Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Data modelů teprve vykreslují kolaps Škody v Číně, už ani není její trh číslo 1
29.12.2020 | Petr Miler
Neskutečnou měrou i rychlostí se propadají prodeje aut Škody v Číně. Problém, který začal loni, se letos jen prohloubil - Octavii, která bývala 22. nejprodávanějším modelem Číny, už nechce skoro nikdo.
Jsme dokola překvapováni tím, jakým způsobem Škoda ztrácí půdu pod nohama v Číně. Svá auta tam začala prodávat teprve v roce 2007, stačilo ale pár let na to, aby se vyšvihla mezi hvězdy tamního trhu - už za rok 2010 koupili Číňané přes 190 tisíc škodovek a v roce 2018 jich bylo dokonce 352 tisíc. Pro automobilku šlo po celou tu dobu o její největší trh na světě a cesta k věčné slávě se zdála být vydlážděna zlatem. Pak se ale něco pokazilo.
Co přesně to bylo, ani analytici netuší. Hovoří se o kde čem od čínské konkurence přes soupeře od dalších částí koncernu VW či klesajícím zájmu Číňanů o obyčejná auta evropské provenience až po přemrštěné ceny. Ve všem může být část pravdy, realita je ale jen jedna - prodeje škodovky v Číně bezprecedentním způsobem kolabují i v momentech, kdy trh meziročně roste. A čerstvě získaná dala o odbytu jednotlivých modelů za posledních pět let nejlépe dokladují, jak ohromný pád to je.
Škoda loni prodala za velkou zdí přes 270 tisíc aut a stýskala si, letos by se ale i za toto číslo nejspíše upsala ďáblu. Prodeje za 11 měsíců hovoří o 136 771 prodaných autech, tedy téměř polovičním propadu. A to mimo jiné znamená, že Čína už pro Škodu ani není trhem číslo jedna - tuto pozici převzalo Německo, kde se letos od ledna do listopadu prodalo 162 035 škodovek, podstatně víc než v nejlidnatější zemi světa.
V přiložených tabulkách můžete vidět, jak si vedou dříve klíčové modely české automobilky. Či spíše tom jak si nevedou. Takový Rapid si ještě v roce 2016 koupilo 67 149 Číňanů, což stačilo na 61. místo mezi nejprodávanějšími modely. Letos tento vůz v Číně oslovil jen něco přes 27 tisíc lidí, a to je vlastně pořád za hvězdu.
Doslova brutální je propad Octavie, která byla v roce 2016 se 155 098 prodanými auty jedním z absolutních čínských bestsellerů, jen 21 jiných modelů se prodávalo lépe. Letos s pouhými 24 546 prodeji tře bídu s nouzí a bude mít nejspíše problém dostat se aspoň mezi stovku nejprodávanějších vozů.
Podobně extrémní propad zažívá Superb, který léta oslovoval přes 40 tisíc Číňanů za rok a vzhledem ke své velikosti a ceně sympaticky trůnil okolo 70. místa nejprodávanějších modelů. Loni oslovil 23 737 lidí a musel se spokojit s pozicí č. 208. Letos s pouhopouhými 7 463 prodeji je podobně jako Octavia asi na šestině původních čísel.
Pokud se ptáte, co prodeje Škody v Číně zachraňuje, pak odpověď je prostá - nic. Jen 16 tisíc letos prodaných Kodiaqů mnoho nezmůže, 21 tisíc Karoqů též ne a pouze Kamiq s více jak 36 tisíci prodeji aspoň trochu drží prapor a je dnes bezpečně nejprodávanějším modelem. Kdysi bylo nutné na takový výsledek prodat ročně skoro pětkrát víc Octavií.
Tohle je skoro na ručník, česká automobilka se ale nevzdává a na výsluní se chce vrátit s pomocí nových modelů, nejžhavějším želízkem je nová Octavia PRO. Zda na realitě něco změní, netušíme, ale pokud nikoli, může se Škoda připravit na těžké časy, jaké nezažila dekády.



Data o prodejích Škody Rapid, Octavia a Superb v Číně od roku 2016 nejlépe ukazují, jak obrovský propad odbytu tam česká automobilka zažívá. Zdroj dat: JATO Dynamics, Grafika: Autoforum.cz
Čínská Škoda Kamiq, jiné auto, než ta česká, je dnes nejprodávanější škodovkou za velkou zdí a jediný model značky, kterému se aspoň trochu daří. Foto: Škoda Auto
Zdroj: JATO Dynamics
Bleskovky
Mini dostalo ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před 5 hodinamiFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nejnovější články
Jedno z aut snů obyčejných Čechů z 90. let jde pořád koupit zánovní po 1. majiteli, v podstatě za babku
před 2 hodinamiDalší velká evropská automobilová fabrika náhle končí, po 80 letech. Podle firmy je „nekonkurenceschopná”, nejmíň 500 lidí dostane padáka
před 4 hodinamiMini dostalo ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před 5 hodinamiČíňané jdou úplně opačným směrem než Evropané, ukázali další novinku s unikátním osmiválcem vlastní výroby
před 6 hodinamiEU chce nařídit nesmyslné kontroly u STK každý rok pro starší auta, to asi aby vám znepříjemnila jejich používání
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva