Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Dealeři Nissanu doplácí na zmatené počínání automobilky. Jejich zisky klesají volným pádem, někteří musí z kola ven
16.8.2024 | Petr Prokopec
Zisky dealerů japonské značky se jen za první letošní půlrok propadly o 70 procent, 38 procent prodejců Nissanu v USA je pak rovnou ve ztrátě. Důvodem je hlavně nabídka, po které zákazníci neprahnou. A která se nemá šanci v dohledné době změnit.
Pokud si rozkliknete nabídku místního zastoupení Nissanu, nejspíš budete poněkud v šoku. Kdysi květnaté portfolio japonské značky se totiž smrsklo na pár SUV (Juke, Qashqai, X-Trail, Ariya), jimž sekundují dodávky Townstar a Interstar. To je ale vše, po sporťácích, sedanech, kombících či hatchbacku jakékoli třídy budete pátrat marně. Dieselovým motorem pak disponuje jen vysloveně užitkový Interstar, jinak se značka rozhodla kráčet pouze benzinovou, hybridní či ryze elektrickou cestou. Není tak divu, že za prvních sedm měsíců má u nás Nissan podle dat SDA na kontě jen 692 registrací.
To je sice víc než loni, ale ode dna se odráží snadno. Za leden až červenec 2019 prodal Nissan na českém trhu 1 347 aut, o rok dříve se jednalo dokonce o 3 522 vozů a v roce 2017 o 3 517 aut. Máme tu tedy pád prodejů o víc než 80 procent během pouhých 6 let, který jen dokládá, že zvolená strategie byla střelou zcela mimo terč. Nissan ale bohužel žádnou změnu nechystá, což může jeho budoucnost ohrozit. K selhání totiž nedochází jen v rámci jednoho malého trhu na starém kontinentu, ale prakticky všude, USA nevyjímaje
Kolegové z Auto News totiž zjistili, že prodejcům Nissanu za první letošní půlrok poklesl meziročně zisk o neskutečných 70 procent. A to je jakýsi národní průměr, zhruba 38 procent ze 1 071 autorizovaných prodejců, které automobilka v USA má, je ve ztrátě. Jde o nejhorší výsledek za posledních 15 let, za nimiž mají stát hned dva důvody. Tím prvním je sázka na elektřinu a zanedbávání spalovací a hybridní techniky, druhým pak neadekvátní počet showroomů. Na rozdíl od minulosti ovšem Nissan již nemá k dispozici Carlose Ghosna, který jej zachránil naposledy.
Japonci sice počítají s tím, že zmíněný X-Trail, který je v zámoří prodáván pod označením Rogue, hybridní pohon dostane, ovšem stane se tak až v roce 2027. Se stejným datem je pak spojeno i zcela nové SUV, které bude založeno na Mitsubishi Outlander PHEV. Japonci tak v podstatě chtějí stávající problém řešit za tři roky, tedy v době, kdy již publikum může mít v oblibě něco jiného. Možná by tedy měli znovu začít naslouchat zákazníkům, místo aby slepě plnili příkazy politiků a upřednostňovali ideologii před realitou.
V tomto ohledu přitom zámořská nabídka s tou evropskou nesnese srovnání, kromě SUV v ní totiž nechybí ani pick-upy, sedany či sporťáky. Jenže Nissan se jimi zkrátka netrefuje do vkusu většinového publika, takovému sedanu Versa pak nepomáhá ani cena 16 680 USD (cca 382 tisíc Kč), díky které je aktuálně nejlevnějším novým vozem ve Státech. V podstatě tak jediné řešení, které značce zbývá, je snížení počtu prodejců. Jednat se ale bude muset o razantní čistku, neboť dle expertů musí oslovených Auto News musí z kola ven 40 procent dealerství, aby síť Nissanu dokázala dál efektivně fungovat.
Něco takového by nebyl příjemný krok. A nebyl by ani levný, jenže se zdá být neodvratný. Tedy pokud se Nissan nechce postupem času smiřovat jen s rolí alternativy. K té ostatně směřuje, neboť zatímco v roce 2019 disponoval v Americe 7,7procentním podílem, nyní má na kontě už jen 5,8 procenta. Hůř ale může být vždy, u nás drží jen 0,51 % trhu.
Zisky prodejců Nissanu padají ke dnu, neboť nabídku, která zákazníky moc neláká, obstarává až příliš mnoho prodejců. Aktuálně se jediným řešením, jak se z problémů vyhrabat, zdá být drastická čistka v dealerské síti. Foto: Nissan
Bleskovky
- Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
13.1.2025 - Srovnání s BMW a Audi ukazuje, proč nikdo nechce nesmyslně čtyřválcový Mercedes C od AMG ani ve verzi 43
12.1.2025 - Nesmyslný 2,2tunový elektromobil se navzdory 650 koním znovu spálil v souboji se slabším spalovacím autem
11.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
včera - Lamborghini končí s posledními čistě spalovacími motory, už teď je nabízí jen někde
včera - Expert se rozhodl testem vyřešit debatu, zda při jízdě po sněhu a ledu lépe fungují více anebo méně nahuštěné pneu
včera - „Vono to pude”: Fiat vrátí modelu 500 spalovací motor ještě letos, Pandě ho nechá i po roce 2030. Stejnou chybu znovu neudělá
včera - Unikla podoba faceliftu největšího SUV Volkswagenu, bude to od pohledu ještě větší „hovado”
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva