Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Estonci představili revoluční tank, protivníky zničí ze vzdálenosti až 40 kilometrů
22.6.2021 | Petr Prokopec
Jistě bychom byli raději, kdyby se v budoucnosti války neodehrávaly vůbec, pokud na ně ale přece jen dojde, budou vypadat docela jinak, než ty současné. Po krku si půjde spíše umělá inteligence a lidé budou vše nanejvýš řídit z dálky.
Vývoj autonomních technologií neprobíhá zrovna tak, jak se jejich tvůrci ještě před několika lety představovali. Dle jejich tehdejších tvrzení měly už letos silnice zaplavovat minimálně robotické taxíky, když už ne vozy, které vás bez problémů odvezou po několika sklenkách vína či piva z restaurace, aniž byste museli sáhnout na volant či šlápnout na pedály. Je však nutné dodat, že problémy jsou spojené především s veřejnými komunikacemi, na nichž je provoz příliš chaotický na to, aby jej jakýkoliv algoritmus zvládl.
Pokud ovšem toto prostředí opustíme, jsou na tom již autonomní technologie lépe. Za příklad můžeme vzít všemožné zbrojařské firmy, které do těchto technologií mohutně investují, neboť vidí budoucnost značně se lišící od současnosti. Války, tedy pokud na ně dojde, se povedou s minimem lidí na bojišti. Prim budou hrát robotické tanky, letadla a podobné prostředky s nanejvýš lidským dohledem. Tady na problémy známé z veřejných silnic nedojde.
Představa takového boje, zvláště když vyspělá technika bude jen na jedné straně konfliktu, vyznívá trochu cynicky či krutě, jako vždy lze ale na podobná řešení pohlížet také jako na zachránce lidských životů. Nepotřebují totiž posádku, místo toho na vše dohlíží operátoři schovaní pod několika vrstvami betonu. Byť v tomto ohledu vše samozřejmě bude záviset na doprovodných technologiích, jako jsou přijímače signálu. Pokud ovšem budou mít k dispozici Type-X od estonské firmy Milrem Robotics, mohou protivníky ničit na vzdálenost 40 kilometrů.
Estonci prozatím mají k dispozici pouze prototypy, jenž by velmi rádi dodávali hlavně americké armádě. Té budou model Type-X prezentovat v druhé půli letošního roku, aby byly dotažené veškeré záležitosti. Nicméně zatím se zdá, že firma je na dobré cestě. Platformu, na které je robotický tank postaven, si totiž objednalo již deset zemí, z nichž sedm je členem NATO. Osazena přitom může být buď střeleckou věží s kanóny ráže 25 až 50 milimetrů, stejně jako s dvěma typy raketometů.
Novinka dlouhá šest metrů o hmotnosti 12 tun přitom používá k pohonu zatím blíže nespecifikovanou diesel-elektrickou jednotku, s níž zvládne na silnici nejvyšší rychlost 80 km/h. V terénu je pak maximální tempo poníženo na 50 km/h, stejně rychle ovšem Type-X dokáže i couvat. Poradit si přitom dokáže i se 45stupňovým sklonem svahů, stejně jako s 1,5metrů hlubokými vodními toky. A díky možnosti individuálního ovládání obou pásů se otočí prakticky na místě, jak to tanky dovedou.
Samozřejmostí je pochopitelně ochrana před veškerými typy palných zbraní, stejně jako před minami. Onen autonomní systém pak dokáže detekovat překážky a je spojen se satelitní navigací. Mimo to je zde funkce „follow-me“, která umožní jednomu operátorovi, aby dohlížel na celou kolonu tanků přesunující se z jednoho bojiště na druhé. Je to revoluce svéhod ruhu.
Milrem Type-X je estonským robotickým tankem, který může být osazen buď střeleckou věží nebo raketomety. Autonomní platformu si přitom již objednalo deset zemí, z nichž sedm spadá pod NATO. Foto: Milrem Robotics
Zdroj: Milrem Robotics
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále ještě 3 volná místa včera 20:00
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Přes 200 tisíc korejských elektromobilů musí do servisů. Trápí je pořád stejný problém, rýsuje se z toho velká patálie
včera - Zkusil jsem jezdit na „bezemisní” naftu HVO. Není to hloupá ekologická náhrada, auto se s ní líp chová a víc vydrží, snadno s ní i ušetříte
včera - Nový vrchol sportovních silničních Porsche je tak brutální extrém, že mu sebrali i zadní okno
včera - Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
včera - Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.25. 23:45 - abgx1
- Detektory policejních radarů 11.25. 22:33 - mafel
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.25. 21:44 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 11.25. 13:55 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 11.25. 11:40 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.25. 11:30 - audis
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova
- Mercedes - auto pro masy 11.24. 08:24 - Brus