Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Data modelů teprve vykreslují kolaps Škody v Číně, už ani není její trh číslo 1
29.12.2020 | Petr Miler
Neskutečnou měrou i rychlostí se propadají prodeje aut Škody v Číně. Problém, který začal loni, se letos jen prohloubil - Octavii, která bývala 22. nejprodávanějším modelem Číny, už nechce skoro nikdo.
Jsme dokola překvapováni tím, jakým způsobem Škoda ztrácí půdu pod nohama v Číně. Svá auta tam začala prodávat teprve v roce 2007, stačilo ale pár let na to, aby se vyšvihla mezi hvězdy tamního trhu - už za rok 2010 koupili Číňané přes 190 tisíc škodovek a v roce 2018 jich bylo dokonce 352 tisíc. Pro automobilku šlo po celou tu dobu o její největší trh na světě a cesta k věčné slávě se zdála být vydlážděna zlatem. Pak se ale něco pokazilo.
Co přesně to bylo, ani analytici netuší. Hovoří se o kde čem od čínské konkurence přes soupeře od dalších částí koncernu VW či klesajícím zájmu Číňanů o obyčejná auta evropské provenience až po přemrštěné ceny. Ve všem může být část pravdy, realita je ale jen jedna - prodeje škodovky v Číně bezprecedentním způsobem kolabují i v momentech, kdy trh meziročně roste. A čerstvě získaná dala o odbytu jednotlivých modelů za posledních pět let nejlépe dokladují, jak ohromný pád to je.
Škoda loni prodala za velkou zdí přes 270 tisíc aut a stýskala si, letos by se ale i za toto číslo nejspíše upsala ďáblu. Prodeje za 11 měsíců hovoří o 136 771 prodaných autech, tedy téměř polovičním propadu. A to mimo jiné znamená, že Čína už pro Škodu ani není trhem číslo jedna - tuto pozici převzalo Německo, kde se letos od ledna do listopadu prodalo 162 035 škodovek, podstatně víc než v nejlidnatější zemi světa.
V přiložených tabulkách můžete vidět, jak si vedou dříve klíčové modely české automobilky. Či spíše tom jak si nevedou. Takový Rapid si ještě v roce 2016 koupilo 67 149 Číňanů, což stačilo na 61. místo mezi nejprodávanějšími modely. Letos tento vůz v Číně oslovil jen něco přes 27 tisíc lidí, a to je vlastně pořád za hvězdu.
Doslova brutální je propad Octavie, která byla v roce 2016 se 155 098 prodanými auty jedním z absolutních čínských bestsellerů, jen 21 jiných modelů se prodávalo lépe. Letos s pouhými 24 546 prodeji tře bídu s nouzí a bude mít nejspíše problém dostat se aspoň mezi stovku nejprodávanějších vozů.
Podobně extrémní propad zažívá Superb, který léta oslovoval přes 40 tisíc Číňanů za rok a vzhledem ke své velikosti a ceně sympaticky trůnil okolo 70. místa nejprodávanějších modelů. Loni oslovil 23 737 lidí a musel se spokojit s pozicí č. 208. Letos s pouhopouhými 7 463 prodeji je podobně jako Octavia asi na šestině původních čísel.
Pokud se ptáte, co prodeje Škody v Číně zachraňuje, pak odpověď je prostá - nic. Jen 16 tisíc letos prodaných Kodiaqů mnoho nezmůže, 21 tisíc Karoqů též ne a pouze Kamiq s více jak 36 tisíci prodeji aspoň trochu drží prapor a je dnes bezpečně nejprodávanějším modelem. Kdysi bylo nutné na takový výsledek prodat ročně skoro pětkrát víc Octavií.
Tohle je skoro na ručník, česká automobilka se ale nevzdává a na výsluní se chce vrátit s pomocí nových modelů, nejžhavějším želízkem je nová Octavia PRO. Zda na realitě něco změní, netušíme, ale pokud nikoli, může se Škoda připravit na těžké časy, jaké nezažila dekády.



Data o prodejích Škody Rapid, Octavia a Superb v Číně od roku 2016 nejlépe ukazují, jak obrovský propad odbytu tam česká automobilka zažívá. Zdroj dat: JATO Dynamics, Grafika: Autoforum.cz
Čínská Škoda Kamiq, jiné auto, než ta česká, je dnes nejprodávanější škodovkou za velkou zdí a jediný model značky, kterému se aspoň trochu daří. Foto: Škoda Auto
Zdroj: JATO Dynamics
Bleskovky
Muž vyhrál v loterii Porsche 911 GT3 RS i s milionem na provoz, záhy ho totálně zničil při nehodě. A na krku má policii
před 7 hodinamiLada Niva Travel dostane masku chladiče ve stylu Audi. Je to jedna z řady dalších novinek, které ji stihnou
dnesPodívejte se, co musí vydržet nový supersport, aby ho pustili na silnice. Auto v rámci vývoje doslova utýrají
včera
Nejčtenější články
Tohle auto musí být pro Volkswagen konečně hit. Pokud neuspěje s ním, už nemá z čeho brát
6.3.2025Pozadí vzniku jediného dílu pro auto ukazuje, jak obrovským zásahem do fungování automobilek jsou Trumpova cla
6.3.2025Detaily k novému obřímu motoru Fordu fascinují, s objemem 7,3 litru a výkonem přes 1 000 koní míří do osobních aut
6.3.2025K mání je u nás vzácný superkombík pro chlapy z ocele. S přeplňovaným 6,2 V8 a manuálem jede až 308 km/h
6.3.2025Hujer, Viktor Hujer: Šéf automobilky kritizuje EU za ústupek v nařizování elektroaut. On si prý udělal domácí úkol a ostatní mohli taky
6.3.2025
Živá témata na fóru
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.05. 22:57 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) před 2 hodinami - GeneHawkins
- Policejní kontroly a měření před 3 hodinami - jerry
- S větrem ve vlasech.... před 8 hodinami - jerry
- Zimní/letní? Už máte přezuto? včera - abgx1
- BMW Divize včera - pavproch
- Onboard videa 04.03. 19:57 - řidičBOB
- Samosvorné diferenciály pro BMW 04.03. 17:10 - pavproch