Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
DM Blade: supersport z 3D tiskárny udělá stovku za 2,2 s
29.6.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Plných 700 koní žene auto o 630 kg hmotnosti. Šasí se skládá jako lego a vzniklo na 3D tiskárně, vyrábějící hliníkové a karbonové díly.
Vytisknout auto bylo dlouhá léta možné jen ve formě obrázku na papíře. A pokud jste chtěli mít něco překračující meze dvou dimenzí, mohli jste si takto vytisknout skládačku z „ábíčka” a zbytek zvládnout rukama a lepidlem,. S možností 3D tisku však může nastat i revoluce ve výrobě automobilů, jak ukazuje firma Divergent Microfactories (DM), ze San Francisca. Stroj, na který se díváme na obrázcích, se jmenuje Blade a je to první supersport vytištěný na 3D tiskárně. A ne, není to model, ale skutečné auto, prý výrazně ekologičtější než konvenční automobily.
Podle Kevina Czingera, hlavy firmy DM, nicméně největší environmentální zátěž pramení z výroby automobilu, ne z jeho provozu. Blade se tedy netváří ekologicky svým pohonem - nemá baterie a elektromotory, nabízí 700 koní z přeplňovaného spalovacího motoru. Přesto je kompletní dopad na životní prostředí z jednoho Bladu údajně třetinový oproti jednomu elektromobilu o bateriích s kapacitou 85 kWh. Ekologie a udržitelnost nikoliv automobilové dopravy, ale výroby aut je tím hlavním, proč Divergent Microfactories na těchto nápadech pracují.
Motor bude dost pravděpodobně patřit k částem, které nejsou vytištěné, nýbrž vyrobené standardními postupy, podobně jako kola či pneumatiky. Ta hlavní strukturální část auta, tedy šasí, nicméně vytištěná je. Není plastová, je vyrobena z hliníku a karbonu, a na videu níže vidíme, jak se skládá. Dost to připomíná lego. Tisk hliníkových částí probíhá na tiskárně vyvinuté firmou Divergent Microfactories a funguje na principu hliníkového prášku, který je spečený laserovými paprsky do požadovaných tvarů.
Kevin Czinger uvádí, že celé šasí váží asi 46 kilogramů, a to zejména díky použití hliníku a karbonu. Karoserie je z kompozitových materiálů, ale podle webu DM může být z čehokoliv, protože není základem struktury auta. Karbon vidíme také v interiéru, jsou z něj vyrobené sedačky, palubní deska, v podstatě všechno. Dá se čekat, že hmotnost kompletního auta bude nízká, ale konkrétní číslo vám dost možná vyrazí dech - 630 kilogramů.
Když to zkombinujeme se sedmi stovkami koní, které nabídne motor, dostaneme se na 1 111 koní na tunu a zrychlení na 60 mph (96,6 km/h) za 2,2 vteřiny. Maximálka známa není, stejně jako další údaje o motoru - zatím nevíme, jaký má objem ani odkud pochází. Je nicméně známo, že je to čtyřválec a že umí spalovat jak benzín, tak i CNG. A svůj výkon by měl na kola posílat přes manuální převodovku.
Firma DM chce údajně vyrobit takovýchto šasi 10 tisíc ročně. Ne nutně na supersporty typu Blade, ale třeba i na ostatní auta od městských minivozů po velké pick-up trucky. Podle Czingera budou schopni se dostat k ceně zhruba 2 tisíc dolarů (cca 48 tisíc korun) za jedno šasi, snad při zmíněném objemu výroby 10 tisíc ročně. Kolik nicméně stojí celý Blade a zda vůbec bude v prodeji aspoň v omezené sérii, není známo.
To je nicméně jen první z mnoha otázek. Další mohou směřovat k trvanlivosti a houževnatosti hliníkových a karbonových dílů tištěných na 3D tiskárně, ať už budou použity v supersportu nebo v pick-up trucku. A také se můžeme ptát, kde firma DM vidí odbyt pro svých 10 tisíc šasi ročně. Je totiž víc než nepravděpodobné, že existující auta jen tak nepůjde začít stavět s novým, lehčím a úplně jinak vyrobeným šasi, i kdyby výrobci těchto aut měli o takovou věc zájem.
Blade je ekologický výrobou, hyperrychlý a navíc vizuálně přitažlivý
Zdroje: Divergent Microfactories, Engadget
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst včera 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Levně k mání je sen odpůrců moderny. Dodnes nejeté auto má obří motor bez výkonu, volant bez airbagu a elektrická okna jako vrchol komfortu
před 2 hodinami - Mercedes pracuje na konci kotoučových brzd, jak je známe, nové řešení by vydrželo až 15 let a 300 tisíc km
před 3 hodinami - Obyčejná Honda předělaná na drsný muscle car Dodge se začíná prodávat, většina zájemců ale ostrouhá
před 5 hodinami - Bosch propustí dalších 5,5 tisíce lidí, i mimo Německo. Jen v posledních měsících potvrdil vyhazovy pro víc jak 12 tisíc zaměstnanců
před 6 hodinami - Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 11.25. 11:40 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.25. 11:30 - audis
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.25. 10:21 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 11.25. 10:13 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.25. 10:03 - řidičBOB
- Prodám Peugeot 307 SW 1,6 16V LPG 11.25. 04:23 - irischamplin
- Lampárna (stěžovatelna) 11.24. 22:03 - Předseda
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova