Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
EU schválila další povinnou výbavu aut, omezovačům rychlosti už se nevyhneme
26.3.2019 | Mirek Mazal
Budování společnosti přemýšlejících lidí odpovědných za své jednání zjevně není cílem Bruselu. Před inteligentním řidičem dostanou přednost počítače, teď už zřejmě neodvratně.
Během roku 2018 Evropská unie motoristům řádně přitáhla otěže. Bruselu nešetřil záváděním dalších omezení, které ztrpčí život všem, kteří by chtěli jakkoli vyčnívat z davu. Vybíjenou zajímavých motorů doprovázely tlaky na zavedení více či méně zbytečných prvků povinné výbavy. Na obzoru se ovšem objevily ještě více svazující regulace a právě ty se nyní staly skutečností.
Evropská komise schválila sadu loňských právních předpisů slibujících zvýšit bezpečnost na silnicích. Přijatá legislativa má vstoupit v platnost od května 2022 u nových modelů, které ještě nevznikly, a od května 2024 u všech aut v prodeji, tedy i těch, které se prodávají nyní. Opatření podléhá formálnímu schválení Evropským parlamentem a členskými státy EU v září letošního roku, tady ale žádný větší odpor nelze očekávat, jako pokaždé.
Právně závazná pravidla zakotvují povinnost vybavit nové automobily řadou monitorovacích systémů. Shrnout je můžeme následujícím přehledem:
- inteligentní omezování rychlosti automobilu ISA
- pokročilé automatické nouzové brzdění
- systémy varování při vybočení z pruhu
- zabudovaný detektor dechu proti řízení pod vlivem alkoholu
- varování před únavou řidiče
- pokročilé varování před rozptýlením řidiče
- signalizace nouzového zastavení
- couvací kamera nebo detekční systém pro couvání
- záznamové zařízení událostí.
Jednoznačně největší pozornost si zaslouží omezovač rychlosti ISA (Intelligent Speed Assist). Systém kamer a GPS načte data o povolené maximální rychlosti v projížděném úseku a elektronika bude s to omezit výkon motoru tak, aby tempo jízdy kleslo na předepsanou úroveň. ISA pracuje nejprve v režimu upozornění, později pak v režimu omezení, kdy bude automaticky koriguje rychlost nezávisle na poloze plynového pedálu. Systém bude při startu vozidla vždy přednastaven na stav zapnutý a plně aktivní. Zda půjde vypnout, omezit či jinak přebít vůlí řidiče, zůstává nejasné.
Další prvky jsou z větší či menší míry známé už ze současných automobilů a „pouze” se stanou povinnými. Pikantní součástí nové legislativy je věta o tom, že „automobilky zajistí vývoj těchto systémů a prvků tak, aby bylo zajištěno, že je uživatelé přijmou”. Čekejme tedy od výrobců oslavné ódy o tom, jak omezovač rychlosti učiní naše životy krásnějšími.
Novinky přichází v rámci iniciativy Evropské komise, která má do roku 2038 na evropských komunikacích zabránit více jak 25 tisícům smrtelných zranění. Výkonný ředitel Evropské rady pro bezpečnost dopravy ke kontroverznímu tématu řekl: „Za posledních 50 let bylo jen pár okamžiků, které lze označit za velký krok vpřed v oblasti bezpečnosti silničního provozu Evropy. Povinné zavedení bezpečnostních pásů byl první přelom, minimální bezpečnostní normy EU z roku 1998 byl druhý zlom. Pokud tuto dohodu bude formálně doprovázet zelená, bude to další z těchto okamžiků,“ myslí si Antonio Avenoso.
V případě kompletního schválení na všech úrovních budou nové právní předpisy platné pro všechny nové automobily prodávané v rámci Unie. Plánovaný Brexit znamená možnost vyhnout se jinak nevyhnutelnému akorát pro Brity, i ti ovšem naznačili, že normy budou dodržovat v souladu se zbytkem Evropy.














Evropská komise schválila sadu plánovaných prvků výbavy. Hovoří se o zvýšení bezpečnosti, které je teoreticky možné, omezování svobody je nevyhnutelné
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejčtenější články
Rozlučka Toyoty s její jedinou manuální šestiválcovou mašinou je absurdně drahá, nemravně využívá současného dění
21.3.2025Další kontroverzní kreace Mansory dráždí oči i žaludek, její jméno dává nepokrytě najevo, komu „podkuřuje”
21.3.2025VW možná začíná chápat, po elektrickém kolapsu přesunul pozornost ke svému nejžádanějšímu autu vůbec
21.3.2025Bývalý technik NASA rozjel Autopilot Tesly a další systém proti zdi pomalované obrazem okolí, podívejte se na výsledek
21.3.2025Max Verstappen prodává svůj soukromý tryskáč, i interiér si nechal kompletně předělat do „svých” barev
21.3.2025
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.20. 23:38 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 18:20 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 04.20. 15:24 - pavproch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins