Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Desetitisíce elektrických sporťáků Audi a Porsche musí do servisů kvůli selhávání brzd. Vážnější problém si jde těžko představit
28.6.2024 | Petr Prokopec
Na autě se může pokazit kdeco, těžko si ale představit nepříjemnější problém, než že vám najednou přestanou fungovat brzdy. Přesně to se může stát e-tronu GT a Taycanu kvůli defektním brzdovým hadicím od Valea, skoro všechna auta tak musí do servisů.
U elektrických aut nejsou klasické brzdy potřeba tak často, jako je tomu u vozů se spalovacím pohonem, neboť dokáží intenzivněji brzdit s pomocí elektromotoru. Jejich výkon použitelný pro tuto operaci se ale pohybuje obvykle v řádu stovek kilowattů, zatímco brzdy automobilu obvykle disponují výkonem v řádu tisíců kilowattů. Je tedy jasné, že zejména z vyšších rychlostí či v nepříjemných situacích motorem zdaleka neubrzdíte vše, takže jde o pořád stejně důležitý bezpečností prvek. Tím víc to platí, když elektromobily bývají zásadně těžší než spalovací auta.
O to nepříjemnější u nich selhání brzd tedy může být, je to v podstatě situace, ve které se bezmocně snažíte vyhnout všemu, do čeho byste mohli narazit. Zažili jsme to na okruhu, tedy v relativně bezpečném prostředí, a nakonec vše ubrzdili s pomocí smyku a ruční brzdy díky rozsáhlým únikovým zónám, tento komfort ale na silnici nemáte. A tak brzdy prostě musí fungovat na jedničku, jinak jde doslova o život. U Porsche Taycan a jeho klonu se čtyřmi kruhy jménem Audi e-tron GT ale skutečně selhat mohou.
Automobilka z Zuffenhausenu už loni v červnu začala evidovat stížnosti směřující k předním brzdám, ze kterých začala crčet brzdová kapalina. Záhy pak rozjela vyšetřování. V průběhu září bylo o problému zpraveno také Audi, jehož elektromobil je vpředu osazen stejnými brzdami od společnosti Valeo Powertrain Systems Driveline. V průběhu podzimu pak bylo zjištěno, že v případě brzdových hadic může dojít na jejich nechtěné stlačení. Pokud se něco takového opakuje, může dojít k narušení vrchní ochranné vrstvy. Jakmile je pak ještě poškozena ta vnitřní látková, dochází k úniku kapaliny, což logicky činí brzdy prakticky nefunkčními.
Proč obě automobilky následně čekaly s řešením do letošního léta, je záhadou, ale udělaly to, jak odhalují informace obvykle nejtransparentnější NHTSA (odkazy na konkrétní svolávací akce jsou mezi zdroji článku). Zpět do servisů tedy musí 31 689 Taycanů vyrobených mezi 21. říjnem 2019 a 13. červnem 2024, stejně jako 9 653 e-tronů GT z období od 18. března 2021 do 12. června 2024. Všem budou vyměněny brzdové hadice předních brzd za nové, v případě těch zadních vyšetřování problém neodhalilo.
Vzhledem k nezávislým okruhům obou částí brzdového systému zůstávají zadní brzdy funkční, takže ani v případě problému auto o veškerý brzdný výkon nepřijde a s motorem i zadními brzdami něco ubrzdíte. Přesto bychom neváhali kontaktovat automobilku, pokud vaše auto spadá do zmíněných časových rozmezí. Tedy pokud už to neudělala sama - informace o evropských svolávacích akcích týkajících se těch samých aut nejsou medializovány tak otevřeně jako v USA.



Porsche Taycan... Foto: Porsche
...a Audi e-tron GT musí do servisů kvůli selhávání předních brzd. Je to pochopitelně potenciálně velmi závažný problém. Foto: Porsche, Audi
Zdroj: NHTSA poprvé a podruhé
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? včera 10:00
- MS WSSP 2025: Ducati je až čtvrtá 23.4.2025
- Red Bull Rookies do své 19. sezóny 22.4.2025
- Ducati Panigale V4 Lamborghini: exkluzivní edice Revuelta 22.4.2025
- Časový program evropské premiéry v Jerezu 22.4.2025
Nejnovější články
Vyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
před 2 hodinamiPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
před 3 hodinamiNěmci zkouší znovu utáhnout Číňany na tradiční levný fígl, tentokrát už to nemusí stačit
před 5 hodinamiAť se vám nový nejprodávanější kombík světa líbí nebo ne, máte to jedno, v Evropě ho kvůli místním výmyslům stejně nekoupíte
před 6 hodinamiDlouholetý šéfdesignér Škody teď kope za Číňany a tohle je jeho prvotina v novém dresu
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva