Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Další zemi došly peníze na dotace elektromobilů, musí je okamžitě snížit až o 75 tisíc Kč
1.12.2024 | Petr Miler
„Vláda je nadále pevně odhodlána elektrifikovat osobní a lehká užitková auta. Ale rozpočtový kontext je extrémně omezující,” řekl k tomu zástupce vlády médiím. Už tak utrápený pokus zamést elektromobilům cestu k rozmachu dostává další direkt z Francie.
Člověk by musel být extrémně naivní, aby si myslel, že by se elektrická aut bez masivních přerozdělovacích mechanismů EU a navazujících obdobných schémat na úrovních jednotlivých států dostaly kamkoli dál než k jednotkám procent podílu na trhu. Nakonec v Česku mají i s nimi podle dat SDA jen 4,5% podíl na celkovém odbytu.
U nás se ale ještě držíme zkrátka, byť dominantní evropské mechanismy tu samozřejmě platí bez ohledu na lokální podporu, která je též dalece nenulová. V některých zemích jsou i místní podpory naprosto zásadní a jen bez nich elektrická auta auta prodejně rychle ztrácí půdu pod nohama. Vzpomeňme loňské zrušení dotací v Německu, které posílá jejich prodeje dolů dodnes. A to je třeba dodat, že přímé dotace byly jen jednou z mnoha částí celého vějíře podpor, z nichž většina zůstává v platnosti - od zvýhodněných odpisů elektrických aut pro firmy až po umělé zdražování benzinu a nafty pro spalovací vozy všech stáří.
Důvodem pro konec německých dotací bylo, že na ně země prostě přestala mít peníze. I když si jich od řidičů spalovacích aut bere plnými hrstmi, potřebuje je jinde, a tak s relativně štědrou podporou elektrických modelů muselo skončit. Podobná situace nyní nastala ve Francii, jak informuje Reuters. Pikantní ovšem je, že tam si na dotace elektromobilů vláda bere od kupců spalovacích modelů ještě příměji. Schéma zvané bonus-malus činí spalovací auta v zemi extrémně drahými, přesto je kupuje většina lidí. A navzdory tomu ani takto vybrané peníze nestačí na zachování dosavadních podpor ve výši 4 až 7 tisíc Eur na vůz podle výše příjmu kupce (asi 101 až 177 tisíc Kč).
Francie tak oznámila, že podobně náhle jako loni Němci dotace „během pár dnů” razantně omezí. Nově bude podpora činit maximálně 2 až 4 tisíc Eur, tedy asi polovinu dosavadních sum a až o 75 tisíc Kč méně než nyní. Zástupce vlády k tomu řekl, že vedení země „je nadále pevně odhodláno elektrifikovat osobní a lehká užitková auta. Ale rozpočtový kontext je extrémně omezující”.
Uvidíme, jak to s prodeji elektrických aut v zemi zahýbá. Zajímavé nicméně je, že jejich odbyt v posledních měsících razantně klesal i při současných podporách, a tak se dá čekat, že nyní klesne ještě víc. Francie je přitom spolu s Německem a Nizozemskem klíčovým odbytištěm elektrických aut v celé Evropské unii.
Inu, tohle je pořád stejná píseň. Podobné přerozdělování peněz ve prospěch čehokoli navzdory neefektivitě takové věci je ryze socialistickým opatřením, ať už ho zabalíme do červené, oranžové nebo zelené barvy. A jak kdysi slavně řekla Margaret Thatcher, problémem socialismu je, že mu nakonec vždy dojdou peníze „těch druhých”. I tady dochází, nevyhnutelně. A budou docházet tím spíš, čím výš se takto uměle prodeje drahých a nekonkurenceschopných elektrických aut podaří vyhnat a čím horší ekonomickou situaci v té které zemi budou podobné manipulace s trhem způsobovat.



Renault kdysi v Evropě prodával až 466 tisíc spalovacích Méganů ročně, letos zatím prodal na stejném místě 25 tisíc vozů tohoto jména, které ani všechny nejsou elektrické, toto číslo čítá i doprodej skladových variant poslední spalovací verze. A po drastickém omezení francouzských dotací elektromobilů jich bude prodávat jen míň. Foto: Renault
Bleskovky
Brutální silniční stíhačka od autora nejlepších ef-jedniček se dostala do rukou Stiga, zajel s ní nový rekord Top Gearu
včeraŘízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
1.4.2025Hybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025
Nejnovější články
Pro asi nejzábavnější moderní VW už musíte jen do bazaru, kvůli rostoucím cenám radši moc neotálejte
před 9 hodinamiS čínským „Porsche za cenu Octavie” to možná nebude tak slavné. Po nehodě na dálnici vzplálo, tři studentky v něm uhořely
před 10 hodinamiČerpací a dobíjecí stanice nejsou zdaleka to samé. Že je těch druhých v Kalifornii víc než těch prvních, neznamená lautr nic
před 11 hodinamiZájem Němců o elektromobily zůstává u dna, jejich nařizování odmítají úplně. Jsou si velmi dobře vědomi jejich nedostatků
včeraHezké Volvo? Kdeže, tohle je supersportovní kombík. Sen náruživých českých chalupářů si říká Nissan GT-R Wagon
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva