Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Další zahraniční automobilový gigant k překvapení mnohých znovu spustil výrobu v Rusku
12.8.2022 | Petr Prokopec
Počkat, až se situace na Ukrajině uklidní, popřípadě rovnou vyklidit pozice, zjevně nejsou jediné dvě cesty, kterými se velké zahraniční firmy hodlají v Rusku ubírat. V případě jednodušších produktů si vystačí s domácími zdroji a obnovují produkci.
Zdá se být zřejmé, že konflikt na Ukrajině hned tak neskončí. Pro Evropu to není dobrá zpráva, zejména kvůli významu ruských dodávek plynu a ropy. Prakticky všichni ekonomičtí analytici tak naznačují, že nadcházející podzim, zima a jaro budou opravdu náročné, a to zejména pro některé firmy. Není tedy nakonec divu, že ne každá si troufá za svými aktivitami v samotném Rusku udělat tlustou čáru, neboť jde o velmi drahé kroky. Některé se tak i za současné situace ke svým aktivitám v Rusku vrací.
Jak jsme vás informovali před pár dny, jako první se do hry vrátil Continental, který od 1. srpna obnovil výrobu ve své továrně v Kaluze. Pneumatiky nicméně již bude vyrábět pouze pro tento trh, což pro firmu bude tak jako tak představovat citelný zásah. Před invazí totiž v Rusku produkovala zhruba čtyři miliony pneumatik ročně, z nichž přibližně polovina šla na export. S tím je dnes konec, Continental je ale rád i za tento posun, pozastavení aktivit s platbou dvou třetin platu svým ruským zaměstnancům pro něj bylo nákladné.
Continental je gigant, jedna z největších automobilových firem světa, a tak hned připadalo v úvahu, že jeho spustí lavinu. A může to tak být, třebaže lavina to zatím není. Gubernátor ruské Lipecké oblasti totiž oznámil, že v jeho rajónu obnovil činnost další automobilový obr, japonská Yokohama. Její továrna znovu zahájila činnost výrobu 10. srpna, neboť stejně jako ta německá již vyřešila logistické problémy s dodávkami kaučuku. Zaměstnanci, kterých je 760, se tak mohou po pěti měsících těšit na vyplácení stoprocentní mzdy, dosud rovněž pobírali pouze dvě třetiny.
Je to pro mnohé překvapivý vývoj, neboť se očekávalo, že k obnovení činnosti významných ruských továren zahraničních automobilových firem nedojde dříve, než rusko-ukrajinský konflikt tím či oním způsobem skončí. Continental a Yokohama ale už nemíní čekat a obnovily stoprocentní provoz, aniž by propustily jediného zaměstnance. I když část pneumatik byla dříve vyvážena v obou případech, tyto firmy očekávají, že odchod části konkurence jim umožní obsadit větší část ruského trhu. Nakonec tak mohou na nastalé situaci i získat, pokud produkci pro zbytek světa vykryjí jinými továrnami.
Jednou z konkurenčních společností, které to v Rusku zabalily, je finský Nokian. Ten už se do země vrátit nemíní a svou továrnu v Leningradské oblasti prodá Rusům s tím, že mohou na místě vyrábět pneumatiky pod jinou značkou. Nokian musí toto rozhodnutí bolet, ruská továrna byla tou jeho vůbec největší na světě. Rozhodnutí firmy ale lze chápat - produkce mířila hlavně mimo Rusko, navíc takovému politickému rozhodnutí nahrávají i nálady v současném Finsku.



Yokohama po pěti měsících opět rozjela výrobu pneumatik v ruském Lipecku. Takto slavila výročí pětiletého působení v zemi, zjevně nebylo poslední. Foto: Yokohama, tiskové materiály
Zdroje: Tisková služba gubernátora Lipecké oblasti, Yokohama, Nokian
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejnovější články
Rychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
před 12 minutamiVW se dál snaží odrazit ode dna a získat zpět ztracené zákazníky, začal prodávat inovovaný hybridní Passat jen za 650 tisíc
před 2 hodinami„Vím, že šéfové jsou zklamaní, tlak narůstá,” říká Hamilton po dalším nepřesvědčivém víkendu
před 4 hodinamiAuto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
včeraMazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 09:43 - Stepan
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- BMW Divize 04.20. 23:38 - Zajda
- S větrem ve vlasech.... 04.20. 15:24 - pavproch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB