Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Drahá elektrická Dacia Spring je nejprodávanější auto v Rumunsku, pochopitelně to není samo sebou
20.12.2021 | Petr Prokopec
Zdá se být absurdní, aby v relativně chudém Rumunsku s minimální infrastrukturou bodoval drahý a obtížně použitelný elektromobil, třebaže je od domácí Dacie. Div to ale nakonec není, rumunské zákazníky totiž díky dotacím stojí méně než benzinové Sandero.
Rumunsko rozhodně není zemí, kterou bychom měli zafixovanou jako elektrický ráj. Tamní průměrná měsíční mzda sice nezaostává až tak moc za tou českou, neboť se vyšplhala již na skoro 30 tisíc korun, ovšem v případě dobíjecích stanic lze mluvit o skutečné tragédii. Ke konci loňského roku totiž Rumunsko mělo pouze 317 bodů s dobíjecím výkonem nižším než 22 kW a 176 bodů s výkonem přesahujícím 22 kW. A ačkoliv od té doby jistě došlo ke zlepšení, tamní motoristé musí za dobíjecí stanicí cestovat v průměru více než 200 kilometrů. Teoreticky jim tak kapacita baterií stačí na cestu k nabíječce a zpátky, pokud tedy nemohou dobíjet doma.
Přes to všechno ovšem elektrická Dacia Spring dosáhla v Rumunsku pozoruhodného úspěchu. V listopadu bylo totiž zaregistrováno 1 195 aut, což znamená pozici nejprodávanějšího auta Rumunska a 10,4procentnímu tržnímu podílu. Pokud k tomu připočteme ještě 2 895 prodaných vozů ve Francii a dalších 657 v Německu, znamená to, že během jediného měsíce bylo jen v těchto třech zemích registrováno 4 747 exemplářů. Proč ne, ono rumunské prvenství ale nutně musí zaskočit.
Jakmile si ale posvítíme na tamní dotační systém, situace je hned jasná. Dacia Spring totiž oficiálně stojí 18 100 Eur (cca 457 000 Kč), což s ohledem na dojezd či dynamiku, jaká se nemůže rovnat ani někdejší Škodě 120, je neskutečně vysoká částka. Je tak jasné, že bez vládních pobídek by po tomto voze mnoho psů neštěklo. Nicméně Rumunsko se rozhodlo podporovat elektromobilitu nejvelkoryseji z celé Evropy. Zatímco tak v Německu vám stát přispěje na nákup „pouze“ 9 570 Eur (242 000 Kč), v této zemi můžete počítat s dotací 10 400 Eur (263 000 Kč).
Spring tak zákazníky vychází na 7 700 Eur (194 000 Kč), což je dokonce nižší částka, než jakou zde lidé platí za Sandero (9 050 Eur/228 000 Kč). Danému zájmu se tedy nemůžeme divit, a to i přes onen nedostatek dobíjecích bodů. Vláda přitom hodlá poměrně promptně vyřešit i tento problém, neboť jen společnost Enel X Romania má v příštím roce vybudovat okolo dvou tisíc stanic. S dalšími pak má vyrukovat tamní E.ON, který je rumunskou dvojkou na trhu. Vláda přitom daný rozvoj hodlá podporovat dalšími miliony ze státního rozpočtu.
Konec dobrý, všechno dobré? To ani zdaleka. Snaha o zezelenání zatíná sekeru opravdu hluboko do futer. Dle prognóz má totiž vládní dluh letos dosáhnout výše 49,3 procenta z hrubého domácího produktu, přičemž v roce 2022 naroste na 51,8 % a v roce 2023 na 53,2 %. Podpora elektromobility tak zemi vychází draho, načež nebude překvapivé, když dojde k zopakování německého scénáře. Postupně se totiž začnou zvyšovat daně uvalené na benzin a motorovou naftu, což zdraží provoz prakticky všech lidí mimo Bukurešť.
Je pak nutné dodat, že celá situace nevyznívá dobře ani pro Dacii. Jelikož v důsledku velkorysých dotací rostou registrace elektrického modelu Spring, nepřekvapivě klesá zájem o zbytek portfolia. Jen za říjen se tak Logan propadl o 35,6 %, Sandero o 34,2 % a Duster dokonce o 49,7 %. Právě na těchto vozech přitom automobilka vydělává. Ač jí tedy sice Spring zachránil před bruselskými pokutami, firemní pokladnu praskající ve švech čekat nemůže.






Dacia Spring nezvládá okouzlit ani dojezdem, ani dynamikou a už vůbec ne oficiální cenou. Jakmile je ale ta ponížena o rumunské dotace, rázem stojí méně než benzinové Sandero. Foto: Dacia
Zdroj: Dacia
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před hodinouBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Data servisů potvrzují, že elektromobily „žerou” pneumatiky víc než jakákoli jiná auta, „přeborníkem” je Tesla
30.3.2025Majitele luxusních elektrických aut drtí drastická ztráta hodnoty, na těchto přišli o miliony za pár let
30.3.2025Volvo s okamžitou platností vyhodilo svého zmateného šéfa, jeho náhrada je ale hodně špatný vtip
31.3.2025Číňané ukazují Evropě dlouhý nos i na poli spalovacích motorů, jejich poslední novinka dostala nově vyvinutý boxer
31.3.2025Hybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025
Živá témata na fóru
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Táhneme na Brusel 04.28. 13:35 - Zajda
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 04.27. 15:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch