Evropské i světové auto roku 2019 je stále větší propadák, bez dotací ho nechce skoro nikdo

Jen málokterý vůz posbíral tolik ocenění - je to evropské, světové a třeba také německé auto roku. Záruka úspěchu to ale není, a to dokonce ani v době, kdy vozy stejného typu míří prodejně vzhůru.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Evropské i světové auto roku 2019 je stále větší propadák, bez dotací ho nechce skoro nikdo

25.1.2021 | Petr Prokopec

Evropské i světové auto roku 2019 je stále větší propadák, bez dotací ho nechce skoro nikdo

/

Foto: Jaguar

Jen málokterý vůz posbíral tolik ocenění - je to evropské, světové a třeba také německé auto roku. Záruka úspěchu to ale není, a to dokonce ani v době, kdy vozy stejného typu míří prodejně vzhůru.

Jaguar I-Pace je jedním z nejoceňovanějších vozů posledních let. Britské elektrické SUV se totiž kromě své domoviny stalo také autem roku v Německu, Norsku, Švédsku, Skotsku, Irsku, Kanadě či v Jižní Africe. Mimo to opanovalo i ankety COTY a WCOTY, přičemž z té druhé si kromě hlavní trofeje odneslo také ocenění za nejlepší městský vůz a za design. Člověk by tedy logicky očekával, že I-Pace půjde na dračku, a to zvláště poté, co v roce 2018 firma Waymo oznámila, že si Jaguar zvolila za svého partnera při vývoji autonomních vozů. Z toho důvodu měla jen ta objednat 20 tisíc exemplářů.

Jakkoliv ovšem spolupráce mezi oběma firmami pokračuje, samotná objednávka zatím zdaleka realizována nebyla spíše a došlo prozatím pouze na dodání několika málo exemplářů. Se zbytkem se počítá hlavně pro chvíli, kdy bude autopilot Wayma hotov, což je zatím pořád jen záměr. A zájem zbytku publika nevyznívá pro britskou automobilku vůbec dobře.

Ukazuje se totiž, že kromě Wayma nemá o I-Pace zájem téměř nikdo, a to dokonce ani v době, kdy vozy s elektrickým pohonem byly v Evropě těmi jedinými, které loni spolehlivě prodejně rostly. Zatímco v roce 2019 si vůz na starém kontinentu našel beztak nepřesvědčivých 12 232 kupců, loni už to bylo jen 8 972 lidí. A to skutečně v době, kdy odbyt elektrifikovaných aut díky štědrým dotacím mířil i o stovky procent vzhůru.

To je navíc Evropa plná dotací a dalších podpor, v USA jich mají o poznání méně. Přesto si tam loni našlo kupce jen 1 946 lidí - asi o 20 % méně než o rok dříve. To je na tak obrovský trh skoro nic a znovu výrazný pokles z beztak nicotných čísel. Navíc je třeba dodat, kolik z těchto vozů skutečně koupili zákazníci. Spousta aut modelového roku 2019 stále stojí u dealerů a jsou nabízeny s mnohasettisícovým slevami - vesměs marně.

Je skoro s podivem, že to takto je, neboť jde opravdu o líbivý, oceňovaný a svým pojetím „trendy” vůz, který by si určitou klientelu měl najít už proto, že je elektrický, natož pak cokoli jiného. Protože někteří lidé právě takové vozy chtějí a jiní rádi sáhnou po něčem dotovaném. U I-Pacu ale prostě nefunguje nic a už tak brzy po svém vstupu na trh v pro něj tak přátelském prostředí prodejně upadá.


Evropské i světové auto roku 2019 je stále větší propadák, bez dotací ho nechce skoro nikdo - 1 - Jaguar I-Pace propadak 2020 sada 2021 01Evropské i světové auto roku 2019 je stále větší propadák, bez dotací ho nechce skoro nikdo - 2 - Jaguar I-Pace propadak 2020 sada 2021 02Evropské i světové auto roku 2019 je stále větší propadák, bez dotací ho nechce skoro nikdo - 3 - Jaguar I-Pace propadak 2020 sada 2021 03Evropské i světové auto roku 2019 je stále větší propadák, bez dotací ho nechce skoro nikdo - 4 - Jaguar I-Pace propadak 2020 sada 2021 04Evropské i světové auto roku 2019 je stále větší propadák, bez dotací ho nechce skoro nikdo - 5 - Jaguar I-Pace propadak 2020 sada 2021 05Evropské i světové auto roku 2019 je stále větší propadák, bez dotací ho nechce skoro nikdo - 6 - Jaguar I-Pace propadak 2020 sada 2021 06Evropské i světové auto roku 2019 je stále větší propadák, bez dotací ho nechce skoro nikdo - 7 - Jaguar I-Pace propadak 2020 sada 2021 07Evropské i světové auto roku 2019 je stále větší propadák, bez dotací ho nechce skoro nikdo - 8 - Jaguar I-Pace propadak 2020 sada 2021 08Evropské i světové auto roku 2019 je stále větší propadák, bez dotací ho nechce skoro nikdo - 9 - Jaguar I-Pace propadak 2020 sada 2021 09
Jaguar I-Pace je na tom po prodejní stránce stále hůře, zejména pak v USA. Tamní dealeři jej musejí nabízet s obrovskými slevami a přesto nebodují. Foto: Jaguar

Zdroj dat: JATO Dynamics

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.