Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
„Elektromobily nezískají víc jak 30 procent trhu,” říká šéf Toyoty. Je to první velký manažer, který si to dovolil říct
24.1.2024 | Petr Miler
Představa, že tato technologie má ve svém současném i jakkoli brzce budoucím stavu schopnost uspokojit 100 procent „automobilových potřeb” zákazníků všeho druhu, je od začátku nesmírně naivní. Akio Toyoda je první šéf, kdo si to dovolil říct nahlas.
Musíme se ptát znovu a znovu: Kolik erudice, empirie a schopnosti dohlédnout dopadů určitých rozhodnutí člověk musí mít, aby pochopil, že tlak na elektrifikaci 100 procent aut všeho druhu nemá šanci uspět? A že pokud by uspět měl, stane se tak za cenu obětí, které mu nemá smysl přinášet? Podle nás stačí od každého hrstka, není to žádná raketová věda. Na základě našich debat s nespočtem lidí z oboru ostatně zůstáváme přesvědčeni, že většina kompetentních osob z automobilového světa to ví, přinejmenším navenek se ale nechali zatlačit do kouta menšinou. A ta - pro nás nepochopitelně - „tlačí elektrickou káru vpřed” za každou cenu.
Těch, kteří si dovolí říci nahlas, že elektrický císař je přesně tak nahý, jak se jeví třeba právě vám, je obecně málo. A je jich ještě mnohem méně mezi těmi, jejichž hlas je skutečně slyšet. Tou nejviditelnější výjimkou je v poslední době nejvyšší šéf Toyoty Akio Toyoda, který teprve před pár dny uvedl dokonce to, že spalovací motory a nikoli elektrické pohony jsou budoucností automobilismu. A nyní je tu s dalšími štiplavými poznámkami.
Zásadní otázkou totiž je, jaké procento lidí jsou elektromobily vůbec schopny oslovit, a to skoro bez ohledu na okolnosti. Že své zákazníky mají, je nepochybné. A není důvod, aby to někomu vadilo - někdo má rád holky, někdo vdolky, někdo ocení víc spotřebu dieselu, jiný zvuk benzinu, další tichost elektrického pohonu. Je to na každém a každý ať si zvolí, co mu vyhovuje, co je pro něj nejdůležitější. Problém přišel tehdy, když se kdosi rozhodl, že „tu správnou” technologii pro nás vybere za nás. A začal mít představu, že ze všech pohonů je zrovna ten elektrický tím pravým pro všechny - něčím takovým není a nikdy nebude.
I když je protežovaný na všech úrovních a na některých místech existují dokonce naprosto absurdní plány zakázat cokoli jiného k určitému datu, je jasné, že všechny kupce jednoduše neosloví. Prostě na trhu existují lidé, kteří elektromobil chtějí, pak existují lidé, kteří jsou ochotni jej vědomě přijmout. A pak existují takoví, kterým je to jedno. Zbytek tato auta nechce a nekoupí a bude případně dělat maximum pro to, aby se jim vyhnul. Na jaké úrovni se ale začne lámat chleba?
O tom se vedou debaty, my jsme v minulosti opakovaně zmínili rozmezí 20 až 30 procent trhu. Byla to do značné míry střelba od boku na základě toho, co víme a vidíme, i když pozdější průzkumy malovaly podobné vyhlídky. Nyní se k věci vyjádřil Toyoda, který má zaručeně přesnější informace, choutky zákazníků odpovědné automobilky zkoumají neustále. A říká něco velmi podobného - podle něj se jiné než elektrické pohony postarají o 70 procent globálního trhu, elektromobily se nedostanou přes 30 procent.
„Jediné řešení v podobě bateriových elektromobilů nemůže zajistit přepravu pro každého,” stojí si za svým Toyoda a uvádí, že přibližně miliarda lidí na celém světě vůbec nemá přístup k elektřině. To je ale pochopitelně extrém, i v mnohem civilizovanějších místech světa - podstatné oblasti České republiky nevyjímaje - je v dohledné době nemyslitelné zajištění takové infrastruktury, která by dokázala smysluplně obsloužit potřeby dobíjecích aut.
Nejvyšší šéf Toyoty a vnuk zakladatele firmy tak zůstává přesvědčen, že „bez ohledu na to, jak velký pokrok udělají bateriová elektrická vozidla udělají, ta spalovací, hybridní a vozy s palivovými články budou dál tvořit 70 procent automobilového trhu”. To je podle něj také důvod, proč Toyota, která se uchází o zákazníky z celého světa, „nadále počítá s širokým portfoliem produktů sázejících na různá technická řešení”.
Šéf firmy pro oficiální magazín Toyoty dále řekl: „Technologie pohonu je něco, o čem rozhodnou zákazníci a trh, nikoli regulace nebo politická moc.” A nekompromisně se obořil i na některá média: „Posláním Toyoty je snižovat emise CO2, ne nutně přecházet na vozidla s elektrickým pohonem,” řekl dále a dodal: „Nikdo, zejména média, nám nedávají vysvětlení, proč by elektromobily měly být tím řešením, které je protežováno jako nejlepší cesta vpřed.” Asi nemusíme dodávat, že to vidíme velmi podobně. Ostatně slova jako „kolektivní nevědomí” jsme v minulosti použili nejednou...



Akio Toyoda, vnuk zakladatele automobilky a stále nejvyšší šéf Toyoty odporuje „elektrickému diktátu” se stále větší vehemencí. Buďme za to rádi, aktuálně si dovolil říci, že elektromobily nemají šanci oslovit víc jak třetinu trhu, tak proč jsou vnucovány všem? Foto: Toyota
Zdroje: Toyota, Investing
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Číňané zkouší ulovit Evropany na sexy nový kombík s výkonnými motory, trochu nás ale opíjí rohlíkem
22.1.2025Genius noci v Lamborghini zkusil s autem projet skrz výsuvné patníky. A dělal to tak dlouho, dokud neměl auto na kaši
22.1.2025Prodeje Fordu v Evropě se propadly na historicky nejnižší hodnoty, bezvýznamnými se zdají už i z pohledu Škody
22.1.2025Firma předělávající Porsche 911 na elektrický pohon zkrachovala, nic jiného se ani nedalo čekat
22.1.2025Data z celé Evropy potvrzují loňský propad prodejů všech aut do zásuvky, skoro 9 z 10 nových vozů má znovu spalovací motor
22.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva