Elektromobily zlevňují, ale nic to neřeší, říká renomovaný institut, nejlevnější model skoro nikdo nechce

Představu o tom, že spásou pro rozvoj elektrické mobility bude zlevnění samo o sobě, zpochybňuje výzkum automobilového centra profesora Dudenhöffera. Ten i jako příznivce elektromobilů vidí, že snižování cen, slevy a ani elektromobily, u nichž se cenovka změní za cenu zmenšení baterií, nejsou řešením.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Elektromobily zlevňují, ale nic to neřeší, říká renomovaný institut, nejlevnější model skoro nikdo nechce

28.7.2024 | Petr Prokopec

Elektromobily zlevňují, ale nic to neřeší, říká renomovaný institut, nejlevnější model skoro nikdo nechce

/

Foto: Fiat

Představu o tom, že spásou pro rozvoj elektrické mobility bude zlevnění samo o sobě, zpochybňuje výzkum automobilového centra profesora Dudenhöffera. Ten i jako příznivce elektromobilů vidí, že snižování cen, slevy a ani elektromobily, u nichž se cenovka změní za cenu zmenšení baterií, nejsou řešením.

Možná si ještě vzpomenete na dobu, kdy výrobci lákali zákazníky na svá auta hlavně s pomocí cen základních modelů. Ty byly osazeny nejméně výkonným pohonným ústrojím a jejich výbava byla oholena až na kost. I proto je vlastně skoro nikdo nekupoval, jako lákadlo do showroomů skrze onu nízkou výchozí cenu ale fungovaly. Člověk na reklamním billboardu viděl nízkou sumu a vedle ní snímek lákavé verze auta, které ve reálně stálo podstatně více, a ihned vyrazil k nejbližšímu prodejci. A u něj nakonec nechal víc, než si původně představoval.

Dnes nicméně základní modely již málokdo nabízí, místo toho výrobci spíše přidávají vyšší a vyšší výbavy. Důvodů pro to mají hned několik, tím prvním je daleko vyšší marže. Navíc se tím zavírají nůžky mezi spalovacím a elektrickým pohonem, který je už léta protežován. Ovšem ani tak se k němu lidé nehrnou s otevřenou náručí, ba právě naopak zájem v poslední době vázne. I proto automobilky zmiňují, že základní modely znovu přivedou do hry, jen budou elektrické.

Z analýzy Dudenhöfferova institutu CAR ovšem vyplývá, že ani tato snaha nemusí skončit úspěchem, jak ostatně naznačuje už vlažná reakce na poněkud zoufalý start prodejů „levných” oholených verzí elektromobilů VW, Audi a Škody. U aut se spalovacím motorem totiž základní modely bylo možné považovat za lákadlo, u elektromobilů tomu tak ale nebude ani v nejmenším. Nízká cena totiž u nich není vykoupena pouze horší výbavou či slabší jednotkou, ale především baterií s malou kapacitou. To ovšem znamená, že majitelé těchto aut v reálu možná ani nezvládnou dojet z Prahy do Brna na jeden zátah. Proč by ale poté něco takového kupovali? Zvlášť když takové auto pořád bude stát blízko jednomu milionu korun?

Relativně nízká cena je u elektromobilů zkrátka mnohem viditelněji jen jednou stranou mince, tou druhou pochopitelně je, co za ni dostáváte. A to vážně bývá bída. CAR v tomto ohledu poukazuje na Dacii Spring, která v Německu startuje na 16 900 Eurech (cca 430 tisíc korun). To na elektromobil není mnoho, nicméně za danou sumu dostáváte udávaný dojezd 225 km a maximálku 125 km/h. V té chvíli je rázem ona suma vysoká i pro Němce, rumunsko-čínský vůz tak má za červen na kontě jen 83 registrací, jako nejlevnější model ho nekupuje skoro nikdo.

Z tohoto důvodu Dacia zmizela z indexu, ve kterém institut porovnává slevy, jaké automobilky momentálně poskytují u elektrických i spalovacích aut. Padáka dostal i Renault Zoe, který je s oficiální cenou začínající na 36 840 Eurech (asi 937 tisíc Kč) nesmyslem par excellence. Ostatně i proto byla jeho výroba letos ukončena, přičemž duchovním nástupcem se stal Mégane E-Tech. Ten zatím do indexu zanesen nebyl, byť by na to měl nárok - slevy už jsou s ním spojené, a to i víc než 14procentní.

Elektrický Francouz je tak přesně mezi koncernovými sourozenci, a sice Volkswagen ID.4 a Škodou Enyaq. Na první dostanete slevu průměrně 10,7 procent, u druhého lze dosáhnout 18 procent. I proto český vůz táhne víc, ani v jeho případě to ale nyní již není žádná velká sláva, a to přesto, že s ním spojené zlevnění je vyšší než v průměru u celé branže (13,6 procenta). V případě spalovacích aut jsou pak sice vyšší (16,2 %), z části je ale kompenzuje růst jejich cen (od dubna o 5 procent).

Elektromobily oproti tomu od dubna zlevnily o 4 procenta. Další desítky tisíc korun pak padají s pomocí oněch slev, zájem to přesto nenakopává. Což by mělo být klíčové sdělení pro výrobce - pokud nepřijdou s opravdu přelomovou technologií, která dá elektromobilům vysokou využitelnost za nízkou cenu, nemohou dost dobře počítat s tím, že si elektromobily budou ukusovat více než nějakých 20, možná 30 procent prodejů. Automobilky ale léta počítaly se stovkou, a to už za pár let - na základě čeho, nemáme tušení.


Elektromobily zlevňují, ale nic to neřeší, říká renomovaný institut, nejlevnější model skoro nikdo nechce - 1 - Vyvoj cen aut slevy spalovaci auta elektromobily 2024 Nemecko CAR 01Elektromobily zlevňují, ale nic to neřeší, říká renomovaný institut, nejlevnější model skoro nikdo nechce - 2 - Vyvoj cen aut slevy spalovaci auta elektromobily 2024 Nemecko CAR 02Elektromobily zlevňují, ale nic to neřeší, říká renomovaný institut, nejlevnější model skoro nikdo nechce - 3 - Vyvoj cen aut slevy spalovaci auta elektromobily 2024 Nemecko CAR 03
Ceny elektromobilů klesají, zvyšují se i slevy na ně. Lidé ale přesto dávají přednost hlavně spalovacím vozům, s nimiž je spojeno dokonce zdražení. Zároveň u nich lze ale také počítat s vyšším dojezdem, který lze bez obav a rychle doplnit, a netíží je ani propad hodnoty. Grafika: CAR - Center Automotive Research, tiskové materiály

Zdroj: CAR - Center Automotive Research

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše