Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Elektromobily překvapivě přijdou o část amerických dotací. Tesly či Fordy to zdraží o 85 tisíc, může být ještě hůř
7.12.2023 | Petr Prokopec
Změna schématu podpor byla avizována, čekali jsme ale, že pravidla budou znovu rozvolněna a v podstatě všichni dostanou všechno. Realitou je překvapivě pravý opak.
O sladkém mámení zpívala Helena Vondráčková poprvé již před čtyřiceti lety. A nejspíše i ona věděla, že nic netrvá věčně. Milovníci elektromobilů to po letech bezbřehého rozhazování peněz jejich směrem poznávají až letos. V září se stáhla německá vládní ruka, která přihrávala dotace firmám. Rázem z toho byl ohromný pokles prodejů, o další se postará omezení soukromých dotací v lednu 2024. Nejde ale jen o to, na různých místech světa se zvedají daně spojené s provozem těchto aut a objevují se i zcela nové poplatky, skrze které mají majitelé vykompenzovat státu peníze, o které přichází ve chvíli, kdy už nejste u čerpacích stanic pečení vaření.
Nyní se něco podobného děje i v USA, kde jsme to opravdu nečekali. Administrativa prezidenta Bidena už dříve avizovala, že pravidla pro přidělování dotací formou tzv. daňového kreditu se v Americe od ledna 2024 změní, vzhledem k problémům s odbytem jsme ale čekali rozvolnění dosavadních pravidel bazírujících na domácí výrobě těchto aut. Stal se pravý opak, a tak si od nového roku budou moci celý federální kredit ve výši 7 500 dolarů (cca 170 tisíc Kč) odečíst už jen ti, kdo si pořídí elektromobil postavený stoprocentně z komponentů z přátelských zemí. Což zní všelijak, ale podstatu si asi domyslíte.
Americká vláda rozhodla, že země jako Čína, Írán, Severní Korea nebo Rusko jsou „zahraniční subjekty vzbuzující obavy“. A z toho důvodu výrobci elektrických aut nebudou mít nárok na plnou výši kreditu, pokud jakákoli část jejich baterií byla vyrobena či seskládána v některé z těchto zemí. Od roku 2025 se omezení ještě rozrostou, neboť se budou vztahovat na veškeré minerály a vzácné kovy, ať již jde o jejich těžbu či rafinaci.
Motivace je možná ušlechtilá, faktem ale je, že prodejům elektrických aut to nepomůže, neboť zejména bez zapojení Číny je těžké je vůbec vyrobit. A je prakticky nemožné je vyrobit jakkoli levně. „Prezident Biden vstoupil do úřadu s odhodláním zvrátit po dekády dlouhý trend, jenž přesouval pracovní místa a továrny za moře do Číny,“ uvedl k celé věci John Podesta, Bidenův hlavní poradce pro čistou energii. A dodal, že „tímto pomáháme zajistit, že budoucnost elektrických aut se bude tvořit v Americe“.
Jak toho bude reálně dosaženo, není jasné, dopady na nabídky některých výrobců ale jasné jsou. Například Tesla už zveřejnila, že některé verze jejích aut přijdou o polovinu dosavadních dotací, takže zdraží o 3 750 USD, asi 85 tisíc Kč. Též Ford rozeslal dealerům informaci, že takový Mach-E přijde od ledna pravděpodobně o celou podporu, která v jeho případě už teď činí 3 750 USD alias 85 tisíc Kč. A spadne na nulu.
Nemusí to ovšem být poslední zdražení, pokud Tesla či Ford požadavkům vlády vyhoví. Těžba vzácných kovů a výroba baterií jsou lidsky a energeticky velmi náročné procesy, které se dosud relativně levně odehrávaly v Číně. Pokud k nim bude muset docházet ve Státech, logicky to přinese zdražení. I při návratu plného kreditu tak mohou lidé nakonec dvou let budou platit více - jak už jsme uvedli, tohle prodejům elektrických aut v USA pomůže jen stěží.
Rozhodnutím vlády je mimo jiné zasažena i Tesla, která již oznámila, že některé verze Modelu 3 budou od ledna spojené s polovičním federálním kreditem. Dá se nicméně předpokládat, že zasažena bude nakonec větší část jejího portfolia, neboť značka odebírá baterie hlavně od čínské firmy CATL. Foto: Tesla
Zdroje: Auto News, Cars Direct, Tesla, Bloomberg
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Pouť kdysi nadějné nové značky elektrických aut končí krachem, dluhy v řádu desítek miliard už není s to splácet
před 5 hodinami - Škoda už testuje svůj nový vrcholný model, má dostat další jméno bez nápadu, techniku bez invence
před 7 hodinami - Policii výslovně zakázali pouštět se do honiček s ujíždějícími řidiči, v New Yorku čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 8 hodinami - Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
před 10 hodinami - K mání je dodnes skoro nová Škoda Octavia II s legendárním motorem 1,9 TDI, něco takového už se dávno nevidí
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva