Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
E-Runner: elektrický stroj šampiona Tajimy pro Pikes Peak 2012
10.8.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Jedenáctinásobný vítěz vyměnil skoro tisícikoňové Suzuki za vůz napájený proudem elektronů jménem E-Runner. Co dokáže, předvede už o víkendu.
Po pěti týdnech od nejrozsáhlejších lesních požárů v okolí Colorada se závodníci vrátili na místo činu, aby se právě o tomto víkendu potkali při úpatí 4 302 metrů vysoké a asi i nejslavnější motoristické hory Pikes Peak. K horkým kandidátům na nejlepší čas na dvacetikilometrové asfaltové nudli (ano, letos vůbec poprvé v celé devadesátileté historii bohužel chybí sekce s nezpevněným povrchem) opět patří japonský pilot Nobuhiro Tajima.
Loni se tomuto závodníkovi s přezdívkou Monster podařilo se speciálem Suzuki SX4 s uprostřed umístěným motorem o výkonu přes 920 koní a pohonem všech kol zlomit svůj vlastní rekord z roku 2007 a poprvé překonat hranici deseti minut. Všech 156 zatáček zvládl v čase devět minut a padesát jedna sekund. Pro srovnání - v prvním ročníku potřeboval vítěz jménem Rea Lentz na podomácku vyrobeném stroji s leteckým motorem téměř 21 minut.
Letos se Tajima představí v poněkud netradiční roli řidiče elektromobilu. Jak už jsme psali, nic proti stroji poháněnému bateriemi, zde nám ale jaksi chybí to tradiční pojítko mezi světem závodních aut a šancí, že se nějaká nová technologie pohonu časem dostane do reálného života. Tajimův E-Runner Pikes Peak Special zkrátka nevyužívá nic převratného a jeho akumulátory jsou pro něj stejně limitující jako třeba pro Nissan Leaf.
E-Runner svý vzhledem tak trochu připomíná křížence stíhačky s katamaránem. Jeho karoserie je kompletně vyrobena z kompozitu posazená na celohliníkovém rámu. Dvojice elektromotorů o neznámém výkonu pohání všechna čtyři kola a o jejich napájení se stará paket lithium-iontových akumulátorů, jejichž kapacitu rovněž neznáme.
Vzhledem k šesti nepřetržitým vítězstvím v řadě a od roku 1988 celkově devíti titulům šampiona Pikes Peak se chce říci, že je o výsledcích téměř rozhodnuto, ale změny na dráze i technice dalších závodníků by mohly pořadí ještě zpřeházet. Neděle rozhodne.




Parametry vozu Tajima neprozradil, s jeho stavbou ovšem již nepomáhalo Suzuki - místo něj se na spoileru objevuje nápis Mitsubishi
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Poslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
dnesChystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025
Nejnovější články
Někteří zákazníci elektromobily z hloubi duše nenávidí, říká šéf automobilky, co s tím jako máme dělat?
před 10 hodinamiPutinovu limuzínu si teď v pancéřované prodloužené verzi může koupit každý, k dispozici je i luxusní obrněné SUV
před 11 hodinamiElektromobily stále více kupuje už jen jeden typ zákazníků, mezi obyčejnými lidmi se zájem o ně vytrácí i v Nizozemsku
dnesNěkdo si v lednu 2025 koupil v Evropě úplně novou Alfu Romeo 147. Bledneme závistí, musel zažít neskutečnou cestu časem
dnesPoslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
dnes
Živá témata na fóru
- Porsche - vse o sportovnich modelech 02.23. 21:21 - Snowman000
- Fiat a vše kolem nich 02.23. 19:54 - PepaSFI
- Onboard videa 02.23. 10:31 - brnenska.odchytova
- Policejní kontroly a měření 02.22. 20:19 - audis
- Náhradné diely z Ameriky 02.22. 17:54 - Pooch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.22. 12:11 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch