Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Dva fandové ohromili automobilku tak moc, že z jejich závoďáku udělala oficiální tovární stroj
24.9.2021 | Petr Prokopec
Za normálních okolností amatérští závodníci nemají šanci se přiblížit továrním strojům, nedisponují finančním ani technickým zázemím, které by to dovolilo. U Lady ale běžné pořádky zjevně neplatí.
Rallye Paříž-Dakar se poprvé jela na přelomu let 1978 a 1979. Tehdy byla pojmenována podle skutečných startovních a cílových destinací, které dělilo asi deset tisíc kilometrů. Trasa vedoucí z Francie do Senegalu se sice v následujících desetiletích měnila, nicméně závodníci vždy vyjížděli z Evropy a končili v Africe. Tento kontinent se však po roce 2007 stal po teroristických útocích na turisty až příliš riskantní. A zatímco ročník 2008 byl zrušen, ten další se již jen v Jižní Americe, kde Dakarská rallye zůstala až do předloňska.
S rokem 2020 nicméně přišlo další stěhování, nově tak závodníci jezdí v Saudské Arábii. Tam se navíc od letoška mohou hlásit také do zcela nové kategorie Classics, u níž bylo zredukováno startovné a samotný závod se jede po lehce odlišné trase. Kategorie je určena pouze vozům vyrobeným před rokem 2000, na novou trať se tak vydávají mnohé legendy z minulosti. S jednou takovou se na Dakar 2022 chtěli vydat Mario Jacober a Sladan Miljič jako fandové Lady.
Jde o dva Švýcary, kteří si kvůli tomu založili tým Racing Lada a mezi 2. do 14. lednem 2022 se chtěli objevovat na startech rychlostních zkoušek pod svou vlastní značkou. Kvůli tomu nový závodní speciál na základech Lady Niva z roku 1984. Jde tedy o provedení ještě s horizontálními zadními světlomety, které dvojice koupila v Novosibirsku. Vůz byl rovnou v Rusku kompletně rozmontován. Spolu s kompletní renovací techniky i karoserie bylo zesíleno šasí. Cílem bylo sestavit auto ještě v Rusku a po dokončení základních prací vůz převézt do Švýcarska, kde by proběhlo testování a další ladění.
„Jsme dva nadšenci ze Švýcarska, kteří chtějí složit hold někdejší slávě Lady Niva na Dakaru. V našem volném čase renovujeme klasické sportovní vozy a organizujeme rallye a další podobné projekty. Naší vizí je být prvním závodním týmem s Ladou Niva v posledních 35 letech,“ uváděli Jacober a Miljič ještě na začátku letošního roku.
Jejich aktivity si ale všimla automobilka, která je zcela nezvykle oslovila s tím, že by nad celým projektem převzala patronát a auto pomohla připravit v rámci divize Lada Sport. Něco takového se neodmítá a níže můžete vidět výsledek. Jacober, Miljič a AvtoVAZ dali dohromady „Red Legend Team” a dnes za účasti generálního ředitele automobilky Maureho ukázali hotový vůz, se kterým nastoupí do Dakaru 2022 jako s oficiálním továrním strojem Lady.
To je skoro pohádkový příběh, jak je ale vidno, ani o takové dnes není nouze. Jak se jim povede, uvidíme v lednu, my už jen dodáme, že snahy Švýcarů i Lady chtějí navázat na rok 1981, kdy Jacques Posch po dlouhou dobu Dakar vedl a notně tak zaskočil konkurenci. Poté jej sice zradil chladič, přesto nakonec závod dojel na třetím místě. Ještě většího úspěchu Niva dosáhla v roce 1983 při jiném pouštím podniku, Rally faraonů, kdy obsadila komplet celé pódium. Navazovat tedy je nač.
Dva švýcarští nadšenci se chtěli s vlastní Ladou Niva vrátit do Dakaru, jejich nápad ale zaujal automobilku tak moc, že jim pomohla připravit auto do závodu jde s nimi. Foto: AvtoVAZ
Vůz má navázat zejména na úspěchy Jacquese Pocha z 80. let minulého století. Foto: AvtoVAZ
Zdroj: AvtoVAZ
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
před hodinou - Porsche říká, že Macan bude jeho nejprodávanějším autem i s elektrickým pohonem. Počkáme si na to
před 2 hodinami - Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
včera - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
včera - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva