Dění v Kazachstánu ukazuje, jak moc mají oficiální informace o situaci v Rusku daleko k realitě

Už po vyhlášení sankcí jsme varovali před tím, že izolovat Rusko od okolního světa bude velmi těžké. Aktuální vývoj v Kazachstánu ukazuje, že to je právě tak a oficiální čísla z Ruska neukazují celý obrázek. Jde jen o jedno z mnoha vysvětlení.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Dění v Kazachstánu ukazuje, jak moc mají oficiální informace o situaci v Rusku daleko k realitě

16.2.2023 | Petr Prokopec

Dění v Kazachstánu ukazuje, jak moc mají oficiální informace o situaci v Rusku daleko k realitě

/

Foto: Hyundai

Už po vyhlášení sankcí jsme varovali před tím, že izolovat Rusko od okolního světa bude velmi těžké. Aktuální vývoj v Kazachstánu ukazuje, že to je právě tak a oficiální čísla z Ruska neukazují celý obrázek. Jde jen o jedno z mnoha vysvětlení.

Ruský trh s novými auty se v loňském roce nepřekvapivě výrazně propadl. Přes stále větší přítomnost čínských značek tam bylo prodáno pouze 687 370 nových vozů, zatímco o rok dříve registrace přesáhly 1,6 milionu kusů. Pokles o skoro 60 % se letos opakovat nebude, nízká statistická základna se postará spíše o meziroční růst, ovšem k návratu do původních kolejí budou mít Rusové daleko. Šéf automobilového výboru evropské obchodní asociace AEB Alexej Kalitsev totiž uvedl, že prodeje by oproti loňsku měly vzrůst o zhruba 12 procent na přibližně 770 tisíc aut.

Potíž je ale v tom, že tato čísla nejsou úplná, ukazují jen oficiální prodeje jednotlivých značek přímo v Rusku. Do země ale míří více či méně individuálním dovozem i spousta dalších aut evidovaných v prodejních statistikách jiných států. Jedním z takových je Kazachstán. Bývalá republika Sovětského svazu se k mezinárodním sankcím nepřidala, pochopitelně, je naopak součástí Společenství nezávislých států (CIS). Skrze ní tak do Ruska míří auta, která Rusové mají „zakázaná”. Potvrzují to i data za letošní leden, kdy prodáno bylo 10 083 nových osobních a užitkových aut. To je 2,6x více než loni, a to navzdory čipové krizi a trhlinám v dodavatelských řetězcích.

Data za loňský rok navíc naznačují, že Kazachstán začíná být jako přestupní stanice využíván stále častěji. Do 31. prosince 2022 bylo v zemi prodáno 123 779 nových aut. To je sice historický rekord, ovšem zároveň „pouze“ 5,3procentní zlepšení vůči předloňskému roku. Ovšem ještě v listopadu byl růst na úrovni 2,9 %. Je tak evidentní, že distribuční kanály směřující nová auta do Ruska již mají pevné základy. Ostatně za loňský leden má trh na kontě jen 3 916 registrací.

Lídrem v zemi nadále zůstává Chevrolet, který má za první letošní měsíc na kontě 3 203 registrací, tedy desetkráte tolik, co loni. Bestsellerem značky je pak sedan Cobalt, který je ostatně nejlépe prodávaným vozem na trhu již dva roky. Letos ovšem může o trůn přijít kvůli stále větší oblibě Hyundai Tucson a Solaris, jehož fotky lemují tento článek. Za loňský rok se jejich registrace zvedly o téměř trojnásobně. Zájem pak přetrvává i letos, Korejci tak s 2 237 prodanými vozy drží druhou příčku.

Kia je mezi značkami třetí, přičemž ani tento výrobce se zatím ještě nemusí tak moc ohlížet přes rameno kvůli Číňanům. V lednu totiž prodal 1 723 aut, zatímco čtvrté Chery má na kontě 652 registrací. Na druhou stranu, tato automobilka loni ani nefigurovala v žebříčku deseti nejlepších, lépe na tom tehdy byly Infiniti, Audi a Land Rover. Stejně jako Toyota, která dokonce zastávala stříbrnou pozici. Nyní ji nicméně s 603 registracemi (+21,3 %) patří až páté místo.


Dění v Kazachstánu ukazuje, jak moc mají oficiální informace o situaci v Rusku daleko k realitě - 1 - Hyundai Solaris Accent navrat 2022 vyroba 01Dění v Kazachstánu ukazuje, jak moc mají oficiální informace o situaci v Rusku daleko k realitě - 2 - Hyundai Solaris Accent navrat 2022 vyroba 02Dění v Kazachstánu ukazuje, jak moc mají oficiální informace o situaci v Rusku daleko k realitě - 3 - Hyundai Solaris Accent navrat 2022 vyroba 05
Jedním z prodejních lídrů v Kazachstánu je Hyundai Solaris, které se úspěšně prodávalo i v Rusku. Není tedy divu, že si tam mimo jiné právě pro něj Rusové jezdí stále častěji. Foto: Hyundai

Zdroj: Avtostat, AKAB

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše