Dealeři prosí GM, aby udržel v prodeji aspoň hybridy, nejlíp ví, že elektromobily všem prostě neprodají

Veškeré dosavadní plány koncernu GM spojené s elektrickými auty selhávají na celé čáře, prodeje jsou oproti očekávání zlomkové. Dealeři bezprostředně vidí, jak nereálný přechod jen na elektromobily je, a tak prosí automobilku o smilování.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Dealeři prosí GM, aby udržel v prodeji aspoň hybridy, nejlíp ví, že elektromobily všem prostě neprodají

30.1.2024 | Petr Prokopec

Dealeři prosí GM, aby udržel v prodeji aspoň hybridy, nejlíp ví, že elektromobily všem prostě neprodají

/

Foto: Chevrolet

Veškeré dosavadní plány koncernu GM spojené s elektrickými auty selhávají na celé čáře, prodeje jsou oproti očekávání zlomkové. Dealeři bezprostředně vidí, jak nereálný přechod jen na elektromobily je, a tak prosí automobilku o smilování.

Co spojuje koncerny Ford, General Motors a Volkswagen? Pokud hádáte, že poněkud slepá sázka na elektromobilitu, pak jste trefili jackpot. Na rozdíl od těchto výrobců, kteří ve svých plánech těžce selhávají. Asi nejhůř je na tom koncern GM, který loni ve Státech prodal 75 883 nových vozů s elektrickým pohonem. To ve srovnání s předloňskými výsledky představuje 93procentní nárůst, což na první pohled může vypadat jako úspěch. Jakmile ovšem začneme podrobněji zkoumat prodejní výkazy, dojdeme k poněkud odlišnému závěru.

GM totiž původně plánoval, že jen za loňské druhé pololetí lidem dodá minimálně 100 tisíc elektromobilů. A mělo jít pouze o startovní metu rozsáhlé expanze, která měla vyústit v 1 milion prodejů za rok 2025. Následně by automobilka svůj elektrický záběr jen umocňovala, aby v roce 2035 udělala definitivní tečku za spalovacími vozy. Místo nich by prodávala jen a pouze ty elektrické, a to pochopitelně v ještě větší míře, než tomu bylo v éře těch benzinových a dieselových.

Co se stane v tak vzdálené budoucnosti, pochopitelně s jistotou říci nemůžeme. S ohledem na loňské výsledky to ovšem příliš dobře nevypadá. Dodržena totiž nebyla jediná část zmiňovaných plánů. Navíc je třeba dodat, že z oněch 75 883 elektrických registrací připadá 62 045 (!) prodejů na Chevrolet Bolt, tedy končící model. Zájem o něj byl dán hlavně relativně nízkou cenou, stejně jako řadou pobídek. Bez tohoto vozu by ale GM doslova paběrkoval, což automobilku nejspíš čeká letos.

Není tak vlastně překvapivé, že dealeři začali prosit automobilku, aby místo elektromobilů nabídla víc hybridů. S těmi mají Američané menší problém, neboť odpadají obavy z dojezdu a menší baterie vedou k nižším cenám. GM navíc taková auta má k dispozici, prodává je však hlavně v Číně, navíc s úspěchy. Ve Státech však automobilka tento trh prakticky opustila a s výjimkou několika málo mild-hybridů již nic jiného „z obou světů“ nenabízí.

Důvodem je šéfka GM Mary Barra, kterou lze přirovnat k pověstné žábě sedící na prameni. „Stále věřím ve šťastný konec, musíme se tedy k elektromobilům přesunout co nejrychleji to půjde,“ uvedla k věci. V podstatě tak jen zopakovala, co říkala již v roce 2019. Tehdy dodávala, že „hybridy zákazníky vůbec nezajímají“. Dealeři však zmiňují něco zcela jiného, jak informuje WSJ. „Hybridy jsou právě teď velmi žhavým zbožím,“ říká Chris Hemmersmeier, prodejce aut ze Salt Lake City.

Hemmersmeier pak ví, o čem mluví, neboť kromě vozů GM prodává také auta dalších značek včetně Kie a Jeepu. A právě jejich hybridní modely mizí ze showroomu rychleji než housky z krámu. Proto by prý bylo záhodno, aby koncern své plány přehodnotil. Což se ovšem nezdá být příliš reálné, a to i přes příslib ředitelky GM, že se na celou záležitost „podívá“. Reálně je nicméně potvrzeno pouze to, že do konce příštího roku vydá GM na elektromobilitu nemalých 35 miliard USD (cca 802,9 mld. Kč).

Trochu nám to celé připomíná vtípek o chlápkovi, který skočí z mrakodrapu a v každém patře si říká: „Zatím dobrý.“ Jen s tím rozdílem, že v případě GM již není na místě smích, nýbrž pláč. Dříve největší automobilka světa totiž zkouší ohnout trh, což v době stále větších ekonomických nejistot není příliš reálné. Loni se to jasně ukázalo, Barra si však o další patro níž zjevně řekla, že zatím je vše dobré. Tvrdá zem a ještě tvrdší dopad se tak jen přiblížily. A budou stále blíže, pokud si tedy dealeři neprosadí svou.


Dealeři prosí GM, aby udržel v prodeji aspoň hybridy, nejlíp ví, že elektromobily všem prostě neprodají - 1 - Chevrolet Volt 2016 ilustracni foto 01Dealeři prosí GM, aby udržel v prodeji aspoň hybridy, nejlíp ví, že elektromobily všem prostě neprodají - 2 - Chevrolet Volt 2016 ilustracni foto 02Dealeři prosí GM, aby udržel v prodeji aspoň hybridy, nejlíp ví, že elektromobily všem prostě neprodají - 3 - Chevrolet Volt 2016 ilustracni foto 03
Plug-in hybridní Volt druhé generace měl na kontě poměrně slušné prodeje, automobilka jej však v roce 2019 poslala k ledu. V dané době totiž začala tvrdě tlačit na elektromobilitu, která se však zatím v jejím případě ukázala být fiaskem. Ani tak zatím nemíní svůj přístup změnit. Foto: Chevrolet

Zdroj: The Wall Street Journal

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.