Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Donkervoort D8 GTO konečně míří do výroby. Jede skoro jako Veyron
13.8.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Holandská parafráze na legendární Lotus 7 má vrcholnou verzi. Poměr výkonu a hmotnosti je lepší než Veyronu, na semaforech pokulhává jen trochu.
Na sklonku loňského roku jsme vás informovali o příchodu nového Donkervoortu D8 GTO. Tedy vrcholné verzi holandské automobilky, která v roce 1978 adaptovala recept Colina Chapmana a Lotusu 7. Již tehdy jsme přitom věděli dva základní parametry, od nichž jsme si slibovali mnohé. Ostatně, při 340 koních a 700 kilogramech nabízí GTO takřka stejný poměr výkonu a hmotnosti (486 koní na tunu) jako původní Bugatti Veyron. Jakmile si však oba vozy stoupnou na semaforech vedle sebe, bude to Donkervoort, který bude ztrácet každým metrem.
„Na vině“ bude mimo jiné fakt, že monstrum z Molsheimu se do asfaltu zapírá všemi čtyřmi koly. Svému majiteli tak nabízí mnohem lepší trakci než pohon zadních kol, kterým je vybaven Donkervoort. Přestože tedy při stoupnutí Bugatti na váhu ručičky ukazují takřka dvě tuny, pokoří Veyron s pevným startem metu 100 km/h za 2,5 s. Tedy o půlsekundu rychleji než standardní D8 GTO.
Holandskému stroji se ovšem teprve poté řádnou nafouknou turbodmychadla dopující 2,5litrový pětiválec od Audi. Akceleraci 100-200 km/h díky tomu Donkervoort zvládá za pouhých 6,1 sekundy. Tedy prakticky za stejný čas jako Bugatti. Poté sice jeho rozlet zabrzdí omezovač nastavený na 255 km/h, přesto jde o působivý výkon. Zvláště, když D8 GTO používá pětistupňový manuál.
Navíc se jedná o standardní provedení s výkonem 340 koní v 5400 ot./min a točivým momentem 450 Nm dostupným při 5300 ot./min. K dispozici je ovšem ještě „nabušenější“ model vyladěný na 400 koňských sil. Ten nabízí poměr výkonu a hmotnosti 571 koní na tunu, čímž Bugatti či Lamborghini Aventador odsuzuje do role chudých příbuzných.
Tuto verzi bohužel holandská automobilka ještě na stopkách nezměřila. Její čas by nás ovšem více než zajímal, neboť prvních 25 modelů s výkonem 400 koní bude mít hmotnost sníženou o 30 kg. Poměr tak naroste na 597 koní, čímž je téměř zastíněn Veyron Super Sport. A deklasován by mohl být i pohon všech kol Haldex.
Dvanáct takto vybavených exemplářů již bylo rozebráno během slavnostního představení vozu. Během několika málo týdnů bychom se tak mohli dočkat nějakého privátního srovnávacího testu. Co myslíte, zvládne desetkrát levnější Donkervoort (základní verze D8 GTO vyjde 100 000 EUR bez daní a poplatků) pokořit soudobý nejrychlejší vůz planety?
Donkervoort D8 GTO s výkonem 400 koní by mohl zastínit i Bugatti Veyron Super Sport. Ovšem jen při akceleraci, nikoliv v rámci nejvyšší rychlosti.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Pouť kdysi nadějné nové značky elektrických aut končí krachem, dluhy v řádu desítek miliard už není s to splácet
před 5 hodinami - Škoda už testuje svůj nový vrcholný model, má dostat další jméno bez nápadu, techniku bez invence
před 7 hodinami - Policii výslovně zakázali pouštět se do honiček s ujíždějícími řidiči, v New Yorku čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 8 hodinami - Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
před 10 hodinami - K mání je dodnes skoro nová Škoda Octavia II s legendárním motorem 1,9 TDI, něco takového už se dávno nevidí
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva