Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Že elektromobily zlevní? Tesla v Evropě skokově zdražila, Němce teď Model 3 stojí o statisíce víc než loni
5.4.2022 | Petr Prokopec
Jestli někdo přes všechny opačné signály věřil tomu, že elektrická auta zlevní, teď už to snad definitivně může pustit z hlavy. Základní elektromobil Tesly nově stojí o 170 tisíc korun více než před pár dny, o zbytek se v Německu postaral nový zákon.
V minulém roce došlo hlavně v Německu na skokový růst registrací elektromobilů. Za tím stály hned dvě okolnosti, přičemž tou první byl nedostatek čipů. To na první pohled může vypadat překvapivě, neboť bateriová auta potřebují čipů několikanásobně více než ta spalovací. Nicméně jelikož automobilky jsou k jejich výrobě tlačeny pod hrozbou likvidačních pokut za nadlimitní emise, došlo jednoduše k jejich upřednostnění před auty, s nimiž je spojen přirozený zájem publika. Zatímco tedy na loni objednaný benzinový či dieselový vůz můžete ještě nadále čekat, mnohé elektromobily jsou k mání prakticky ihned.
Důvodem číslo dva byly neskutečné dotace. Vláda se totiž rozhodla, že každý bateriový vůz podpoří částkou 6 000 Eur (cca 146 tisíc Kč), zatímco další 3 000 Eur (asi 73 tisíc Kč) dodá výrobce. Pokud si tedy Němci loni objednali třeba základní Teslu Model 3 Standard Range Plus, která startovala na 39 990 Eurech (973 tisíc Kč), mohli rovnou jednu čtvrtinu ceny odečíst. V té chvíli už elektromobil od Tesly nepůsobí jako takový rozmar, a tak není překvapením, že po Tesle Model 3 byla sháňka.
S tím je ale dost možná nyní konec, přičemž stejně jako v případě zvednutí registrací budou i za jejich poklesem stát dvě okolnosti. Tou první je nově přijatý zákon, který v Německu zatím jen lehce upravuje dotační politiku. V případě aut, jejichž cena se pohybuje v pásmu 40 až 65 tisíc Eur (973 tisíc až 1,58 milionu Kč), totiž vládní příspěvek klesá na 5 000 Eur (122 tisíc Kč), zatímco výrobce vůz podpoří jen 2 500 Eury (61 tisíc Kč). Z kapes daňových poplatníků - přímo a nebo nepřímo - tak zájemci o dražší elektromobily vytáhnou o 1 500 Eur (36 500 Kč) méně než dříve. Nejde sice o majlant, nicméně i tento posun může již pár zájemců odradit.
Mnohem podstatnější je však zdražení, ke kterému Tesla přistoupila. Již v průběhu loňského roku se totiž cena základního Modelu 3 zvedla na 42 990 Eur (1 406 000 Kč). Momentálně však povyskočila o dalších 17 procent na výrazně vyšších 49 990 Eur (1 217 000 Kč). Reálně tak nakonec zákazníci za tentýž vůz zaplatí o 281 tisíc korun více než před rokem. Tedy za předpokladu, že vůbec dosáhnou na zredukované dotace. Jejich vyplacení je totiž podmíněno registrací do konce letošního roku. Nicméně Tesla uvádí, že aktuálně objednaný vůz dokáže dodat až v květnu 2023.
Důvod zdražení automobilka blíže neupřesnila, to ale ani nemusela. Stačí totiž jen vzpomenout na nedávná slova Shaileshe Chandry, který má u koncernu Tata Motors, jenž vlastní Jaguar a Land Rover, na starosti elektromobily. Ten uváděl, že v dubnu přijde skokové zdražení vzácných kovů o 20 procent. A jak se zdá, rozhodně nepřeháněl, pokud tedy 3 procenta rozdílu nepovažujete za přehánění. Problémem však je, že souběžně s tím naznačil, že nepůjde o jediný posun směrem vzhůru. Nikl, palladium a další prvky potřebné pro baterie mají totiž zdražovat po celý letošní rok.
Co přesně to znamená? Pokud do dané rovnice ještě přihodíme záměr německé vlády pro příští rok dále zredukovat ony velkorysé dotace, pak je jasné, že elektrická auta nejenže nezlevní - ať už absolutně nebo aspoň relativně -, ale právě naopak. Stačí si jen uvědomit, že zatímco v lednu 2021 lidé za základní Model 3 platili zhruba 755 tisíc korun, v lednu 2023 by je již mohl vyjít na dvojnásobek, a to bez toho, že by nabízel něco navíc. Realitou je spíše pravý opak, Tesla totiž v rámci úspor vozům některé prvky spíše bere. Zlepšení pak rozhodně není na dohled.
Zatímco na počátku loňského roku stál základní Model 3 v Německu reálně nějakých 755 tisíc korun, letos jej za méně než milion Kč nepořídíte. Za rok ovšem bude ještě dražší. Foto: Tesla
Zdroj: Carscoops
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 včera 11:30
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
před 4 hodinami - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
před 6 hodinami - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
před 7 hodinami - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
před 9 hodinami - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva