Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Dealeři prosí GM, aby udržel v prodeji aspoň hybridy, nejlíp ví, že elektromobily všem prostě neprodají
30.1.2024 | Petr Prokopec
Veškeré dosavadní plány koncernu GM spojené s elektrickými auty selhávají na celé čáře, prodeje jsou oproti očekávání zlomkové. Dealeři bezprostředně vidí, jak nereálný přechod jen na elektromobily je, a tak prosí automobilku o smilování.
Co spojuje koncerny Ford, General Motors a Volkswagen? Pokud hádáte, že poněkud slepá sázka na elektromobilitu, pak jste trefili jackpot. Na rozdíl od těchto výrobců, kteří ve svých plánech těžce selhávají. Asi nejhůř je na tom koncern GM, který loni ve Státech prodal 75 883 nových vozů s elektrickým pohonem. To ve srovnání s předloňskými výsledky představuje 93procentní nárůst, což na první pohled může vypadat jako úspěch. Jakmile ovšem začneme podrobněji zkoumat prodejní výkazy, dojdeme k poněkud odlišnému závěru.
GM totiž původně plánoval, že jen za loňské druhé pololetí lidem dodá minimálně 100 tisíc elektromobilů. A mělo jít pouze o startovní metu rozsáhlé expanze, která měla vyústit v 1 milion prodejů za rok 2025. Následně by automobilka svůj elektrický záběr jen umocňovala, aby v roce 2035 udělala definitivní tečku za spalovacími vozy. Místo nich by prodávala jen a pouze ty elektrické, a to pochopitelně v ještě větší míře, než tomu bylo v éře těch benzinových a dieselových.
Co se stane v tak vzdálené budoucnosti, pochopitelně s jistotou říci nemůžeme. S ohledem na loňské výsledky to ovšem příliš dobře nevypadá. Dodržena totiž nebyla jediná část zmiňovaných plánů. Navíc je třeba dodat, že z oněch 75 883 elektrických registrací připadá 62 045 (!) prodejů na Chevrolet Bolt, tedy končící model. Zájem o něj byl dán hlavně relativně nízkou cenou, stejně jako řadou pobídek. Bez tohoto vozu by ale GM doslova paběrkoval, což automobilku nejspíš čeká letos.
Není tak vlastně překvapivé, že dealeři začali prosit automobilku, aby místo elektromobilů nabídla víc hybridů. S těmi mají Američané menší problém, neboť odpadají obavy z dojezdu a menší baterie vedou k nižším cenám. GM navíc taková auta má k dispozici, prodává je však hlavně v Číně, navíc s úspěchy. Ve Státech však automobilka tento trh prakticky opustila a s výjimkou několika málo mild-hybridů již nic jiného „z obou světů“ nenabízí.
Důvodem je šéfka GM Mary Barra, kterou lze přirovnat k pověstné žábě sedící na prameni. „Stále věřím ve šťastný konec, musíme se tedy k elektromobilům přesunout co nejrychleji to půjde,“ uvedla k věci. V podstatě tak jen zopakovala, co říkala již v roce 2019. Tehdy dodávala, že „hybridy zákazníky vůbec nezajímají“. Dealeři však zmiňují něco zcela jiného, jak informuje WSJ. „Hybridy jsou právě teď velmi žhavým zbožím,“ říká Chris Hemmersmeier, prodejce aut ze Salt Lake City.
Hemmersmeier pak ví, o čem mluví, neboť kromě vozů GM prodává také auta dalších značek včetně Kie a Jeepu. A právě jejich hybridní modely mizí ze showroomu rychleji než housky z krámu. Proto by prý bylo záhodno, aby koncern své plány přehodnotil. Což se ovšem nezdá být příliš reálné, a to i přes příslib ředitelky GM, že se na celou záležitost „podívá“. Reálně je nicméně potvrzeno pouze to, že do konce příštího roku vydá GM na elektromobilitu nemalých 35 miliard USD (cca 802,9 mld. Kč).
Trochu nám to celé připomíná vtípek o chlápkovi, který skočí z mrakodrapu a v každém patře si říká: „Zatím dobrý.“ Jen s tím rozdílem, že v případě GM již není na místě smích, nýbrž pláč. Dříve největší automobilka světa totiž zkouší ohnout trh, což v době stále větších ekonomických nejistot není příliš reálné. Loni se to jasně ukázalo, Barra si však o další patro níž zjevně řekla, že zatím je vše dobré. Tvrdá zem a ještě tvrdší dopad se tak jen přiblížily. A budou stále blíže, pokud si tedy dealeři neprosadí svou.
Plug-in hybridní Volt druhé generace měl na kontě poměrně slušné prodeje, automobilka jej však v roce 2019 poslala k ledu. V dané době totiž začala tvrdě tlačit na elektromobilitu, která se však zatím v jejím případě ukázala být fiaskem. Ani tak zatím nemíní svůj přístup změnit. Foto: Chevrolet
Zdroj: The Wall Street Journal
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- Nové pohádky o brzkém nasazení baterií s tuhým elektrolytem ukazují, jak moc se automobilky chytají každého stébla
25.10.2024 - Rozplývající se elektrický sen Mercedesu poslal finance firmy ke dnu, zisky z prodeje aut se zhroutily o 64 procent
26.10.2024 - Nové vrcholné Ferrari vzniklo původně jako jednomístné, tak moc mu tvůrci chtěli dát extrémní proporce
26.10.2024 - Neuvěřitelný obrat Porsche. S elektromobily narazilo tak moc, že slibuje vrátit spalovací motory i dřív jen elektrickým modelům
26.10.2024 - Číňané dokazují, že ať už dnes evropské automobilky přijdou skoro s čímkoli, oni to hned udělají lépe a levněji
26.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva