Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Extrémní Ford Mustang ve verzi GTD předčasně odhalil únik, VW z volby jeho označení nadšený asi nebude
17.8.2023 | Petr Prokopec
Už pár dnů se proslýchá, že Ford chystá něco velkého. A teď je to tady. Mustang s dieselovým motorem? To bychom neřekli, i když v Evropě si označení GTD automaticky spojujeme s výkonným naftovým Golfem.
O příchodu Fordu Mustang s motorem uprostřed se mluví již od debutu Corvette osmé generace. Chevrolet se totiž po dekádách váhání rozhodl, že osmiválcovou jednotku přesune zpod přední kapoty za sedadla. Minimálně z obchodního hlediska se tento krok ukázal být nadmíru šťastným, značka je totiž již pár let doslova zavalena objednávkami, které ani nestíhá vyřizovat. Nelze se tomu ovšem divit, cena a jízdní dynamika totiž bez problémů kompenzují jak absenci manuální převodovky, tak i poněkud diskutabilní vzhled.
Ale zpět k Fordu, který měl podle spekulací potichu pracovat na nové extrémní verzi právě s motorem uprostřed. Odhalit se měla ještě tento týden v americkém Monterey, kde nejvýznamnější automobilové akce končí tuto neděli. Do možné premiéry tak zbývají už jen desítky hodin a zdá se, ze skutečně přijde. Na Youtube se totiž objevily uniklé záběry radikálně přepracovaného vozu s označením GTD. Pokud ale předpokládáte, že stejně jako Volkswagen Golf jej pohání diesel, nejste na správné stopě. A nezdá se ani, že by vůz měl motor uprostřed v klasickém smyslu těchto slov.
Oficiální informace zatím chybí, ze záběrů se ale nezdá, že by vůz měl motor za sedadly, pokud tam tedy nebyl vměstnán podobně jako u někdejšího Renautu Clio V6. Podle všeho došlo pouze k posunu motoru dále za přední nápravu a blíže prostoru řidiče, což pohonné jednotce dává umístění „uprostřed” též. U nás se tomu tak obvykle neříká, Američané ale spojení „front-mid” a „rear-mid engine” používají celkem běžně.
Podobně si nemůžeme být jisti, proč Ford sáhl po jméně GTD, jistou nápovědou nám mohou být vytrvalostní závody. Konkrétně pak podnik 24 hodin Daytony, který je v podstatně americkou obdobou Le Mans. Po floridském okruhu se tak prohání nejen vrcholné hypersporty, ale i vozy kategorie GT3. Tato třída až do loňského roku počítala s názvem GTLM, nyní se jí však bude říká GTD neboli Gran Turismo Daytona. Novinka by tedy měla být silničním provedením verze GT3, která skládá hold právě slavnému závodu,
Když si navíc uvědomíme, že Ford společně s americkou sportovní asociací IMSA oznámil návrat do vytrvalostních závodů této třídy, pak by vše dávalo smysl. A v té chvíli začínáme mít jasněji také o pohonné jednotce. Závodní Mustang GT3, který se na kolbištích objeví v příštím roce, totiž používá novou 5,4litrovou atmosférickou jednotku. Ta je založena na pětilitrovém osmiválci Coyote sériové verze, na data o výkonu si však musíme počkat do třetího čtvrtletí, kdy dojde na homologaci.
Nové provedení GTD by tento agregát, jen upravený pro silniční využití, mohlo vyfasovat rovněž. Protože by ale Fordu nestály v cestě závodní regule, výkon by výrazně narostl nad 507 koní, které pětilitr produkuje pod kapotou dosud nejsilnější verze Dark Horse. Souběžně s tím lze očekávat také citelný pokles hmotnosti, neboť sedmá generace Mustangu je v osmiválcovém provedení slušný cvalík - s manuálem váží 1 692 kg, s automatem o deset kilo víc.
Ze záběrů je také patrná větší vizuální agresivita, jenž mimo jiné koresponduje s informacemi o přesunu jednotky. Ford by i posunem kousek dozadu dosáhl lepšího rozložení hmotnosti a tedy i lepší ovladatelnosti. Zároveň by nedošlo na až tak radikální změnu koncepce, což by pro změnu udrželo vývojové a výrobní náklady na uzdě.
Na druhou stranu, o produkci se má postarat kanadská společnost Multimatic, která již pro Ford vyrábí supersportovní GT vymykající se všemu, co má běžně Ford k dispozici. Ve finále je tedy možné cokoli, jakkoli přesun motoru až za sedadla opravdu nečekáme. Byť zadní lavici u GTD také nečekáme, i kvůli oné snaze co nejvíce snížit hmotnost. Otázek je tedy aktuálně více než odpovědí, do neděle by ale mělo být jasno ve všem včetně toho, zda Fordu přistane na stole žaloba od VW kvůli porušení jeho ochranné známky. Může se to stát, nemusí - obě firmy spolupracují na poli elektromobility, a tak se mohly na využití písmen GTD pro USA, kde se výkonný naftový Golf stejně neprodává, domluvit předem.
Nová verze Mustangu bude vycházet z dosud nejsilnější verze Dark Horse, ta ovšem skutečně poslouží jen jako základ. Měnit se totiž bude vše od motoru přes uložení převodovky u zadní nápravy až po vzhled. Říkat si pak má poněkud kontroverzně GTD. Foto: Ford
Tušíme, že VW jako vlastník ochranné známky GTD nebude z nápadu Fordu úplně nadšený. Tedy pokud se firmy spolupracující v jiných oblastech na využití těch slavných písmen předem nedomluvily. Foto: Volkswagen
Zdroj: StangMode@YouTube
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před hodinou - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 31 minutami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před hodinou - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 2 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 4 hodinami - Jednání VW s odbory nikam nevedou. Tisíce zaměstnanců demonstrují, stávka je na spadnutí, akcie firmy klesly na 13leté minimum
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva