Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Elektromobily v EU přišly za jediný měsíc o 40 tisíc kupců a čtvrtinu podílu na trhu, pořád nedokážou překonat ani diesely
23.10.2023 | Petr Miler
Uvážíme-li, co všechno hraje v jejich prospěch, je to skoro směšné, zvláště když vezmeme v potaz, co všechno hraje v neprospěch dieselových aut. Tušíme ale, že s tendencemi vidět sklenici spíš napůl plnou to hned tak něco neudělá.
Jsou prodeje elektromobilů skutečně na vzestupu? To záleží na úhlu pohledu. A jsou dnes hybnou silou celého trhu? To ani omylem. Máme před sebou data Evropské asociace výrobců aut (ACEA), která mapují prodeje aut za první tři čtvrtletí letošního roku, a pro elektrická auta je to další obtížně stravitelné sousto.
Začněme ale u obecných dat. Za letošní rok bylo od ledna do září v EU prodáno 7 940 749 nových osobních automobilů, což je o 16,9 procenta více než ve stejném období loňského roku. Zní to pěkně, jako nezřídka je ale třeba dodat, že bez nízké statistické základny předchozích let by nebylo o čem mluvit. Za první tři čtvrtletí roku 2019, tedy během posledního srovnatelného období před koronavirem a vším, co jej následovalo, bylo v EU prodáno 11 769 175 vozů. Je to trochu zavádějící pohled, neboť tehdy do EU patřila také Velká Británie, i bez ní se ale jednalo o 9 906 904 prodaných vozů. Další komentář zřejmě není třeba.
Celkové prodeje jsou tedy pořád relativně nízké, za což bez jakýchkoli debat může v prvé řadě snaha o vnucování elektromobilů, které jsou drahé, většinou trhu nechtěné a přesto uměle zdražují všechny ostatní alternativy. Jak si tedy vedou samotné elektrické vozy? Z téměř 8 milionů aut bylo elektrických 1 112 192 vozů, což je sice 55 procent více než ve stejném období loni. I to zní pěkně, pořád je to ale jen 14 procent všech prodejů. Plných 86 procent nových aut prodaných v EU tedy pohání pouze či dominantně spalovací motor.
Pozoruhodné je i další rozložení čísel. Ani přes veškeré protežování elektromobilů a upozaďování dieselů jsou to pořád naftové vozy, které letos vedou. Pravda, 1 116 774 registrací (a -4,2 procenta oproti roku 2022) je vítězství o pár tisíc aut, přesto je fascinující, že tento stav trvá. Už takový výsledek by měl lidem manipulujícím s trhem něco naznačit - přes veškeré tlaky a umělé zdražování si průměrný Evropan pořád raději koupí diesel než elektromobil.
S ohledem na letošní průběžný vývoj jsou ale celoroční statistiky poněkud zavádějící, neboť elektrická auta v posledních měsících nezažívají zrovna žně. Znát je to i tady, jistě také kvůli dříve rozebíranému poslednímu záchvěvu - zatímco tedy v srpnu se v EU prodalo 165 165 (sic) elektromobilů, v září už jich bylo jen 127 149. Tato auta tedy meziměsíčně přišla o téměř 40 tisíc kupců, a to přes meziměsíční růst celého trhu skoro o 10 procent. „EVs” tak ztratily čtvrtinu tržního podílu, když místo 21 % oslovily jen 14,8 % kupců. Naopak prodeje dieselů meziměsíčně narostly o 11,5 % a tržní podíl povyskočil o 2 desetiny procentního bodu.
Více ukáže zbytek letošního roku, vystřízlivění z elektrických snů je ale patrné i zde. A to je pořád třeba říci, že jde o celoevropské statistiky definované hlavně pár velkými trhy, kde jsou elektromobily vnucovány s ještě větší vehemencí než napříč EU. V Česku, kde platí v zásadě jen přerozdělovací mechanismy Bruselu, letos elektrická auta oslovila 2,76 % kupců, nominálně 4 628 lidí.
Hit je ho mít? Zákazníci říkají v případě elektromobilů něco trochu jiného, navzdory veškerým tlakům v jejich prospěch. Kdy už jim někdo začne zase naslouchat? Foto: Škoda Auto
Zdroje: ACEA, SDA
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
před 2 hodinami - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
včera - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nejčtenější články
- Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
23.11.2024 - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
23.11.2024 - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
23.11.2024 - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
23.11.2024 - Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovku
23.11.2024
Živá témata na fóru
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:23 - Truck Daškam
- Сайт ➔ KAKOS.TOP - Мефедрон купить в Алматы. Меф (мяу-мяу) Астана. 12.23. 11:19 - yisow61524
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 08:46 - jerry
- Politický koutek 12.22. 22:38 - Zajda
- Onboard videa 12.22. 15:05 - brnenska.odchytova
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch
- Škoda Auto obecně 12.22. 14:49 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 12.22. 14:47 - pavproch