Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
EU ztratila soudnost, v této době chce zrychlit a zpřísnit zavádění nových limitů emisí
16.11.2020 | Petr Prokopec
Emisní limity se v průběhu času vyvíjejí podle dlouho dopředu známého scénáře už dekády, v tom není problém. Snažit se vše neplánovaně urychlit v současné ekonomické nejistotě je ale naprosto nepochopitelné.
Pokud máte chalupu na venkově, nejspíše každý pátek s velkou úlevou opouštíte městskou zástavbu. A v neděli na vás pravidelně doléhají deprese související s návratem domů. Letos to platí více než kdy jindy, neboť zatímco taková Praha kvůli koronavirovým opatřením připomíná bezútěšnou a šedou metropoli duchů, zatímco na venkově se toho zase tolik nezměnilo. Místo toho vám všudypřítomná zeleň nalije čerstvou krev i naději do žil, i když se v obou případech nacházíte ve stejné zemi klidně i docela blízko od sebe.
Ke změně vnímání světa zkrátka stačí někdy pár desítek kilometrů a podobná vzdálenost mnohdy stačí k tomu, aby si někteří mysleli, kterak se svým elektromobilem šetří přírodu. Za jejich názorem přitom stojí absence výfuku a skutečnost, že pod kapotou nedochází na spalování benzinu či motorové nafty. Nicméně elektřina se nebere z ničeho, přičemž povětšinou je stále ještě vyráběna za pomoci spalování uhlí, a to není ani mimořádně čisté, ani mimořádně efektivní. A to nemluvíme o tom, že takové auto je třeba z něčeho a nějak vyrobit, přičemž tento proces je podstatně více zatěžující než u konvenčních aut.
Za stávajících podmínek tak elektromobilita nepředstavuje podstatný, pokud vůbec nějaký přínos - emise jsou pouze přesouvány z jednoho místa na druhé a některé nové nejsou jasně vidět. Pokud by to tedy zákonodárci mysleli dobře s celou planetou, přišli by se systémovým řešením beroucím v potaz všechny faktory, které by skutečně přineslo pozitiva. Nicméně pokud v něco podobného doufáte, pak máte mnohem větší šanci, že vyhrajete Sportku, a to opakovaně. A stejně tak je marné si myslet, že tito lidé jsou jedněmi z nás a vnímají stejné starosti, které právě řešíme.
Vlastně tedy nepřekvapí, že Brusel v této době, kdy automobilový průmysl je jako cyklické odvětví stižen bezprecedentním poklesem prodejů a nikdo není schopen jednoznačně říci, jak bude nás život vypadat za 3 nebo 6 měsíců, přichází se snahou dále utáhnout emisní šrouby. Lidé z branže hovoří o vyhlášení války benzinovým a naftovým motorům, neboť cílem je urychlení zavedení emisní normy Euro 7 (původně se hovořilo o roce 2024 nebo 2025), a to s ještě nižšími limity, než o jakých se kdy hovořilo.
66stránkový dokument citovaný kolegy z německého Focusu zmiňuje záměr schválit již příští rok snížení emisí NOx na pouhých 30 miligramů na kilometr bez ohledu na typ pohonných hmot. Či dokonce na pouhých 10 mg/km, jakkoliv momentálně mohou diesely produkovat 80 miligramů a benzinové motory 60 miligramů.
Podobných cílů nicméně s aktuálními spalovacími motory nelze dosáhnout a vlastně není jisté, zda by to někdy vůbec možné bylo. Je zde tedy další evidentní tlak na elektrifikaci, i když současné motory plnící normu Euro 6d dokáží energii spalováním fosilních paliv generovat čistěji než uhelné elektrárny. Aby toho nebylo málo, Brusel se nezastavuje jen u přísnějších limitů, ale chce chtějí i proceduru RDE, kdy reálné testy spotřeby by nereflektovaly jen různou teplotu, ale i různou nadmořskou výšku či třeba jízdu s přívěsem nebo střešním boxem.
Druhý zmíněný krok by samozřejmě byl chvályhodný, ovšem pouze za předpokladu, že by si dával za cíl redukci mezery mezi udávanými hodnotami a realitou. Nicméně zde nejde o nic jiného než nasměrovat maximum výrobců co nejdříve k jedinému řešení, ať už je skutečně efektivní, nebo ne. Hodnota emisí elektrických aut je totiž vždy nulová, třebaže na mnoha místech bude přechod na ně značně kontraproduktivní.
Pokud takový záměr návrh projde, bude to důkaz naprosté ztráty soudnosti ze strany EU. Evropa má už dnes nakročeno k ekonomickým problémům, které další zatěžování automobilového průmyslu jen umocní. O takových krocích lze uvažovat v době, kdy vše běží jako na drátkách, ne v momentě, kdy se stane něco tak nepředvídatelného - a ekonomicky nepředvídatelně zničujícího - jako jsou současné patálie s koronavirem. V takovém případě by bylo normální ambiciózní emisní cíle zredukovat či odložit. EU se ale očividně rozhodla pro pravý opak a opravdu nedokážeme pochopit, proč.




EU chce i v této době tlačit na elektrifikaci dalšími a dalšími prostředky. I když není těžké si spočítat, že to dnes ani kdykoli v dohledné budoucnosti nepřinese nic dobrého ani ekologicky, ani ekonomicky. Ilustrační foto: Porsche
Zdroj: Focus
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nejnovější články
BMW detailně ukázalo techniku svých příštích aut. Slibuje, že ho dostane na výsluní a vrátí zpátky ke kořenům
dnesNejrychlejší naftový kombík světa je úžasné vše v jednom, koupíte ho skoro za pakatel v pěkném stavu už po 9 letech
dnesToyota oznámila, že skončí s výrobou 4,4metrového auta, které nabízí od 260 tisíc Kč, takové auto se dá pořád koupit
včeraDalší automobilka říká, že dokončuje revoluční baterie. Už načasování jejich údajného příchodu vzbuzuje pochybnosti
včeraBugatti rozjelo dodávky svého posledního modelu s 1600koňovým motorem W16, je to konec jedné éry
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva