Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Naprostá většina Němců elektromobily dál odmítá, ukazují data pojišťovny, pro výrobce je to čára přes rozpočet
7.12.2022 | Petr Prokopec
Rozumný člověk snad ani nepotřebuje podobné studie, aby k takovému závěru došel sám. Pokud ale před domněnkami preferujete jasná zjištění, tady je pár dat, která by vás mohla zajímat.
Je zřejmé, že prodeje elektrických aut rok od roku výrazně rostou, obvykle nejméně o desítky procent. Znamená to ovšem, že jsou opravdu toužebně vyhlíženy všemi nebo alespoň valnou většinou kupců? Pochopitelně nikoli, rychlý růst je vedle skoro nekonečné podpory, která k těmto vozům směřuje na národní i nadnárodní úrovni, dán také nízkou statistickou základnou z předchozích let. Pokud se podíváme na absolutní čísla, uvidíme trochu jiný obrázek.
Třeba koncern VW má za prvních devět měsíců letošního roku na kontě 366 400 prodejů elektrických aut, ke kterým přispěly všechny značky z jeho portfolia. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku tak došlo k růstu o 25 procent, což nezní špatně. Je nicméně třeba si uvědomit, že tu mluvíme o bývalé největší automobilce světa, která prodávala a prodává okolo 10 milionů aut ročně. Oněch 366 400 elektromobilů je tedy jen pouhou kapkou v moři, konkrétně méně než 4procentním podílem.
Vedle toho je třeba se podívat, kde se tyto vozy prodávají. Svět je velký, většina z nich si ale našla majitele v zemích, které lidem nabízejí opravdu velkorysé dotace, zejména pak v Německu. Zrovna tam ale už za pár dnů dojde na jejich redukci a s úderem silvestrovské půlnoci v roce 2023 zmizí zcela. Podobný vývoj lze očekávat kdekoli.
Je možné, že celkové prodeje elektromobilů VW kvůli tomu dokonce klesnou, očekává to alespoň Ferdinand Düdenhoffer z CARu, ale i kdyby se tak stalo, očekávejme, že tiskové zprávy budou i nadále laděny pozitivně. Ostatně kolikrát zrovna Volkswagen byť jen okrajově přiznal, že jeho klíčový elektromobil je letos největším propadákem značky v Evropě? O skutečném zájmu zákazníků zkrátka tyto informace nesvědčí a svědčit nebudou.
Pojišťovna Allianz se proto dotázala svých zákazníků, jak na tom skutečně jsou ve vztahu k elektrickým i spalovacím autům. Odpovědi pak jsou pro rozumného člověka překvapující jen stěží. Po ryze bateriovém pohonu otevřeně touží jen 20 procent dotázaných, což je v souladu s jinými dřívějšími anketami. I tento počet navíc může být optimistický, neboť vždy záleží na položené otázce.
Plných 43 procent respondentů pak dává i za současné situace přednost benzinovému a 10 procent dieselovému pohonu. Dalších 27 procent lidí pak hlasovalo pro hybridní jednotky. Bez spalovacího ústrojí si tedy mobilitu nedokáže představit plných 80 procent dotázaných. Pozoruhodný je v tomto smyslu vliv ceny - zákazníci aut nižších třídy by elektrický nebo hybridní pohon akceptovali pouze v 25 procentech případů, kupci nejdražších vozů nad 2,5 milionu Kč ale s takovými pohony (tedy jakkoli elektrifikovanými, včetně hybridů) nemají problém ze 78 procent.
Cena má tedy na rozhodování publika klíčový, hned 49procentní vliv, zatímco ochrana životního prostředí pouze 14procentní. Většina lidí tedy nevěří, že by s pomocí elektromobilů něčemu pomohla, nebo tomu nepřikládá význam. Čím si ale naopak respondenti byli jisti, to je skutečnost, že elektrická auta jsou velmi drahá, a tedy pro ně nedostupná. Dodat lze ještě zmínku o autonomním řízení, které taktéž na první pohled může působit jako technologie, po které lidé bezmezně touží. Jenže podle Allianz je reálně zajímavá pro jen 21 procent lidí, zatímco 36 procent autopiloty kategoricky odmítá. Nerozhodnutých pak bylo 43 procent respondentů.
Odmítán tedy není jen jeden, ale hned dva pilíře mobility budoucnosti. To je pro automobilky, které tímto směrem pumpují peníze horem dolem, čára přes rozpočet. Nejsme si ale jisti, zda si z toho budou něco dělat, preference zákazníků většinu z nich dávno nezajímají. Však jinak by nemohly skončit zabetonované ve svých současných pozicích.
V hávu VW ID.4 můžete za 1 344 900 Kč dostat 174 koní a 77 kWh, s nimiž se pojí udávaný dojezd 523 km. Realita nicméně je mnohem nižší, zvláště za současného chladnějšího počasí. Není tak divu, že i Němci většinově elektromobilitu odmítají a fandí spíše benzinovému pohonu. Foto: Volkswagen
Zdroje: Allianz Direct, CAR
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
před 10 hodinami - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
před 11 hodinami - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
včera - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
včera - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva