Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
E-Runner: elektrický stroj šampiona Tajimy pro Pikes Peak 2012
10.8.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Jedenáctinásobný vítěz vyměnil skoro tisícikoňové Suzuki za vůz napájený proudem elektronů jménem E-Runner. Co dokáže, předvede už o víkendu.
Po pěti týdnech od nejrozsáhlejších lesních požárů v okolí Colorada se závodníci vrátili na místo činu, aby se právě o tomto víkendu potkali při úpatí 4 302 metrů vysoké a asi i nejslavnější motoristické hory Pikes Peak. K horkým kandidátům na nejlepší čas na dvacetikilometrové asfaltové nudli (ano, letos vůbec poprvé v celé devadesátileté historii bohužel chybí sekce s nezpevněným povrchem) opět patří japonský pilot Nobuhiro Tajima.
Loni se tomuto závodníkovi s přezdívkou Monster podařilo se speciálem Suzuki SX4 s uprostřed umístěným motorem o výkonu přes 920 koní a pohonem všech kol zlomit svůj vlastní rekord z roku 2007 a poprvé překonat hranici deseti minut. Všech 156 zatáček zvládl v čase devět minut a padesát jedna sekund. Pro srovnání - v prvním ročníku potřeboval vítěz jménem Rea Lentz na podomácku vyrobeném stroji s leteckým motorem téměř 21 minut.
Letos se Tajima představí v poněkud netradiční roli řidiče elektromobilu. Jak už jsme psali, nic proti stroji poháněnému bateriemi, zde nám ale jaksi chybí to tradiční pojítko mezi světem závodních aut a šancí, že se nějaká nová technologie pohonu časem dostane do reálného života. Tajimův E-Runner Pikes Peak Special zkrátka nevyužívá nic převratného a jeho akumulátory jsou pro něj stejně limitující jako třeba pro Nissan Leaf.
E-Runner svý vzhledem tak trochu připomíná křížence stíhačky s katamaránem. Jeho karoserie je kompletně vyrobena z kompozitu posazená na celohliníkovém rámu. Dvojice elektromotorů o neznámém výkonu pohání všechna čtyři kola a o jejich napájení se stará paket lithium-iontových akumulátorů, jejichž kapacitu rovněž neznáme.
Vzhledem k šesti nepřetržitým vítězstvím v řadě a od roku 1988 celkově devíti titulům šampiona Pikes Peak se chce říci, že je o výsledcích téměř rozhodnuto, ale změny na dráze i technice dalších závodníků by mohly pořadí ještě zpřeházet. Neděle rozhodne.




Parametry vozu Tajima neprozradil, s jeho stavbou ovšem již nepomáhalo Suzuki - místo něj se na spoileru objevuje nápis Mitsubishi
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Dlouholetý šéfdesignér Škody teď pracuje pro Číňany. Tohle jsou první auta, která pro ně udělal
včeraV Monaku můžete absolvovat autoškolu v Porsche 911. A není to jen rozmar nebo promo, provozovatel jej pořídil z rozumných důvodů
8.4.2025Čtyři otylá moderní výkonná SUV ve vzájemném klání ve sprintu ukázala nesmyslnost hybridizace i křehkost přemotorovaných obrů
7.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- V pátek v Kataru na čele Morbidelli včera 21:29
- Nejlepší čas pro Gonzalese, 20. Salač včera 20:48
- Nejrychlejším byl lídr šampionátu Rueda včera 20:29
- Vítězem Superpole SSP v Assenu Can Öncü, 22. Vostatek včera 16:40
- Mezi Superbike zatím vévodí Bulega s Ducati včera 16:09
Nejnovější články
První elektrická Octavia byla nesmysl a ta příští bude zas. Škoda to tehdy věděla, v mezičase na to zapomněla
před hodinouPřehled nejžádanějších ojetin v Německu ukazuje, kterým autům bude nakonec lepší se vyhnout
před 7 hodinamiNevzhledné elektrické Audi A6 je propadák, hůř se prodává jen hrstka okrajových modelů. Přichází tak stotisícové slevy
před 9 hodinamiJen hrstka vyvolených z celého světa si bude moci pořídit tuhle sexy motorku s logem Lamborghini
před 10 hodinamiKia chystá nový objemný turbomotor s vysokým výkonem a nízkou spotřebou, nabídne ho i u nás
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.11. 21:38 - Truck Daškam
- Detektory policejních radarů 04.11. 18:58 - mafel
- whitelist & blacklist 04.11. 17:09 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.11. 16:59 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.09. 21:37 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 04.09. 14:30 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.09. 14:05 - pavproch
- automat 4x4 "ku stavbe" 04.09. 08:11 - spooon