ELLada: elektrická Lada Kalina kombi je na světě

(video) Nemít vlastní elektromobil si dnes zjevně nemůže dovolit ani ruská Lada. Třebaže ví, že v podmínkách jejího domácího trhu je k ničemu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

ELLada: elektrická Lada Kalina kombi je na světě

28.10.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek

ELLada: elektrická Lada Kalina kombi je na světě

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(video) Nemít vlastní elektromobil si dnes zjevně nemůže dovolit ani ruská Lada. Třebaže ví, že v podmínkách jejího domácího trhu je k ničemu.

Již poněkolikáté v historii automobilismu jsme se dostali do situace, kdy mnozí projevují bezmeznou důvěru v budoucnost elektromobilů. Motivace sice byla v každém případě trochu jiná, výsledek ale pokaždé stejný - vždy jsme se s pokorou vrátili k osvědčeným spalovacím motorům, které sice nikdy nepředstavovaly dokonalé řešení, rozhodně ale vždy reprezentovaly to nejpoužitelnější, které bylo možné efektivně vyrobit a dlouhodobě provozovat.

Nyní jsme oběma nohama uprostřed již bůh ví kolikáté elektrické mánie, určitě je ale historicky nejsilnější. Na její podporu se totiž sešly hned tři faktory:
- mnozí si myslí, že fosilní paliva musí co nevidět dojít a je tak třeba honem rychle vymyslet něco, co je nahradí,
- pohádky okolo globálního oteplování, jeho problematičnosti a míře participace člověka na jeho zavinění rozpoutaly boj proti emisím CO2. Jejich zásadní snížení (pokud vůbec nějaké) elektromobily sice nepřinesou, jiné pohádky o jejich nulové spotřebě a emisích ale způsobily obecné přesvědčení o opaku,
- třetí faktor už je spíše následkem výše zmíněných - mnohými volenými i nevolenými orgány byla přijata opatření na jejich mocnou podporu subvencemi všeho druhu, jenž nutí automobilky vyrábět a prodávat něco, nad čím by jinak mávnuly rukou. Například naše nedávné pojednání o Volvu V60 Plug-in Hybrid zmiňuje, jak ohromné peníze výrobce de facto dostane (resp. nebude je muset zaplatit EU), pokud prodá jedno takové auto, které se jen tváří jako ekologické.

V návaznosti na výše zmíněné se z elektromobilů stala ohromná móda, kterou následují i ti, kteří nevěří ani brzkému vyčerpání zásob ropy, ani pohádkám o CO2, ani pro ně nemá žádný ekonomický význam takové vozy vyrábět a prodávat. Zapomínají při tom ale otevřít oči. Shrneme-li si totiž ryzí fakta, pak elektromobily skoro nikdo nekupuje, dokonce o ně lidé nestojí ani přes ohromné dotace a vnutit se je zákazníkům nedaří ani tam, kde staví infrastrukturu pro nula aktuálních uživatelů.

I proto vznikají zcela marná elektrická auta jako je Škoda Octavia Green E Line a obáváme se, že tentýž případ je právě představená ELLada ruského AvtoVazu. Nepřináší totiž vůbec nic nového a ani samotný výrobce moc nepočítá s tím, že by to celé k něčemu bylo. Pojďme si ale projít především fakta.

Novinka výše zmíněného jména se představila na moskevském fóru Rusnanotech točícím se okolo moderních technologií všeho druhu. Postavena je na základech konvenčního modelu Kalina kombi a poháněna je výlučně elektromotorem. Dostupné údaje o jeho výkonu se různí (oficiální tisková zpráva tuto informaci neobsahuje), vzhledem k dále zmíněné hmotnosti a dynamice ale nejvíce údaji o maximu 60 kW (81 koní). Výkon je přenášen stejně jako u standardní Kaliny na přední kola přes jednostupňovou převodovku.

Motor pochopitelně čerpá energii z akumulátorů typu Li-ion uložených v zadních partiích vozu (i proto zřejmě automobilka vsadila na karoserii kombi). Jejich kapacita není známá, vzhledem k udávané době nabíjení z běžné zásuvky v délce osm hodin lze usuzovat na maximálně 25 uložených kWh. Záleží, co přesně je v Rusku běžné, dle udávané hmotnosti vozu 1 200 kg (standardní Kalina kombi váží prakticky stejně) i dojezdu 140 km na jedno nabití ale usuzujeme na o něco nižší hodnotu.

Akumulátory dodala firma Liotech a bez zajímavosti není, že přidala informace o jejich očekávané životnosti, o čemž výrobci „baterek” pro elektromobily všeho druhu jinak hovoří dosti neochotně. Prý mají vydržet 3 000 nabíjecích cyklů, otázkou ovšem je, co Liotech považuje za konec životnosti. Ona již třeba dvoutřetinová kapacita akumulátorů při jejich omezené celkové kapacitě nebude příjemná. Výrobce s ohledem na „typické využití” vozu hovoří o pětileté výdrži akumulátorů, pokud ale budete vůz používat tak, jak se dnes očekává (tj. „trochu si nabiji všude, kde zrovna zastavím”), pak výsledek bude patrně o něco horší.

Ale vraťme se zpět k samotnému autu. I díky relativně nízké pohotovostní hmotnosti (relativně k tomu, co dnes považujeme za těžké) není výsledná dynamika vozu nikterak špatná - na stovku zrychlí okolo 12 sekund a maximální rychlost činí 140 km/h.

Vůz ale trápí v podmínkách ruského provozu docela jiné záležitosti - sama Lada přiznává, že s ohledem na teplotní podmínky panující v řadě klíčových oblastí Ruska v zimě je prodej na většině území prakticky vyloučen. Krom toho chybí jakákoli infrastruktura, vlastní výroba potřebných komponent (vše je od externích dodavatelů) a automobilka by ráda i nějakou tu státní dotaci. Přesto nevylučuje, že by omezenou výrobní sérii mohla nabídnout na jihu země v přímořských oblastech. Předpokládaná cena jednoho kusu okolo 900 tisíc Kč ale předem odsuzuje jakoukoli snahu o vzbuzení masivní poptávky k neúspěchu.

Pro představu níže přikládáme pár nekvalitních dostupných snímků a záběry Ruské televize. Jak už to bohužel u novinek z těchto končin světa bývá, kvalitních oficiálních materiálů a informací je poskrovnu. Přesto jsme se k ELLadě (neplést s řeckým letoviskem) pokusili zjistit maximum. Pokud se k nám dostanou lepší materiály, určitě vám je nabídneme.


ELLada: elektrická Lada Kalina kombi je na světě - 1 - ELLada 01ELLada: elektrická Lada Kalina kombi je na světě - 2 - ELLada 02ELLada: elektrická Lada Kalina kombi je na světě - 3 - ELLada 03
Toto jsou zatím jediné dostupné fotografie ELLady, více prozradí přiložené video

Foto: zr.ru, samara.ru

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.