Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Elektromobil jako své příští auto odmítá ještě podstatně víc lidí než než před dvěma léty, vadí jim pořád to samé
12.6.2024 | Petr Prokopec
Elektromobily samy přesvědčí zákazníky o své nadřazenosti, říkali jejich zastánci, jen tomu dejte čas. Nikdy se to nestalo a po dvou letech od předchozího průzkumu AAA si můžeme říci, že se to ani neděje. Elektromobily přesvědčují lidi akorát o tom, že zůstávají horší nabídkou.
S elektromobily jako takovými nemám nejmenší problém. Když jsem ostatně před zhruba dvěma měsíci přesednul z Kie EV6 GT do Kie Ceed SW, byl to spalovací kombík, kterému jsem pomalu nemohl přijít na jméno. Ne proto, že by byl špatný, ostatně jinak bych jeho předchozí generací nejezdil přes deset let, ale jelikož elektromobil nasadil laťku z hlediska okamžitého jízdního projevu velmi vysoko. Jen s tím si ale - bohužel pro něj - auto nevystačí.
Jde tu mj. také o dlouhodobou použitelnost a náklady vlastnictví a v obou směrech jsou elektromobily zoufale nekonkurenceschopné. Legrace s EV6 GT končí do nějakých 80 až 300 km jízdy podle toho, jak moc od auta chcete, poté je nutné ho odstavit na víc než hodinu k dobíjecímu stojanu, když se vše dobře sejde. Za tento „komfort” pak musíte zaplatit skoro 1,8 milionu Kč při pořízení a počítat s extrémní ztrátou hodnoty, která dohnala už i elektrické Škody. A rozdíly ve srovnání se spalovacími auty jsou opravdu enormní. I když mi tedy elektromobil sám o sobě nemá důvod vadit, s dalším autem skončím nevyhnutelně znovu u vnitřního spalování.
Podobně smýšlí stále více lidí, a to dokonce i těch, kteří ještě před rokem či dvěma uvažovali o tom, že by si elektromobil jako další vůz pořídili. Mimo jiné i proto, že jim bylo slibováno zlevnění bateriového pohonu, stejně jako značné rozšíření infrastruktury. Jenže i když do jisté míry došlo na obojí, jde vedle spalovacích aut pořád o dva jiné světy a zdravý rozum nedává ani moc prostoru k váhání.
Jasně se potvrzuje i nová studie AAA, neboť letos vzrostl počet lidí, kteří koupi elektromobilu shledávají nepravděpodobnou, a to z 51 procent v roce 2022 na 63 procent. Souběžně s tím pak klesnul podíl těch, kteří bateriovému pohonu dávají potenciálně palec nahoru, a to z 25 na pouhých 18 procent. Důvody pro tuto změnu nálady nepřekvapí, stejně jako v minulosti jde o cenu, dojezd a infrastrukturu. AAA přitom dodává, že 30 procent lidí vidí jako klíčový problém nemožnost nainstalovat domácí wallbox.
„Ti, kdo po elektromobilu toužili, ho již mají. Zbývající lidé zvažují praktičnost, cenu či pohodlí, a pro některé z nich jde o natolik velké překážky, že kvůli nim do vlaku bateriových aut nenaskočí,“ říká k průzkumu Greg Bannon. I proto začínají růst prodeje hybridů, kterým se dnes nebrání 31 procent dotázaných, tedy výrazně víc než elektromobilům. Jako klíčové důvody přitom respondenti zmiňují, že se nemusí obávat nedostačujícího dojezdu a nejsou závislí na veřejném dobíjení.
Zas a znovu tak lze zmínit, že letos se zřejmě láme chleba. Uvědomit by si to měly hlavně ty automobilky, které nadále mluví o tom, kterak během pár let přejdou pouze na elektromobilitu. Skutečně je totiž může čekat pohřeb, těch 18 procent potenciálních zákazníků nemá šanci uživit všechny, ani zdaleka.
Z nové studie AAA vyplynulo, že elektromobilům dává šanci méně lidí než před dvěma lety, a to přesto, že se zvětšil dojezd i navýšil dobíjecí výkon. Jenže „emotivní zájem” už byl z velké části uspokojen a ten racionální je z podstaty pramalý. Grafika: AAA, tiskové materiály
Zdroj: AAA
Bleskovky
- Řidič jednoho z nejrychlejších SUV si pohrál s policií při pronásledování, za noční bouře jí zmizel jako přízrak
včera - Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
13.1.2025 - Srovnání s BMW a Audi ukazuje, proč nikdo nechce nesmyslně čtyřválcový Mercedes C od AMG ani ve verzi 43
12.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Soukromník vyhrál na Dakaru etapu včera 16:22
- KTM 1390 Super Adventure R: nejdrsnější z drsných včera 08:00
- KTM na Dakaru stále dominuje 14.1.2025
- Marc VDS pojede i šampionát EWC 14.1.2025
- Dnešní hattrick Hondy, Slovák Svitko v Top-10! 13.1.2025
Nejčtenější články
- Majitel se po 7 dnech vrátil k zaparkované Tesle Model 3. Byla „mrtvá”, po pokusu ji oživit se auta radši s velkou ztrátou zbavil
17.12.2024 - Trump chce rázně a tvrdě odstřihnout elektromobily od peněz všech, kteří je nekupují, jejich fandové to nedávají
17.12.2024 - Mechanik rozebral legendární motor 5,0 V10 TDI od VW, je to geniální noční můra servisních techniků
17.12.2024 - Zaměstnanec Mercedesu promluvil: 99 procent lidí tady prozřelo, špatná sázka se nám vrací. A to nejhorší je asi pořád před námi
17.12.2024 - Carlos Tavares poprvé promluvil od chvíle, kdy skončil jako šéf Stellantisu. Teď prý za všechno může EU
18.12.2024
Živá témata na fóru
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 01.15. 23:05 - abgx1
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.15. 20:03 - řidičBOB
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.15. 18:30 - pavproch
- VZKAZY 01.15. 13:38 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 01.15. 08:40 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 01.14. 14:10 - pavproch
- Pin rádio Bolero 01.13. 14:57 - Bronislav
- Onboard videa 01.13. 10:37 - Truck Daškam