Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Dva chytré kroky z minulosti teď Toyotě vydělávají miliardy, i díky nim je znovu jednička
11.3.2021 | Petr Prokopec
Toyota se vrátila na pozici největší světové automobilky a nyní je dokonce výrobcem nejprodávanějšího auta Evropy. Je tomu tak i díky rozhodnutí z roku 1989 a změnám zpřed 10 let.
Nejspíše vám neuniklo, že většina automobilek v posledních měsících uzavírá své továrny či jinak omezuje výrobu aut. Děje se tak kvůli nedostatku čipů, který nastal dílem kvůli loňským omezením výroby, dílem kvůli očekávanému snížení prodejů ve zbytku roku a dílem kvůli zvýšenému zájmu o domácí elektroniku. Důvodů by se našlo i více, výsledek je ale jen jeden - čipů není dost, tento problém nemá rychlé řešení a s následky se podle šéfa Continentalu budeme setkávat po celý zbytek roku.
Problémy mají téměř všichni, hlásil je kde kdo od koncernu VW, přes Ford, GM, Hondu či Nissan až po Teslu. Bez čipů moderní vozy zkrátka nelze rozumně vyrábět, a firmy tak po náročném roce 2020 čekají další těžkosti. Hyundai se těmto obtížím dokázalo vyhnout chytrým loňským rozhodnutím v ceně miliard, jak se ale nyní ukazuje, na „správné straně barikády” není samo. Větší problémy nemá ani Toyota, která se loni vrátila na pozici světové jedničky a letos v lednu nečekaně ovládla i evropské prodeje.
Pochopitelně je to v prvé řadě tím, že dělá žádoucí auta, bylo by jí to ale k ničemu, kdyby jich neuměla vyrobit dost. A to bez ohledu na výše zmíněné umí. Japonci totiž dnes paradoxně těží z neštěstí, které je postihlo v roce 2011 a ze strategického rozhodnutí učiněného ještě o 22 let dříve.
Před 10 léty japonskou provincii Fukušima zasáhlo ničivé zemětřesení, které si vyžádalo přes 22 tisíc obětí. Japonská automobilka byla do té doby známá logistikou ve stylu „just-in-time“, jako prakticky všichni ostatní. Minimalizovala tedy skladové zásoby ve prospěch rychlejší obrátkovosti komponentů, svůj přístup ale musela přehodnotit. Ono zemětřesení totiž narušilo dodavatelské řetězce takovým způsobem, že vrátit vše zpět do chodu zabralo značce v Japonsku čtyři měsíce a ve světě dokonce šest. A to bylo pro firmu vyrábějící okolo 10 milionů aut za rok extrémně drahé.
Právě tyto problémy vedly automobilku ke změně přístupu. Toyota se svými dodavateli uzavřela smlouvy, dle nichž musí držet na skladě dvou- až šestiměsíční zásobu čipů, a to pochopitelně pouze pro tuto automobilku. Zatímco tedy všude jinde se výroba opětovně utlumuje, Toyota ji mohla navýšit a očekává, že výdělek za fiskální rok 2020/2021, který končí 31. března, bude vyšší o 54 procent oproti původním předpokladům.
Jak jsme ale už naznačili, počátek stávajícího stavu Toyoty je spojen s mnohem vzdálenější historií. Automobilka je totiž průkopníkem na poli hybridních technologií, a když chystala Prius první generace, mnohé čipy prakticky neexistovaly. Již v roce 1989, tedy dlouhých osm let před příchodem onoho hybridního hatchbacku, tak otevřela továrnu na jejich výrobu. Toyota je přitom nejen produkovala, ale také navrhovala, díky čemuž získala vůči ostatním výrobcům velkou výhodu. Mimo to má značka vůči ostatním ještě jednu výhodu, patří jí totiž čtvrtina společnosti Denso, která vyrábí... Ano, mimo jiné i čipy. I díky tomu je v komfortnější pozici než naprostá většina konkurentů.


Toyota nemá problém s nedostatkem čipů a polovodičů, neboť po roce 2011 přišla s novým dodavatelským systémem a vlastní i čtvrtinu společnosti Denso. Foto: Denso
I díky tomu může být Yaris nejprodávanějším autem Evropy, konkurence možná žádanější auta neumí vyrobit. Foto: Toyota
Zdroj: Reuters
Bleskovky
V Monaku můžete absolvovat autoškolu v Porsche 911. A není to jen rozmar nebo promo, provozovatel jej pořídil z rozumných důvodů
8.4.2025Čtyři otylá moderní výkonná SUV ve vzájemném klání ve sprintu ukázala nesmyslnost hybridizace i křehkost přemotorovaných obrů
7.4.2025Už ani Němci nemohou vystát tragickou kvalitu nových Audi, vržou a křupou stále víc
6.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Nový velký model levné značky VW se nakonec prodává ještě levněji, víc než Škoda Octavia nabízí za 317 tisíc Kč
10.3.2025Už první STK neprojde každá čtvrtá Tesla, hlásí z Dánska. Šok? Spíš další potvrzení dávno zřejmého
10.3.2025Kia se vysmívala Elonu Muskovi na sociálních sítích dost nevhodným způsobem, po vlně kritiky vše stáhla
11.3.2025Ford odhalil, jak zkusí zachránit své krachující aktivity v Evropě, připomíná to plány EU
11.3.2025Jaguar poprvé ukázal v akci své přelomové auto, i s celebritou „za volantem”. Přiznává, že s ním přijde o 85 procent zákazníků
11.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva