Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Další zemi došly peníze na dotace elektromobilů, musí je okamžitě snížit až o 75 tisíc Kč
1.12.2024 | Petr Miler
„Vláda je nadále pevně odhodlána elektrifikovat osobní a lehká užitková auta. Ale rozpočtový kontext je extrémně omezující,” řekl k tomu zástupce vlády médiím. Už tak utrápený pokus zamést elektromobilům cestu k rozmachu dostává další direkt z Francie.
Člověk by musel být extrémně naivní, aby si myslel, že by se elektrická aut bez masivních přerozdělovacích mechanismů EU a navazujících obdobných schémat na úrovních jednotlivých států dostaly kamkoli dál než k jednotkám procent podílu na trhu. Nakonec v Česku mají i s nimi podle dat SDA jen 4,5% podíl na celkovém odbytu.
U nás se ale ještě držíme zkrátka, byť dominantní evropské mechanismy tu samozřejmě platí bez ohledu na lokální podporu, která je též dalece nenulová. V některých zemích jsou i místní podpory naprosto zásadní a jen bez nich elektrická auta auta prodejně rychle ztrácí půdu pod nohama. Vzpomeňme loňské zrušení dotací v Německu, které posílá jejich prodeje dolů dodnes. A to je třeba dodat, že přímé dotace byly jen jednou z mnoha částí celého vějíře podpor, z nichž většina zůstává v platnosti - od zvýhodněných odpisů elektrických aut pro firmy až po umělé zdražování benzinu a nafty pro spalovací vozy všech stáří.
Důvodem pro konec německých dotací bylo, že na ně země prostě přestala mít peníze. I když si jich od řidičů spalovacích aut bere plnými hrstmi, potřebuje je jinde, a tak s relativně štědrou podporou elektrických modelů muselo skončit. Podobná situace nyní nastala ve Francii, jak informuje Reuters. Pikantní ovšem je, že tam si na dotace elektromobilů vláda bere od kupců spalovacích modelů ještě příměji. Schéma zvané bonus-malus činí spalovací auta v zemi extrémně drahými, přesto je kupuje většina lidí. A navzdory tomu ani takto vybrané peníze nestačí na zachování dosavadních podpor ve výši 4 až 7 tisíc Eur na vůz podle výše příjmu kupce (asi 101 až 177 tisíc Kč).
Francie tak oznámila, že podobně náhle jako loni Němci dotace „během pár dnů” razantně omezí. Nově bude podpora činit maximálně 2 až 4 tisíc Eur, tedy asi polovinu dosavadních sum a až o 75 tisíc Kč méně než nyní. Zástupce vlády k tomu řekl, že vedení země „je nadále pevně odhodláno elektrifikovat osobní a lehká užitková auta. Ale rozpočtový kontext je extrémně omezující”.
Uvidíme, jak to s prodeji elektrických aut v zemi zahýbá. Zajímavé nicméně je, že jejich odbyt v posledních měsících razantně klesal i při současných podporách, a tak se dá čekat, že nyní klesne ještě víc. Francie je přitom spolu s Německem a Nizozemskem klíčovým odbytištěm elektrických aut v celé Evropské unii.
Inu, tohle je pořád stejná píseň. Podobné přerozdělování peněz ve prospěch čehokoli navzdory neefektivitě takové věci je ryze socialistickým opatřením, ať už ho zabalíme do červené, oranžové nebo zelené barvy. A jak kdysi slavně řekla Margaret Thatcher, problémem socialismu je, že mu nakonec vždy dojdou peníze „těch druhých”. I tady dochází, nevyhnutelně. A budou docházet tím spíš, čím výš se takto uměle prodeje drahých a nekonkurenceschopných elektrických aut podaří vyhnat a čím horší ekonomickou situaci v té které zemi budou podobné manipulace s trhem způsobovat.



Renault kdysi v Evropě prodával až 466 tisíc spalovacích Méganů ročně, letos zatím prodal na stejném místě 25 tisíc vozů tohoto jména, které ani všechny nejsou elektrické, toto číslo čítá i doprodej skladových variant poslední spalovací verze. A po drastickém omezení francouzských dotací elektromobilů jich bude prodávat jen míň. Foto: Renault
Bleskovky
Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
včeraŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- MS WSSP 2025: Ducati je až čtvrtá 15:00
- Red Bull Rookies do své 19. sezóny včera 18:00
- Ducati Panigale V4 Lamborghini: exkluzivní edice Revuelta včera 15:23
- Časový program evropské premiéry v Jerezu včera 10:00
- Jorge Martin propuštěn z nemocnice 21.4.2025
Nejnovější články
Nová generace nejprodávanějšího kombíku světa dostává na internetu těžkou nakládačku za svůj vzhled, opravdu je to tak zlé?
před 4 hodinamiTři slíbené nové Volkswageny působí jako špatný vtip, nenabízí vůbec nic, co by jiní už dávno neprodávali
před 6 hodinamiAlespoň jedna automobilka říká prosté: Spalovací motory budeme nabízet tak dlouho, dokud to bude možné
před 7 hodinamiNejnovější Mercedes nevypadá jako z pouti jen uvnitř, jeho příď i záď zvedají obočí ještě víc
před 9 hodinamiČíňané odhalili svou představu superluxusního auta. Chlubí se prvky se díly z pravého zlata i extrémně jemnými koberečky
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 04.23. 17:13 - pavproch
- Dotazník- manuál vs. automat? 04.23. 12:58 - klara07
- Detektory policejních radarů 04.23. 12:48 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.23. 12:33 - řidičBOB
- IT poradna 04.23. 10:53 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.22. 21:53 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.22. 19:55 - Kavis
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch