Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Donkervoort D8 GTO: vrchol holandské evoluce
19.12.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Po 23 letech existence přichází Donkervoort s nejsilnějším vozem své historie. Jmenuje se D8 GTO a nabídne až 400 koní výkonu při hmotnosti 700 kg.
Pokud jste dosud neslyšeli o automobilce Donkervoort, nebo si za jejím jménem nedokážete vybavit žádný konkrétní model, pak vězte, že jde o holandského malovýrobce, který v týmu maximálně pár desítek lidí již od roku 1978 ručně vyrábí malé a lehké sporťáky. Nechceme urazit ani jednu ze stran tohoto přirovnání, ale pro představu - jeho vozy byly za začátku něco jako současné Caterhamy nebo původní Lotusy Seven. Za uplynulé desítky let se ale nabídka značky vyvinula k přece jen o něco větším a také výkonnějším vozům podobného ražení a právě o vrcholu této evoluce bude dnes řeč.
Vychází z již pár let prodávaných modelů D8 270 RS a D8 GT, k označení D8 ale tentokrát přidává písmena GTO. Technická podobnost těchto modelů je relativně omezená, když s D8 270 RS sdílí jen 5 % dílů a s D8 GT 30 %. Karoserii stále tvoří trubkový rám, který je pokryt panely z uhlíkových vláken (např. dveře) nebo hliníku (např. přední kapota). Výrobce se chlubí tím, že třeba kompletní dveře včetně váží pouhých 980 gramů přičemž dokážou odolat zatížení odpovídajícímu až 1 500 kilogramů hmotnosti, což minimálně z hlediska pasivní bezpečnosti může přijít vhod. Designově je nový vůz též trochu odlišný, podstatnější ale je, že je oproti také větší. Na délku přibral plných 35 centimetrů a na šířku 15 cm.
Důvodem pro toto „nafouknutí” vozu je použití motoru 2,5 R5 turbo od Audi, známý z modelů TT RS a RS3, jenž je v GTO uložen podélně. Donkervoort již dlouhodobě spolupracuje s Audi Quattro GmbH a tvrdí, že tento agregát byl pro použití v D8 GTO odladěn přímo u Audi. Má tak být nejen výkonnější, když bude naladěn na maximální výkon v rozmezí 340 až 400 koní a točivý moment až 450 Nm posazený do 1 600 ot./min, ale také o 30 kilogramů lehčí. Takto odlehčený motor ale dostane pouze prvních 25 vyrobených D8 GTO, z nichž již polovina byla prodána netrpělivým zákazníkům.
Dynamické parametry výrobce zatím nezveřejnil, při zmíněném výkonu a hmotnosti pouze 700 kilogramů ale nelze čekat nic jiného než uragán. Takto koncipovaný vůz na tom bude s poměrem výkonu a hmotnost podobně jako nejvýkonnější verze Bugatti Veyron a i když stačit to bude jen na obdobou dynamiku v nižších rychlostech, na zrychlení z 0 na 200 km/h okolo 10 sekund bychom si možná i vsadili.
Sériová (dá-li se to tak nazvat...) výroba D8 GTO přijde ke slovu začátkem nadcházejícího roku a první kusy budou dodány zákazníkům během léta. Cena vozu se pohybuje v rozmezí 100 a 150 tisíc Eur bez daní a poplatků (cca 2,5 až 3,8 milionu Kč) a jak jsme již zmínili, hned na prvním předvedení předprodukčního provedení věrným klientům si novinka získala 12 zákazníků, kteří odeberou téměř polovinu z prvních 25 extra odlehčených kousků. Jestli se s tímto vozem budeme moci někdy setkat naživo, to se teprve uvidí. Bez ohledu na to ale zůstanou Donkervoorty i nadále pořádnou exotikou a D8 mezi nimi jistě nebude výjimkou.
Donkervoort D8 GTO je takový Lotus Seven na steroidech
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Pouť kdysi nadějné nové značky elektrických aut končí krachem, dluhy v řádu desítek miliard už není s to splácet
před 5 hodinami - Škoda už testuje svůj nový vrcholný model, má dostat další jméno bez nápadu, techniku bez invence
před 7 hodinami - Policii výslovně zakázali pouštět se do honiček s ujíždějícími řidiči, v New Yorku čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 8 hodinami - Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
před 10 hodinami - K mání je dodnes skoro nová Škoda Octavia II s legendárním motorem 1,9 TDI, něco takového už se dávno nevidí
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva