Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Detailní rozbor hodnoty akcií Tesly jasně ukazuje, o jak obří nafouklou bublinu jde
26.8.2021 | Petr Prokopec
Snad nikdo soudný si nemyslí, že by hodnota Tesly odpovídala násobkům hodnot Toyoty, VW, GM a ještě několika dalších velikánů dohromady. Až pohled na detaily cenového cíle známého analytika z Wall Street ale ukazuje, jak velká absurdita to je.
Pokud se nepohybujete ve finančním světě, jméno analytika Adama Jonase vám nejspíše mnoho neřekne. Na Wall Street ale jde o důležitou osobu, která se proslavila už v roce 2011. Tehdy Jonas oznámil, že Tesla otřese automobilovou branží a hodnota jejích akcií se v brzké době zdvojnásobí. Při tomto prohlášení si řada lidí ťukala na čelo, ovšem vzápětí všichni litovali, že neuposlechli analytikových rad. Akcie Tesly totiž vystřelily přesně podle jeho předpovědi, přičemž jejich hodnota roste prakticky dodnes. Byť tu pochopitelně stejně jako náhlé vzestupy máme i náhlé propady.
Jonas je od té doby s Teslou jedna ruka a nadále věří dalšímu růstu její hodnoty i přesto, že jen málokdo soudný dnes neuznává, že už současná hodnota společnosti je extrémně přestřelená. A to i kdyby se Tesle v dalších 10 letech podařilo také to, o čem sama ani nesní. Trefně na to poukazuje magazín Financial Times, který detailně rozebral právě Jonasovu analýzu dalšího vývoje.
Aktuální Jonasův cenový cíl odpovídá někdejší rekordní hodnotě společnosti definované cenou 900 dolarů (19 600 Kč) za jednu akcii. Dle analytika se k ní firma vrátí a popisuje, jak se na ní jednotlivé dílčí aktivity Tesly budou podílet. Nebudeme vás zatěžovat všemi detaily, například výroba aut podle Jonase tvoří třetinu hodnoty firmy. Takto Teslu kouskuje dál a dál a mimo jiné konstatuje, že 30 dolary (660 Kč) se na ceně jedné akcie podílí pojišťovací byznys značky.
Na první pohled je to nevinné, však 30 dolarů představuje pouhá 3,3 procenta z onoho cenového cíle, to je skoro nic. Kolegové z Financial Times ale připomínají, že když si i tuto malou část vynásobíme aktuálním počtem vydaných akcií (990 015 158 kusů), má mít jen ona pojišťovací divize hodnotu 29,7 miliardy dolarů, tedy asi 646 miliard korun.
Bez patřičného kontextu to nemusí vypadat přestřeleně, pokud si ale uvědomíme, čím vlastně pojišťovací byznys Tesly je, pak je to naprosto absurdní. Tesla žádné vlastní pojištění nenabízí, funguje jen jako prostředník přeprodávající pojistky State National Insurance Corporation, která následně zajišťuje krytí, a to je ke všemu pouze v Kalifornii. Na Teslu tedy připadají jen provize, bude to relativně nevýdělečný, nízkomaržový byznys zaměřený na jediný stát USA.
Tohle má mít hodnotu skoro 30 miliard dolarů? Pro srovnání - pouhé přeprodávání pojistek by podle této logiky mělo skoro dvakrát vyšší hodnotu, než jakou má celé pojišťovací impérium Markel, z nějž je State National Insurance Corporation pouze jednou z částí. A nebo zhruba trojnásobek hodnoty Renaultu, velké globální automobilky, která i loni prodala skoro 3 miliony aut na celém světě, předloni skoro 4 a je významně zastoupena na řadě mimoevropských trhů, mimo jiné v Rusku, Indii nebo Brazílii.
Něco takového je opravdu nesmyslné a jen to dokazuje, že Jonas pomohl a dále pomáhá stvořit možná největší finanční bublinu historie. Přesto nečekejme, že by se na tom v dohledné době něco změnilo - bude chtít velký úprk investorů z Wall Street, aby se hodnota firmy přiblížila realitě.
Prodej aut má dle analytika Adama Jonase tvořit zhruba třetinu její hodnoty, o třicetinu se pak má starat její pojišťovací divize. I to by ovšem stačilo k tomu, aby byla třikrát hodnotnější než Renault, přestože jde jen o pouhého zprostředkovatele pojistek firmy State National Insurance Corporation v jediném státě USA. Foto: Tesla
Zdroj: Financial Times
Bleskovky
- Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
včera - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
včera - Ostrá verze nové levné Lady vypadá zevnitř jako Pagani pro chudé, bez maskování nafotili i odvozený kombík
29.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu včera 17:09
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? včera 10:00
- Předčasný konec testů v Portimau 29.1.2025
- Masarykův okruh v roce 2025 29.1.2025
- KTM 125 SMC R a 390 SMC R 2025: malé supermota 29.1.2025
Nejnovější články
- Legendární úpravce začal pro stará auta prodávat sady moderních LED světel. Zásadně mění jejich vizáž, o funkci nemluvě
včera - Dodnes úplně nová, zapomenutá Škoda Superb Combi 2015 se špičkovým motorem i výbavou je k mání za poloviční cenu
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
včera - Lada chystá hned dvě nová SUV a dokonce i jedno MPV, Putinovi už je ukázala
včera - Někdo nabídl dodnes novou, legendární Zmiji z roku 2002 na „americkém Bazoši”, prodala se hned
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva