkou nakládačku za svůj vzhled, opravdu je to tak zlé?
včera
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 04.24. 09:52 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle
- Dotazník- manuál vs. automat? 04.23. 12:58 - klara07
- Detektory policejních radarů 04.23. 12:48 - řidičBOB
- IT poradna 04.23. 10:53 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.22. 21:53 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.22. 19:55 - Kavis