Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Do služby se hlásí silniční vlak od výrobce Mercedesů, komfortně utáhne 100 tun
25.11.2019 | Petr Miler
Ne každý ví, že výrobce Mercedesů vlastní také firmu produkující nejprodávanější tahače Ameriky. Ta dosud přehlížela segment australských silničních vlaků, teď do něj ale vlétla rovnýma nohama.
V Evropě jsou tzv. silniční vlaky téměř neznámá věc. Žijeme na příliš malém a příliš zalidněném kontinentu protkaném sítí železnic, aby tu taková věc měla smysl, třebaže v první evropské zemi jsou od letoška povolené. Jde ale o jejich docela malou podobu, navíc s provozem standardně možným jen na pár silnicích, v Austrálii panují jiné poměry.
Kombinace rozlehlosti tamního kontinentu s minimální zalidněností a téměř neexistující železniční sítí činí z kamionů ideální způsob přepravy nákladu na dlouhé vzdálenosti. A čím delší jsou, tím lépe. U protinožců takové automobily téměř zcela nahradily nákladní vlaky, a tak se tam extra dlouhé náklaďáky objevují naprosto běžně.
Jejich standardní specifikace jsou velkorysé - silniční vlak se u protinožců může standardně skládat ze dvou, tří nebo čtyř návěsů o délce až 53,5 metru a hmotnosti nejvýše 136 tun, na zvláštní povolení ale mohou na silnice vyjet i „vlaky” delší. Do standardních specifikací se ale nyní trefuje i novinka, jejíž jméno vám pravděpodobně nic neřekne, i když by mělo.
Jedná se o tahač Cascadia od firmy Freightliner. Znát tuto veličinu je žádoucí už proto, že jde o nejprodávanější značku kamionů v USA, která ovládá 38 % tamního trhu. A v neposlední řadě je pro nás podstatné, že ji ovládá koncern Daimler, který je ve světě známý hlavně jako výrobce Mercedesů. V Austrálii dosud Freightliner na trhu silničních vlaků nepůsobil, což je vzhledem k jejich tamnímu významu překvapivé, teď ale do tohoto segmentu vlétl s cílem nabídnout to nejlepší, co v něm lze najít.
Základem novinky se stala americká Cascadie třídy 8, která byla upravena tak, aby zvládla utáhnout až 100 tun. V případě hmotnosti nákladu tedy až na limit možností silničních vlaků, v případě délky ale ano - 53,5 metru je i její maximum. Krom technických změn pak Freightliner prošel i vizuálními a funkčními modifikacemi, je kupříkladu vybaven nově pojatým předním nárazníkem a ochranou spodních částí vozu, protože v Austrálii se ne vždy jezdí po zpevněných silnicích.
Design stroje je klasicky americký, což v Austrálii vadit nebude, zaujme ale svou komfortně pojatou kabinou. Není to vyloženě luxus třídy S, je ale vidět, že za konstrukcí strojí někdo s citem pro noblesu - tolik dřeva a kůže obvykle v tahačích nenajdete, třebaže vládne utilitární uspořádání myslící na primární využití stroje.
Podívejte se sami, s čím nyní Daimler zkouší okouzlit australské speditéry, my už jen dodáme, že tato země - či kontinent - je domovem nejdelších silničních vlaků světa, z nichž některé jsou opravdu monstrózní. Cascadia jde s hlavním proudem, i tak je to ale kus auta.











Freightliner Cascadia je nejnovější silniční vlak od výrobce Mercedesů. Kombinuje velkorysé tažné schopnosti s relativně noblesní kabinou
Zdroj: Daimler
Bleskovky
Až bude VW opravdu zoufalý a ztratí zbytky sebevědomí, přijde s tímhle: Modelem ID.1 „oholeným” až na kost
včeraKia se vysmívala Elonu Muskovi na sociálních sítích dost nevhodným způsobem, po vlně kritiky vše stáhla
včera„Drahá SUV jsou nesmysl!” říkají Britové poté, co levnou Dacii Duster postavili proti násobně dražší Toyotě Land Cruiser
10.3.2025
Nejnovější články
„Žlutí andělé” v Německu vyráží na pomoc elektromobilům dramaticky častěji, loni o 46 procent. Hlavní důvod? Baterka
před hodinouŠkoda v zoufalé snaze prodat nějaký ten elektromobil povolala na pomoc psy, prý je mají radši
před 2 hodinamiI v roce 2025 se může zrodit lehký spalovací sporťák jako ze starých časů, navíc technicky stále modernější
před 4 hodinamiŠéf VW odhalil bolestivé finanční výsledky firmy, ta musí dál šetřit. Prý to odnese hlavně management, realita je ale jiná
před 5 hodinamiNěkdo vydělal 1,5 milionu na autě koupeném za 700 tisíc Kč, stačilo ho prostě na léta zavřít do garáže
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva