Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Elektromobily jsou vážně skvělý byznys, velebený Rivian prodělává 769 tisíc na každém autě i po zdražení o 20 procent
4.10.2023 | Petr Miler
Elektrická auta působí čím dál víc jako jakési kolektivní sebemrskačství. Všichni se tváří, že jsou skvělé a budeme kupovat i prodávat jen je, ve skutečnosti ale přivádí zákazníky k nepříčetnosti a výrobce ke krachu.
O elektromobilech se říká spousta hezkých věcí, ale pro koho nebo pro co jsou vlastně dobré? Pro přírodu, pro svět? Zapomeňte, jejich špinavá tajemství z nich stěží dělají řešení čehokoli, z hlediska dlouhodobé bilance emisí CO2 je snadno překoná i obyčejná Octavia TDI. A o údajně nulových emisích se někde už nesmí lhát pod hrozbou pokut.
Tak jsou to majitelé? Jistě, ti jsou u vytržení z extrémní ztráty hodnoty, šílených cen pojištění i vůbec bláznivých provozních nákladů, a tak není divu, že takové auto většina z nich znovu nechce. A ze zbylých potenciálních kupců už je nechce skoro nikdo. Neznamená to pochopitelně, že nemají spokojené majitele či uživatele, ale pokud jste to zrovna vy, jste očividně výjimka, ne pravidlo. Ostatně v Česku je naprosto zřejmá majorita lidí, která si vnucování takových aut výslovně nepřeje.
No dobře, tak to musí být automobilky, ty nám přece tato auta pořád vnucují. Jsou drahá, musí se draze opravovat, často se mění, jackpot. No... ani ony to nejsou. Pomineme-li Teslu, která dokázala zastřít realitu jejich vývoje či výroby mj. prodejem ekvivalentů emisních povolenek, vysokomaržovými softwarovými řešeními a ochotou řady kupců nechat si líbit skoro všechno včetně neuznaných reklamací všeho druhu, pak neexistuje významný výrobce elektromobilů, který by na nich neprodělával. A je jedno, jestli jde o zajetou firmu nebo start-up, jak ukazuje situace Rivianu.
Jeho modely R1T a R1S jsou pravidelně velebeny novináři i částí majitelů, přestože zdaleka nejde o lidové vozy. Nejlevnější Rivian dnes v USA přijde na 74 800 dolarů, tedy asi 1,74 milionu Kč, což dává slušný prostor pro ziskové marže. A jakkoli lepší verze se s cenou nedostávají pod 2 miliony, navíc i Rivian se dočkal nespočtu dotací a dalších nestandardních podpor. Je tedy „ve vatě”? Ani ne.
Wall Street Journal ve své analýze konstatuje, že aktivity firmy jsou nadále extrémně ztrátové a aktuálním tempem brzy propálí i 18 miliard dolarů v hotovosti, které má stále k dispozici především z dřívějších úpisů akcií. I pokud firma letos vyrobí 52 000 aut, jak plánuje, její továrna pojede na třetinu kapacity, což jen prohloubí propast mezi náklady spojenými s jedním vyrobeným vozem.
Podle WSJ dnes Rivian na jednom každém prodaném autě prodělává 33 000 USD, tedy asi 769 tisíc Kč. Vzhledem k cenám obou vozů je to extrémní suma, jde navíc o stav, který nastal po až 20procentním zdražení celého portfolia na konci loňského roku. Dle stále stejného periodika ta měl šéf Rivianu RJ Scaringe požádat techniky automobilky, aby snížili náklady na každé vyrobené auto o 40 000 dolarů. Chtít něco takového u auta za dvojnásobnou sumu nám ale přijde naprosto naivní.
A nejsme sami. Analytik Wells Fargo Colin Langan říká, že pokud Rivain chce být ziskový, bude muset jak zásadně snížit náklady, tak výrazně zvýšit ceny při současném růstu prodejů. Jen tak může pomýšlet na zisk aspoň v roce 2024. Langan počítá s tím, že firma bude muset prodávat svá vozidla v průměru za 100 000 USD (2,32 milionu Kč), aby přežila. Oproti dnešku je to o 20 000 USD víc, ani to nebude snadné dokázat bez dalšího odlivu zájmu, který si Rivian nemůže dovolit - potřebuje prodávat asi trojnásobně víc aut.
Člověk se za nastalé situace musí ptát, jaký smysl celé tohle elektrické divadlo vůbec má, komu je ku prospěchu? My vidíme jen oběti - automobilky dělají auta, na kterých prodělávají, ta jsou vnucována lidem, kteří je nechtějí a pak koupě z většiny jen litují. A ve výsledku je tu bilance pro přírodu, pro níž obvykle bývá nejlepší, když žádné nové auto vůbec nevznikne. Nebylo by lepší se na to všechno vybodnout a vrátit se k docela normální technické i ekonomické racionalitě, která má tu moc dát za vznik nejlepším řešením, která budou nejefektivnější i z ekologického hlediska snáz než politicky nařízené elektromobily.
I pro Rivian je výroba elektrických aut pořádný ekonomický průšvih, na každém dodaném voze prodělává 769 tisíc Kč. Foto: Rivian
Zdroj: WSJ
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejčtenější články
- Škoda stvořila historický propadák, oslovuje 17krát míň lidí než nejžádanější Octavie
22.10.2024 - Ostuda pro Evropu? Řadu místních hypersportů včetně nového vrcholného Ferrari překonává americký sporťák za pár milionů
22.10.2024 - Němci začali ve velkém tankovat syntetická paliva, i když jsou dražší. Snáz pak projdou STK
22.10.2024 - Audi dokázalo ze svého největšího moderního propadáku udělat 19 let po jeho zaříznutí ještě větší nesmysl
22.10.2024 - Nové Ferrari za 90 milionů předvedlo svůj zvuk. I nuda je silné slovo, není slyšet prakticky vůbec
22.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva