Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
EU definitivně zabité Suzuki Jimny se s Evropou loučí limitovanou edicí, dosavadní pravidla obchází stále stejně
10.7.2024 | Petr Prokopec
Teoreticky by se už teď nemělo prodávat jinak než jako přihlášené skladové auto, Suzuki ale už dříve vymyslelo cestu okolo dosavadních pravidel EU jeho homologací coby užitkového vozu. V této podobě se nyní s Evropou definitivně loučí, levné není ani trochu.
Pokud nějaké auto dokonale vykresluje to, jak krátkozrace jednají současní europolitici, pak je to Suzuki Jimny. Při svých rozměrech, hmotnosti a pohonném ústrojí tohle japonské SUV životnímu prostředí neubližuje, vedle politicky preferovaných velkých a těžkých SUV s na oko nízkými emisemi danými jen tím, že část jejich spalovacího pohonu byla nahrazena elektrickým, rozhodně ne. Protože si ale Jimny na nic nehraje a jeho reálně efektivní podstata nikoho nezajímá, pro EU je jedním z veřejných nepřátel.
Tohle Suzuki tak ve své pětimístné formě muselo v Evropě skončit již v roce 2020. O pár měsíců později se sice do prodeje vrátilo, ovšem pouze jako užitková varianta N1. S touto kategorií jsou přitom spojeny benevolentnější emisní regule, na druhou stranu však Suzuki bylo nuceno odstranit druhou řadu sedadel a přijít s přihrádkou dělící kabinu od zavazadlového prostoru. Zatímco tak třeba Australané si na některé verze musí kvůli obrovskému zájmu počkat i 10 měsíců, v Evropě se Jimny stává stále méně atraktivním.
I přesto všechno byly dosavadní prodeje poměrně vysoké. Jenže EU přichází s nesmyslnými pravidly i v jiných ohledech, Jimny definitivně končí. Německé zastoupení si proto připravilo rozlučku v podobě edice Horizon, která je omezena na pouhých 900 kusů a v prodeji může zůstat jen díky tomu, že je to na oko pořád užitkové auto. S rozprodáním dostupných exemplářů dealeři možná budou mít chvíli práci, na druhou stranu se ale mohou těšit na nemalou odměnu - rozlučková varianta totiž startuje na neskromných 32 340 Eurech (cca 820 tisíc Kč).
Po stránce technické přitom nelze očekávat žádné změny, všechna čtyři kola tedy skrze pětistupňový manuál i nadále roztáčí atmosférická jedna-pětka. Ta sice disponuje jen 102 koňmi, nicméně jelikož Jimny měří jen 3 645 milimetrů na délku a váží 1 165 kg, nezadýchá se ani při šplhání do kopce. Čím se SUV nově může pyšnit, to je čelní maska v retro stylu, se kterou jsou spárovány stříbrný přední nástavec nárazníky a odpovídající boční prahy. Zmínit je třeba i černé gumové zástěrky kol.
Dále nechybí kryt rezervního kola, stejně jako je možné počítat se speciální šedou barvou Medium Gray, kterou doplňují grafické polepy. Na přání je pak možné ještě sáhnout po odnímatelném tažném zařízení. Vnitřek ale již stejně jako technika zůstává ve standardním stavu, počítat tak lze s manuální klimatizací či třeba látkovým čalouněním. Svým způsobem je tak edice Horizon velmi sebevědomá, tomu se ale při popularitě a nuceném konci vozu nemůže nikdo divit.
Dodat lze jen výhled do budoucna, který je však aktuálně velmi mlhavý. Suzuki totiž sice pracuje na elektrické verzi, ta má ovšem dorazit až někdy na konci dekády. V Japonsku je pak Jimny k mání i s přeplňovaným 0,66litrovým tříválcem, který by před evropským emisním honem možná obstál, ale téměř nikým jiným nevymáhaná nová pravidla by ho stejně dostala.
Zdá se tedy, že s jednou legendou je prostě konec. Ničemu to sice neprospěje, ale koho zajímá realita. Papírově vysoké emise CO2 už nebudou kazit průměry a v prodeji bude o jedno auto nepřipojené k internetu méně. Není to skvělé?
Suzuki Jimny Horizon i navzdory své ceně působí lákavě. Hlavně proto, že jakmile bude 900 dostupných aut rozebráno, je v Evropě s tímto vozem definitivní amen. Foto: Suzuki
Zdroj: Suzuki
Bleskovky
- Vrcholné BMW M3 si ve sprintu namazalo na chleba nejlepší Teslu Model 3 i zpackaný Mercedes C63, neměly šanci
před 7 hodinami - Nový německý „Giga vlak” Tesly firma nenavrhla, nevyvinula, nevyrobila a dokonce jí ani nepatří. Ale aspoň už nejezdí na naftu
dnes - Čínské auto se při pokusu o automatické zaparkování splašilo a bez řidiče vyrazilo na projížďku městem
včera
Nejčtenější články
- 2017koňový elektromobil přišel o 10 % baterek pro úsporu 1,5 % hmotnosti, i tak stěží vyrovná spalovací vůz za desetinu ceny
17.8.2024 - Nové Lamborghini vypadá jako špatně faceliftovaný Huracán. Je to skoro o 300 kg těžší tlouštík se zbytečným hybridním pohonem
17.8.2024 - Cadillac říká, že zákazníci vrcholných spalovacích modelů „přijmou elektromobily” a „postaví se za ně”. A proč by měli?
17.8.2024 - Levný čínský soupeř Škody Octavia prodávaný i „na západě”, se ukázal v novém. Za 395 tisíc Kč nabídne ještě víc
17.8.2024 - Zkušený mechanik ukázal, jak to vypadá uvnitř moderního automatu. Není divu, že se některé tak porouchávají
17.8.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva