Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
EU definitivně zabité Suzuki Jimny se s Evropou loučí limitovanou edicí, dosavadní pravidla obchází stále stejně
10.7.2024 | Petr Prokopec
Teoreticky by se už teď nemělo prodávat jinak než jako přihlášené skladové auto, Suzuki ale už dříve vymyslelo cestu okolo dosavadních pravidel EU jeho homologací coby užitkového vozu. V této podobě se nyní s Evropou definitivně loučí, levné není ani trochu.
Pokud nějaké auto dokonale vykresluje to, jak krátkozrace jednají současní europolitici, pak je to Suzuki Jimny. Při svých rozměrech, hmotnosti a pohonném ústrojí tohle japonské SUV životnímu prostředí neubližuje, vedle politicky preferovaných velkých a těžkých SUV s na oko nízkými emisemi danými jen tím, že část jejich spalovacího pohonu byla nahrazena elektrickým, rozhodně ne. Protože si ale Jimny na nic nehraje a jeho reálně efektivní podstata nikoho nezajímá, pro EU je jedním z veřejných nepřátel.
Tohle Suzuki tak ve své pětimístné formě muselo v Evropě skončit již v roce 2020. O pár měsíců později se sice do prodeje vrátilo, ovšem pouze jako užitková varianta N1. S touto kategorií jsou přitom spojeny benevolentnější emisní regule, na druhou stranu však Suzuki bylo nuceno odstranit druhou řadu sedadel a přijít s přihrádkou dělící kabinu od zavazadlového prostoru. Zatímco tak třeba Australané si na některé verze musí kvůli obrovskému zájmu počkat i 10 měsíců, v Evropě se Jimny stává stále méně atraktivním.
I přesto všechno byly dosavadní prodeje poměrně vysoké. Jenže EU přichází s nesmyslnými pravidly i v jiných ohledech, Jimny definitivně končí. Německé zastoupení si proto připravilo rozlučku v podobě edice Horizon, která je omezena na pouhých 900 kusů a v prodeji může zůstat jen díky tomu, že je to na oko pořád užitkové auto. S rozprodáním dostupných exemplářů dealeři možná budou mít chvíli práci, na druhou stranu se ale mohou těšit na nemalou odměnu - rozlučková varianta totiž startuje na neskromných 32 340 Eurech (cca 820 tisíc Kč).
Po stránce technické přitom nelze očekávat žádné změny, všechna čtyři kola tedy skrze pětistupňový manuál i nadále roztáčí atmosférická jedna-pětka. Ta sice disponuje jen 102 koňmi, nicméně jelikož Jimny měří jen 3 645 milimetrů na délku a váží 1 165 kg, nezadýchá se ani při šplhání do kopce. Čím se SUV nově může pyšnit, to je čelní maska v retro stylu, se kterou jsou spárovány stříbrný přední nástavec nárazníky a odpovídající boční prahy. Zmínit je třeba i černé gumové zástěrky kol.
Dále nechybí kryt rezervního kola, stejně jako je možné počítat se speciální šedou barvou Medium Gray, kterou doplňují grafické polepy. Na přání je pak možné ještě sáhnout po odnímatelném tažném zařízení. Vnitřek ale již stejně jako technika zůstává ve standardním stavu, počítat tak lze s manuální klimatizací či třeba látkovým čalouněním. Svým způsobem je tak edice Horizon velmi sebevědomá, tomu se ale při popularitě a nuceném konci vozu nemůže nikdo divit.
Dodat lze jen výhled do budoucna, který je však aktuálně velmi mlhavý. Suzuki totiž sice pracuje na elektrické verzi, ta má ovšem dorazit až někdy na konci dekády. V Japonsku je pak Jimny k mání i s přeplňovaným 0,66litrovým tříválcem, který by před evropským emisním honem možná obstál, ale téměř nikým jiným nevymáhaná nová pravidla by ho stejně dostala.
Zdá se tedy, že s jednou legendou je prostě konec. Ničemu to sice neprospěje, ale koho zajímá realita. Papírově vysoké emise CO2 už nebudou kazit průměry a v prodeji bude o jedno auto nepřipojené k internetu méně. Není to skvělé?
Suzuki Jimny Horizon i navzdory své ceně působí lákavě. Hlavně proto, že jakmile bude 900 dostupných aut rozebráno, je v Evropě s tímto vozem definitivní amen. Foto: Suzuki
Zdroj: Suzuki
Bleskovky
- Genius noci v Lamborghini zkusil s autem projet skrz výsuvné patníky. A dělal to tak dlouho, dokud neměl auto na kaši
včera - Nadšenec poprvé nastartoval vlastnoručně postavený brutální Wankel s 12 rotory, jeho zvuk je pastva pro uši
21.1.2025 - Na míru upravené Ferrari F40 Landa Norrise je též nabourané, nehodu jako přes kopírák natočil řidič jedoucí za ním
20.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- V Jerezu dnes Schrötter před Tobou a Alcobou včera 20:06
- V Jerezu na testech nejrychlejším Bulega před Iannonem a Reddingem včera 19:34
- Jedna věc je již jistá: zastávka v boxech v Austrálii je povinná včera 16:00
- Testy WSBK v Jerezu - 1. den průběžně včera 14:15
- Ducati Diavel V4 2025: Black Roadster Livery včera 10:00
Nejčtenější články
- Spolu s automobilkami padají ke dnu i jejich dealeři. Nevydělávají téměř nic, zisky jim klesly o 34 procent skoro na nulu
24.12.2024 (1) - Výsledek srovnání ostrých kombíků Audi a BMW na sněhu nutně překvapí, ještě před 5 léty by bylo všechno jinak
24.12.2024 - Na dvě části zaměstnanců VW dopadnou úspory obzvlášť tvrdě, platy jim budou klesat rok co rok 6 let, 4 tisíce míst bude zrušeno
25.12.2024 - Technik Jaguaru po smrtelné nehodě vynesl na světlo, jaké šmejdy jsou auta vietnamského nudlového miliardáře, dostal padáka
25.12.2024 - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva