Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Drahá elektrická Dacia Spring je nejprodávanější auto v Rumunsku, pochopitelně to není samo sebou
20.12.2021 | Petr Prokopec
Zdá se být absurdní, aby v relativně chudém Rumunsku s minimální infrastrukturou bodoval drahý a obtížně použitelný elektromobil, třebaže je od domácí Dacie. Div to ale nakonec není, rumunské zákazníky totiž díky dotacím stojí méně než benzinové Sandero.
Rumunsko rozhodně není zemí, kterou bychom měli zafixovanou jako elektrický ráj. Tamní průměrná měsíční mzda sice nezaostává až tak moc za tou českou, neboť se vyšplhala již na skoro 30 tisíc korun, ovšem v případě dobíjecích stanic lze mluvit o skutečné tragédii. Ke konci loňského roku totiž Rumunsko mělo pouze 317 bodů s dobíjecím výkonem nižším než 22 kW a 176 bodů s výkonem přesahujícím 22 kW. A ačkoliv od té doby jistě došlo ke zlepšení, tamní motoristé musí za dobíjecí stanicí cestovat v průměru více než 200 kilometrů. Teoreticky jim tak kapacita baterií stačí na cestu k nabíječce a zpátky, pokud tedy nemohou dobíjet doma.
Přes to všechno ovšem elektrická Dacia Spring dosáhla v Rumunsku pozoruhodného úspěchu. V listopadu bylo totiž zaregistrováno 1 195 aut, což znamená pozici nejprodávanějšího auta Rumunska a 10,4procentnímu tržnímu podílu. Pokud k tomu připočteme ještě 2 895 prodaných vozů ve Francii a dalších 657 v Německu, znamená to, že během jediného měsíce bylo jen v těchto třech zemích registrováno 4 747 exemplářů. Proč ne, ono rumunské prvenství ale nutně musí zaskočit.
Jakmile si ale posvítíme na tamní dotační systém, situace je hned jasná. Dacia Spring totiž oficiálně stojí 18 100 Eur (cca 457 000 Kč), což s ohledem na dojezd či dynamiku, jaká se nemůže rovnat ani někdejší Škodě 120, je neskutečně vysoká částka. Je tak jasné, že bez vládních pobídek by po tomto voze mnoho psů neštěklo. Nicméně Rumunsko se rozhodlo podporovat elektromobilitu nejvelkoryseji z celé Evropy. Zatímco tak v Německu vám stát přispěje na nákup „pouze“ 9 570 Eur (242 000 Kč), v této zemi můžete počítat s dotací 10 400 Eur (263 000 Kč).
Spring tak zákazníky vychází na 7 700 Eur (194 000 Kč), což je dokonce nižší částka, než jakou zde lidé platí za Sandero (9 050 Eur/228 000 Kč). Danému zájmu se tedy nemůžeme divit, a to i přes onen nedostatek dobíjecích bodů. Vláda přitom hodlá poměrně promptně vyřešit i tento problém, neboť jen společnost Enel X Romania má v příštím roce vybudovat okolo dvou tisíc stanic. S dalšími pak má vyrukovat tamní E.ON, který je rumunskou dvojkou na trhu. Vláda přitom daný rozvoj hodlá podporovat dalšími miliony ze státního rozpočtu.
Konec dobrý, všechno dobré? To ani zdaleka. Snaha o zezelenání zatíná sekeru opravdu hluboko do futer. Dle prognóz má totiž vládní dluh letos dosáhnout výše 49,3 procenta z hrubého domácího produktu, přičemž v roce 2022 naroste na 51,8 % a v roce 2023 na 53,2 %. Podpora elektromobility tak zemi vychází draho, načež nebude překvapivé, když dojde k zopakování německého scénáře. Postupně se totiž začnou zvyšovat daně uvalené na benzin a motorovou naftu, což zdraží provoz prakticky všech lidí mimo Bukurešť.
Je pak nutné dodat, že celá situace nevyznívá dobře ani pro Dacii. Jelikož v důsledku velkorysých dotací rostou registrace elektrického modelu Spring, nepřekvapivě klesá zájem o zbytek portfolia. Jen za říjen se tak Logan propadl o 35,6 %, Sandero o 34,2 % a Duster dokonce o 49,7 %. Právě na těchto vozech přitom automobilka vydělává. Ač jí tedy sice Spring zachránil před bruselskými pokutami, firemní pokladnu praskající ve švech čekat nemůže.
Dacia Spring nezvládá okouzlit ani dojezdem, ani dynamikou a už vůbec ne oficiální cenou. Jakmile je ale ta ponížena o rumunské dotace, rázem stojí méně než benzinové Sandero. Foto: Dacia
Zdroj: Dacia
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 6 hodinami - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
před 6 minutami - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
před hodinou - Konečně: Policie v New Yorku dostala výslovný zákaz pouštět se do nesmyslných honiček, čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 3 hodinami - Nová, původně jen elektrická značka VW upřesnila, jak do svých aut nainstaluje spalovací motory
před 4 hodinami - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva