Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Elektromobily emitují víc pevných částic než konvenční auta, varuje OECD, situaci jen zhorší
22.12.2020 | Petr Miler
„Nulové emise”, to je tradiční zaklínadlo elektrických aut. Není pravdivé ani v případě emisí CO2 nebo NOx, neboť elektřina pro auta nevzniká z ničeho, v případě pevných části teprve ne.
Nejsme odpůrci elektrických aut, jak se nám někteří snaží podsouvat. Jsme jen odpůrci špatných řešení, která slepě míří za jediným pozitivním cílem ignorujíc všechny současné negativní dopady, které v celkové bilanci mohou nakonec převážit. Tím se současné násilné zavádění elektromobilů jeví být, neboť tlačí na využívání elektrické mobility vždy a všemi, i když i podle asociace německých techniků je to pestrost, nikoli unifikace, která něčemu pomůže.
Podobná změna bude navíc drahá a ekologicky náročná z hlediska dodatečného vývoje a výroby nových aut, která by jinak nemusela vzniknout. A pokud nepřinesou kýžený pozitivní efekt faktu, že většina elektřiny stejně vzniká spalováním fosilních paliv, zdá se být úplně zbytečná. O obojím ostatně před pár dny poměrně plamenně hovořil šéf Toyoty, který uvedl, že politici podle něj nechápou, o co vlastně usilují.
Jako by ovšem nestačilo, že přínos elektromobilů je pochybný z hlediska emisí CO2 a NOx, jeví se být dokonce záporný z hlediska emisí pevných částic. Jejich vdechování (zejména hovoříme-li o částicích PM10 a PM2,5) je přitom prokazatelně rakovinotvorné, neboť ač nejsou okem postřehnutelné, usazují se v plicích, kde mohou napáchat značné škody. Proto současné spalovací motory plnící jakoukoli normu Euro 6 (a ty dieselové i Euro 5b a novější) prakticky žádné negenerují, benziny i diesely s filtry pevných částic dokonce vzduch čistí, neboť přefiltrovávají vzduch, který používají při spalování.
Motory elektrických aut pochopitelně též žádné nevytváří, problém je jinde - tyto částice vznikají také jiným způsobem, mechanickým - třením pneumatik o asfalt, brzdových destiček o kotouče apod. Jak jsme již zmínili, moderní spalovací vozy těchto pevných částic z výfuku vypouští tak málo, že jejich bilance je dokonce pozitivní, a tak jich 100 % vznikne právě jinou, mechanickou cestou, které se ani elektromobily nemohou vyhnout. A dokonce jich generují ještě více.
Jsou to obvykle větší a těžší auta než ta konvenční a přes schopnost lépe brzdit motorem jsou v jakkoli použitelné podobě většími emitenty pevných částic než konvenční automobily. Není to náš výmysl, upozorňuje na to čerstvá, rozsáhlá zpráva Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD), tedy přesně té organizace, u níž byste čekali, že bude pevně stát při snaze prezentovat elektromobily jako spásu lidstva. OECD ale díky bohu realitu neignoruje a ve výsledcích své studie jasně upozorňuje na možné následky rozšíření elektromobilů.
Zpráva konstatuje, že pokud jde o tzv. „BEV 100”, tedy bateriové elektromobily s dojezdem na nabití okolo 100 mil (160 km), mohou být i v tomto směru prospěšné. Jenže takové elektromobily už na trh prakticky nepřichází, jde o příliš malý dojezd pro jakékoli jiné než městské využití. Vozy typu „BEV 300”, tedy ty s dojezdem okolo 300 mil (480 km), což je v podstatě současný standard (a pořád je to relativně málo), ale přinášejí zejména kvůli své vysoké hmotnosti jen zhoršení.
OECD tak propočítává, že pokud by elektrická auta dosáhla 4% zastoupení mezi automobily v provozu do roku 2030 a 8% zastoupení po něm, situace se oproti současnému stavu zhorší přibližně o 50 % jak v případě části PM2,5, tak v případě těch PM10. A dále se nezhorší už jen proto, že v mezičase z provozu zmizí část starších vozů a nahradí je novější automobily se spalovacími motory s prakticky nulovými emisemi pevných částic.
Jinými slovy, vliv elektromobilů na celkové emise pevných částic bude čistě negativní a nenadělá s tím nikdo nic. Když si k tomu přidáme, že přírodu bude zatěžovat jejich vývoj, jejich výroba či příprava nezbytné infrastruktury, nejsme si jisti, kde kdo spatřuje jejich ekologický přínos. A to se ani nebavíme o jejich celkově kratší životnosti dané omezenou životností akumulátorů či problematikou akumulátorů samotných. Možná by bylo vhodnější všímat si všech pro a proti, nikoli slepě mířit za jedním cílem ignorujíc veškeré další dopady.
Zásadní závěry studie OECD ve třech grafech - přínos elektromobilů s jakkoli většími akumulátory je z hlediska emisí pevných částic záporný. Grafika: OECD
Ostatně představa, že přírodě pomůže ježdění v dvou- a vícetunových monstrech, jako je Audi e-tron, nám přijde naivní už od prvního pohledu na ně. Foto: Audi
Zdroj: OECD
Bleskovky
- Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
13.1.2025 - Srovnání s BMW a Audi ukazuje, proč nikdo nechce nesmyslně čtyřválcový Mercedes C od AMG ani ve verzi 43
12.1.2025 - Nesmyslný 2,2tunový elektromobil se navzdory 650 koním znovu spálil v souboji se slabším spalovacím autem
11.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- KTM na Dakaru stále dominuje včera 12:03
- Marc VDS pojede i šampionát EWC včera 11:31
- Dnešní hattrick Hondy, Slovák Svitko v Top-10! 13.1.2025
- Test WorldSSP na okruhu Circuito Andalucia 13.1.2025
- Ducati Panigale V4 S Tricolore: exkluzivní sběratelská edice 13.1.2025
Nejčtenější články
- Nesmyslně těžké AMG GT dostalo kouř ve srovnání s „americkým kýblem”, vaz mu zlomila hned první zatáčka
16.12.2024 - Unikla podoba chystaného nového SUV od VW. Jestli má tohle zachránit jeho prodeje, pak potěš pánbůh
16.12.2024 - Mercedes řekl víc k novému CLA. Chlubí se dojezdem až 1 270 km, ale jak? Je to trik jako od Horsta Fuchse
16.12.2024 - Opomíjený spoluautor legendárního McLarenu F1 strhal pokus o jeho nástupce, podle něj jde o smutný symbol doby
16.12.2024 - Už nevyráběný Jeep láká nejen na své schopnosti v terénu. Po pár letech stojí zlomek původní ceny, přitom vydrží
16.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva