Dealerství Fordu v Evropě začnou postupně mizet, automobilka toho prodává moc málo na to, aby je uživila

Dosavadní kroky Fordu přivedly automobilku od desíti k pěti, nyní míří pomalu k nule. Omezování dealerské sítě znovu roztočí spirálu propadu prodejů, se kterou se modrý ovál potýká už pěkných pár let.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Dealerství Fordu v Evropě začnou postupně mizet, automobilka toho prodává moc málo na to, aby je uživila

20.6.2023 | Petr Prokopec

Dealerství Fordu v Evropě začnou postupně mizet, automobilka toho prodává moc málo na to, aby je uživila

/

Foto: Ford

Dosavadní kroky Fordu přivedly automobilku od desíti k pěti, nyní míří pomalu k nule. Omezování dealerské sítě znovu roztočí spirálu propadu prodejů, se kterou se modrý ovál potýká už pěkných pár let.

Gastronomie v mnohém připomíná automobilovou branži, neboť i v rámci tohoto oboru se podniky dělí na ty lidové a prestižní. Rozdíl snadno poznáte už podle jídelního lístku. V prvém případě je hodně dlouhý a značně členitý, přičemž veškeré pokrmy sjednocují nízké ceny. V tom druhém si můžete vybrat jen z několika málo položek, kdy za každou utratíte pomalu týdenní výdělek. V té chvíli nicméně nezaplácnete pouze břicho, nýbrž si každá vaše buňka užije malý kulinářský zázrak.

Ford byl donedávna ekvivalentem oné lidové kuchyně. U modrého oválu jste tak mohli nakupovat za nízké ceny a vybírat ze širokého množství aut všeho druhu. Výdělek na každém z nich pak sice nebyl enormní, ovšem automobilka měla stálou a loajální klientelu, která u ní nakupovala opakovaně. Vedoucí manažeři se nicméně rozhodli, že takové strategie jim příliš nevyhovuje. A rozhodli se, že Ford začnou směřovat do vyšších pater trhu, kde jsou vyšší marže.

Na úspěch nicméně nedošlo, což není překvapivé. Však kdyby taková vesnická hospoda začala nabízet wagyu, může taktéž počítat s fiaskem. Oni manažeři se nicméně nechytli za nos, místo toho rozhodli, že když už Ford nemá úspěch s tradičními modely, které začaly být příliš drahé, pak je jednoduše vyřadí z nabídky. A rovnou u toho začnou tlačit elektrický pohon místo toho spalovacího. Modrý ovál tak odstartoval sérii změn, jaká v historii značky nemá obdoby.

Martin Sander, šéf evropské divize Fordu, nicméně uvedl, že dosavadními kroky Američané nekončí. Další vývoj je pak vlastně jen logický. Ford totiž chce primárně prodávat auta, která budou stát více než jeden milion korun. Cílová klientela pro takové portfolio je ovšem citelně menší, než je tomu v případě mainstreamové produkce startující na pár stovkách tisíc korun. Ford se tedy neloučí pouze s ikonami jako Fiesta či Mondeo, zejména v Evropě začnou postupně mizet i dosavadní dealerství značky, neboť automobilka toho už dnes prodává moc málo na to, aby je všechny uživila.

„Naše dealerská síť je příliš velká, potřebujeme restrukturalizaci,“ uvedl Sander s tím, že „ideálem je síť menší, ovšem stále natolik velká, aby dosáhla na zákazníky napříč celou Evropou“. Řadu showroomů tedy čeká konečná, přičemž dle evropského šéfa značky již prodejci byli o chystaném vývoji informováni. Že jen málokdo přijal dané oznámení s nadšením, asi nemusíme dodávat. Zda budou následovat i nějaké soudní pře, je nicméně v tuto chvíli ve hvězdách.

Poměrně jednoznačně se však začíná rýsovat další osud Fordu. Z někdejšího impéria, jehož součástí byly i prémiové značky jako Aston Martin, Jaguar, Land Rover či Volvo, se zjevně zakrátko stane jedna z nejmenších globálních automobilek. Jako taková má ovšem v nadcházející elektricko-digitální éře menší, nikoli větší šance na přežití. Zatímco tak ještě před dvaceti lety modrý ovál kupoval vše kolem, nyní mu spíše hrozí, že skončí jako něčí akvizice.


Dealerství Fordu v Evropě začnou postupně mizet, automobilka toho prodává moc málo na to, aby je uživila - 1 - Ford Saarlouis ilustracni foto 01Dealerství Fordu v Evropě začnou postupně mizet, automobilka toho prodává moc málo na to, aby je uživila - 2 - Ford Saarlouis ilustracni foto 02Dealerství Fordu v Evropě začnou postupně mizet, automobilka toho prodává moc málo na to, aby je uživila - 3 - Ford Saarlouis ilustracni foto 03
Před dvaceti lety byl modrý ovál jedním z největších automobilových impérií na světě. Za pár let ale nejspíše půjde o jednoho z nejmenších globálních výrobců vůbec. V Evropě bude nyní zavírat existující dealerství Foto: Ford

Zdroj: Auto News

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše