Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Další zemi došly peníze na dotace elektromobilů, musí je okamžitě snížit až o 75 tisíc Kč
1.12.2024 | Petr Miler
„Vláda je nadále pevně odhodlána elektrifikovat osobní a lehká užitková auta. Ale rozpočtový kontext je extrémně omezující,” řekl k tomu zástupce vlády médiím. Už tak utrápený pokus zamést elektromobilům cestu k rozmachu dostává další direkt z Francie.
Člověk by musel být extrémně naivní, aby si myslel, že by se elektrická aut bez masivních přerozdělovacích mechanismů EU a navazujících obdobných schémat na úrovních jednotlivých států dostaly kamkoli dál než k jednotkám procent podílu na trhu. Nakonec v Česku mají i s nimi podle dat SDA jen 4,5% podíl na celkovém odbytu.
U nás se ale ještě držíme zkrátka, byť dominantní evropské mechanismy tu samozřejmě platí bez ohledu na lokální podporu, která je též dalece nenulová. V některých zemích jsou i místní podpory naprosto zásadní a jen bez nich elektrická auta auta prodejně rychle ztrácí půdu pod nohama. Vzpomeňme loňské zrušení dotací v Německu, které posílá jejich prodeje dolů dodnes. A to je třeba dodat, že přímé dotace byly jen jednou z mnoha částí celého vějíře podpor, z nichž většina zůstává v platnosti - od zvýhodněných odpisů elektrických aut pro firmy až po umělé zdražování benzinu a nafty pro spalovací vozy všech stáří.
Důvodem pro konec německých dotací bylo, že na ně země prostě přestala mít peníze. I když si jich od řidičů spalovacích aut bere plnými hrstmi, potřebuje je jinde, a tak s relativně štědrou podporou elektrických modelů muselo skončit. Podobná situace nyní nastala ve Francii, jak informuje Reuters. Pikantní ovšem je, že tam si na dotace elektromobilů vláda bere od kupců spalovacích modelů ještě příměji. Schéma zvané bonus-malus činí spalovací auta v zemi extrémně drahými, přesto je kupuje většina lidí. A navzdory tomu ani takto vybrané peníze nestačí na zachování dosavadních podpor ve výši 4 až 7 tisíc Eur na vůz podle výše příjmu kupce (asi 101 až 177 tisíc Kč).
Francie tak oznámila, že podobně náhle jako loni Němci dotace „během pár dnů” razantně omezí. Nově bude podpora činit maximálně 2 až 4 tisíc Eur, tedy asi polovinu dosavadních sum a až o 75 tisíc Kč méně než nyní. Zástupce vlády k tomu řekl, že vedení země „je nadále pevně odhodláno elektrifikovat osobní a lehká užitková auta. Ale rozpočtový kontext je extrémně omezující”.
Uvidíme, jak to s prodeji elektrických aut v zemi zahýbá. Zajímavé nicméně je, že jejich odbyt v posledních měsících razantně klesal i při současných podporách, a tak se dá čekat, že nyní klesne ještě víc. Francie je přitom spolu s Německem a Nizozemskem klíčovým odbytištěm elektrických aut v celé Evropské unii.
Inu, tohle je pořád stejná píseň. Podobné přerozdělování peněz ve prospěch čehokoli navzdory neefektivitě takové věci je ryze socialistickým opatřením, ať už ho zabalíme do červené, oranžové nebo zelené barvy. A jak kdysi slavně řekla Margaret Thatcher, problémem socialismu je, že mu nakonec vždy dojdou peníze „těch druhých”. I tady dochází, nevyhnutelně. A budou docházet tím spíš, čím výš se takto uměle prodeje drahých a nekonkurenceschopných elektrických aut podaří vyhnat a čím horší ekonomickou situaci v té které zemi budou podobné manipulace s trhem způsobovat.
Renault kdysi v Evropě prodával až 466 tisíc spalovacích Méganů ročně, letos zatím prodal na stejném místě 25 tisíc vozů tohoto jména, které ani všechny nejsou elektrické, toto číslo čítá i doprodej skladových variant poslední spalovací verze. A po drastickém omezení francouzských dotací elektromobilů jich bude prodávat jen míň. Foto: Renault
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
dnes - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders včera 09:58
- Startovní listina NTC 2025 včera 08:49
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku včera 08:00
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 4 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 5 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 7 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
před 8 hodinami - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.18. 18:13 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- IT poradna 01.18. 14:49 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie