Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Downsizing ad absurdum: 1,4 TSI je top čtyřválcem pro VW Passat, 1,8 TSI končí
12.11.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Volkswagen se nenápadně zbavuje přeplňované osmnáctistovky. Pro Passat se nejobjemnějším benzinovým motorem v podstatě stává jedna-čtyřka.
Rozhodnutí Fordu montovat pod přední kapotu nové generace Mondea litrový tříválec jen tak něco nepřekoná, v důsledné aplikaci downsizingu však bude modrému oválu zdatně konkurovat německý koncern Volkswagen. Ten ve vší tichosti pomalu odstraňuje z Passatu a modelu CC motor 1,8 TSI, takže největším zážehovým čtyřválcem se asi už brzy stane přeplňovaná čtrnáctistovka.
Na vrcholu typové řady Passat, Passat Variant a CC zatím zůstává atmosférický šestiválec ve verzi 3,6 FSI 4Motion s výkonem 300 koní a šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou, ten je ale dozajista velmi okrajovou volbou. Německé, ale třeba také španělské ceníky však signalizují, že ze seznamu motorizací se postupně vytrácí motor 1,8 TSI s výkonem 160 koní a maximálním točivým momentem 250 newtonmetrů. Tato pohonná jednotka je pro tuto chvíli k mání už jen v crossoveru Passat Alltrack. Ani na českém webu VW už jej v přehledu technických parametrů nenajdete.
Poněkud zvláštní je způsob náhrady osmnáctistovky. V základním Passatu a Passatu Variant to vypadá na nenápadný návrat motoru Twincharger kombinujícího přímé vstřikování a přeplňování kombinací kompresor-turbodmychadlo. Výkon čtyřválce o objemu 1 390 cm3 činí 160 koní při 5 500 ot./min. a točivý moment 240 Nm v rozmezí od 1 500 do 4 500 otáček.
Výrobce uvádí čas akcelerace na stovku 8,5 sekundy, nejvyšší rychlost 220 km/h a průměrnou spotřebu 6,5 l/100 km ve spojení se šestistupňovým manuálem a 6,1 l se sedmistupňovým DSG (maximálka a doba zrychlení se shodují). Pro výběhový motor Němci uváděli stejnou dynamiku, avšak průměrnou spotřebu s manuální převodovkou 6,9 litru. Přestože srovnání na papíře zjevně vychází ve prospěch menšího motoru, praxe ukazuje, že realita bývá mnohem méně růžová, než by si výrobci i majitelé aut přáli, takže až reálný provoz ukáže o kolik a jestli vůbec spotřeba Passatu s motorem Twincharger poklesne.
Naopak Volkswagen CC, který již nepoužívá označení Passat, ale pouze jeho techniku, zůstává podle tabulek věrný motoru o stejném objemu 1,4 l, ale osazeném pouze turbodmychadlem. Čtyřválec má stejných 160 koní při 5 500 ot./min. a identických 240 Nm, které však neprodukuje v tak širokém spektru otáček, ale vrchol přichází při 2 000 ot./min. Volkswagen pro CC 1,4 TSI udává zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,5 s a nejvyšší rychlost 222 km/h. Průměrná spotřeba při oficiálním měření vychází na 6,6 litru, o půl litru méně než srovnatelný 1,8 TSI.
Na rozdíl od modelů CC a Alltrack nezůstal Passatu a Passatu Variant ani dvoulitr s výkonem 210 koní, takže potenciální klientela hledající větší zážehový motor nic většího se čtyřmi válci než 1,4 TSI už nedostane. Může ještě přesedlat na 3,6 FSI, v současném globálním honu na emise CO2 ale šestiválec nemůže mít dlouhého trvání.









Passat a model CC se na některých trzích osmnáctistovky již zbavil, prozatím zůstává jen v crossoveru Alltrack
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejčtenější články
Nejlevnější auto světa se pořád prodává. Vypadá všelijak, ale co byste chtěli za 67 tisíc?
22.3.2025Zákazníci ukazují záda dalšímu drzému nápadu automobilek, naprostá většina lidí obchází placení za už koupená auta
22.3.2025Audi rozjede prodeje aut své nové levné značky už za pár týdnů, je to zatím vrchol jeho úpadku
22.3.2025Německé automobilky nabízí zaměstnancům za „dobrovolný” odchod až 12 milionů korun, takové míry zoufalosti dosáhly
23.3.2025Lež o nulových emisích elektromobilů už vadí i Britům. Více jak čtvrtina lidí jí pořád věří, mladých víc než třetina
23.3.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 09:43 - Stepan
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- BMW Divize 04.20. 23:38 - Zajda
- S větrem ve vlasech.... 04.20. 15:24 - pavproch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB