Donkervoort D8 GTO konečně míří do výroby. Jede skoro jako Veyron

Holandská parafráze na legendární Lotus 7 má vrcholnou verzi. Poměr výkonu a hmotnosti je lepší než Veyronu, na semaforech pokulhává jen trochu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Donkervoort D8 GTO konečně míří do výroby. Jede skoro jako Veyron

13.8.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Donkervoort D8 GTO konečně míří do výroby. Jede skoro jako Veyron

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Holandská parafráze na legendární Lotus 7 má vrcholnou verzi. Poměr výkonu a hmotnosti je lepší než Veyronu, na semaforech pokulhává jen trochu.

Na sklonku loňského roku jsme vás informovali o příchodu nového Donkervoortu D8 GTO. Tedy vrcholné verzi holandské automobilky, která v roce 1978 adaptovala recept Colina Chapmana a Lotusu 7. Již tehdy jsme přitom věděli dva základní parametry, od nichž jsme si slibovali mnohé. Ostatně, při 340 koních a 700 kilogramech nabízí GTO takřka stejný poměr výkonu a hmotnosti (486 koní na tunu) jako původní Bugatti Veyron. Jakmile si však oba vozy stoupnou na semaforech vedle sebe, bude to Donkervoort, který bude ztrácet každým metrem.

„Na vině“ bude mimo jiné fakt, že monstrum z Molsheimu se do asfaltu zapírá všemi čtyřmi koly. Svému majiteli tak nabízí mnohem lepší trakci než pohon zadních kol, kterým je vybaven Donkervoort. Přestože tedy při stoupnutí Bugatti na váhu ručičky ukazují takřka dvě tuny, pokoří Veyron s pevným startem metu 100 km/h za 2,5 s. Tedy o půlsekundu rychleji než standardní D8 GTO.

Holandskému stroji se ovšem teprve poté řádnou nafouknou turbodmychadla dopující 2,5litrový pětiválec od Audi. Akceleraci 100-200 km/h díky tomu Donkervoort zvládá za pouhých 6,1 sekundy. Tedy prakticky za stejný čas jako Bugatti. Poté sice jeho rozlet zabrzdí omezovač nastavený na 255 km/h, přesto jde o působivý výkon. Zvláště, když D8 GTO používá pětistupňový manuál.

Navíc se jedná o standardní provedení s výkonem 340 koní v 5400 ot./min a točivým momentem 450 Nm dostupným při 5300 ot./min. K dispozici je ovšem ještě „nabušenější“ model vyladěný na 400 koňských sil. Ten nabízí poměr výkonu a hmotnosti 571 koní na tunu, čímž Bugatti či Lamborghini Aventador odsuzuje do role chudých příbuzných.

Tuto verzi bohužel holandská automobilka ještě na stopkách nezměřila. Její čas by nás ovšem více než zajímal, neboť prvních 25 modelů s výkonem 400 koní bude mít hmotnost sníženou o 30 kg. Poměr tak naroste na 597 koní, čímž je téměř zastíněn Veyron Super Sport. A deklasován by mohl být i pohon všech kol Haldex.

Dvanáct takto vybavených exemplářů již bylo rozebráno během slavnostního představení vozu. Během několika málo týdnů bychom se tak mohli dočkat nějakého privátního srovnávacího testu. Co myslíte, zvládne desetkrát levnější Donkervoort (základní verze D8 GTO vyjde 100 000 EUR bez daní a poplatků) pokořit soudobý nejrychlejší vůz planety?


Donkervoort D8 GTO konečně míří do výroby. Jede skoro jako Veyron - 1 - Donkervoort D8 GTO 01Donkervoort D8 GTO konečně míří do výroby. Jede skoro jako Veyron - 2 - Donkervoort D8 GTO 02Donkervoort D8 GTO konečně míří do výroby. Jede skoro jako Veyron - 3 - Donkervoort D8 GTO 03Donkervoort D8 GTO konečně míří do výroby. Jede skoro jako Veyron - 4 - Donkervoort D8 GTO 04Donkervoort D8 GTO konečně míří do výroby. Jede skoro jako Veyron - 5 - Donkervoort D8 GTO 05Donkervoort D8 GTO konečně míří do výroby. Jede skoro jako Veyron - 6 - Donkervoort D8 GTO 06Donkervoort D8 GTO konečně míří do výroby. Jede skoro jako Veyron - 7 - Donkervoort D8 GTO 07Donkervoort D8 GTO konečně míří do výroby. Jede skoro jako Veyron - 8 - Donkervoort D8 GTO 08Donkervoort D8 GTO konečně míří do výroby. Jede skoro jako Veyron - 9 - Donkervoort D8 GTO 09Donkervoort D8 GTO konečně míří do výroby. Jede skoro jako Veyron - 10 - Donkervoort D8 GTO 10Donkervoort D8 GTO konečně míří do výroby. Jede skoro jako Veyron - 11 - Donkervoort D8 GTO 11Donkervoort D8 GTO konečně míří do výroby. Jede skoro jako Veyron - 12 - Donkervoort D8 GTO 12Donkervoort D8 GTO konečně míří do výroby. Jede skoro jako Veyron - 13 - Donkervoort D8 GTO 13Donkervoort D8 GTO konečně míří do výroby. Jede skoro jako Veyron - 14 - Donkervoort D8 GTO 14
Donkervoort D8 GTO s výkonem 400 koní by mohl zastínit i Bugatti Veyron Super Sport. Ovšem jen při akceleraci, nikoliv v rámci nejvyšší rychlosti.

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.