Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Diesely může zachránit revoluční způsob vstřikování, řeší jejich největší problém
1.9.2020 | Petr Miler
Naftové motory se v posledních letech zdají být druhem na vymření a nejrenomovanější německý automobilový expert říká, že už je nic nezachrání. Něco ale přece jen může.
Německý profesor Ferdinand Dudenhöffer, snad nejrenomovanější evropský automobilový expert, tento týden vynesl ortel nad dieselovými motory. Podle něj nastal počátek jejich konce, neboť přinejmenším v Německu ztratily už i přízeň firem obvykle hledících po co nejefektivnějších dopravních prostředcích a tento trend se má postupně projevit v celé Evropě.
Může se to stát, je ale třeba nezapomínat, že dieselové motory jsou stále velmi účinnými pohonnými jednotkami, které na poli spalovacích agregátů nemají konkurenci. Jejich nedostatky jsou zřejmé, produkují při tom relativně vysoké množství emisí NOx, sazí a dalších částic škodlivých pro životní prostředí. Právě to resp. náročné a nákladné způsoby eliminace nebezpečných spalin zásadně snižují jejich vyhlídky na na další existenci, ale co kdyby je někdo jejich největšího problému zbavil efektivněji?
I taková naděje se rýsuje a příznivce naftových motorů se po vydání Dudenhöfferovy zprávy pokouší uklidnit lidé ze Sandia National Laboratories (SNL) v Novém Mexiku. Právě ti pracují na možnosti zásadního snížení tvorby znečišťující látek u vznětových motorů, což by mohlo opět vrátit diesel do roviny konkurenceschopných agregátů. A se svou prací jsou už hodně daleko.
Průlom SNL spočívá v nové konstrukci přívodu paliva. Autoři novinku nazývají Ducted Fuel Injection (DFI) čili něco jako vstřikování zabalené do roury a design srovnávají s Bunsenovým kahanem. Hořák Roberta Bunsena se používá ve školních laboratořích, u aut by systém navazoval na dnes používané vstřikovače. Ve válcích jsou za vstřikovacími tryskami umístěny trubičky způsobující vznik výrazně homogennější směsi, která následně lépe prohořívá bez vzniku sazí. Jejich množství má po aplikaci DFI klesnout o 50 až 100 % v závislosti na okamžitých podmínkách.
Úbytek emisí je dostatečně lákavý, i tak SNL ještě přidává na atraktivnosti. Výrobci dieselových motorů mají standardně problém, kdy snižování produkce sazí způsobuje zvýšení objemu produkovaného NOx a naopak. Ale pokud by fungovalo očištění pomocí DFI, motoráři by se pak prý mohli soustředit pouze na doladění množství NOx ve spalovacím procesu a úplně by vypadla nutnost dodatečně upravovat vypouštěné látky pomocí drahé a nepraktické močoviny.
Vývojáři jsou velmi optimističtí a věří tomu, že nový systém by se do sériové výroby mohl dostat s náklady nesrovnatelnými se současnými způsoby řešení vysokých emisí dieselů. A implementovat jej lze nejen do osobních či nákladních automobilů, ale i do lodí, vlaků či elektráren spalujících právě naftu. Jeho hlavní výhodou je fakt, že jej lze snadno instalovat i do existujících motorů, takže není třeba ani složitého vývoje nové generace dieselů, kterému se výrobci v posledních letech tak brání. Uvidíme tedy, zda jednou budeme psát o tom, že německý profesor přesně moment, kdy diesely začaly mířit ke svému definitivnímu skonu. A nebo že je před takovým osudem zachránila parta vědců z SNL.
Nový členitý vstřikovač dieselů může zachránit naftové motory před vymřením, neboť efektivně řeší jejich nejpalčivější problém. Foto a grafika: Sandia National Laboratories
Na snímku i grafice vidíme jeho největší kouzlo. Zatímco tradiční vstřikovač (vlevo) produkuje spoustu sazí, nová metoda (vpravo) má za následek pouze zlomek těchto emisí. Foto a grafika: Sandia National Laboratories
Zdroj: Sandia National Laboratories
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Škoda už testuje svůj nový vrcholný model, má dostat další jméno bez nápadu, techniku bez invence
před 2 hodinami - Policie dostala výslovný zákaz pouštět se do honiček s ujíždějícími řidiči, v New Yorku čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 4 hodinami - Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
před 5 hodinami - K mání je dodnes skoro nová Škoda Octavia II s legendárním motorem 1,9 TDI, něco takového už se dávno nevidí
před 7 hodinami - Pokud jste si ještě ráno přišli bohatí, zchladíme vás, ani na nová kola pro Ferrari Purosangue nejspíš nemáte
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.19. 15:34 - pavproch
- BMW Divize 01.19. 14:33 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 01.19. 14:27 - pavproch
- IT poradna 01.19. 14:09 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB