Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Další výrobce elektromobilů je stále blíže krachu. Lucid na každém prodaném voze prodělává skoro 10 milionů
16.11.2023 | Petr Prokopec
Uvážíme-li, že jeho auta s cenou začínají na 1,75 milionu Kč, jde o stratosférické ztráty. Desítky prodělaných miliard tak musí do firmy nalévat investoři a v takovou chvíli bývá jen otázkou času, než jim dojde trpělivost.
Pokud jako nová firma vstupujete na trh se spoustou zavedených hráčů, nemůžete očekávat, že po prvním roce podnikání budete mít na nové Ferrari, rezidenci se šesti ložnicemi a soukromý tryskáč. Smířit se musíte s roky ztrát a dřiny s nejasnými výsledky. Většina takových snah nutně skončí neúspěchem, pár úspěšných se ale vždy najde.
Americkou automobilku Lucid Motors je třeba považovat za relativně úspěšnou, neboť - když už nic jiného - dokázala na trh dostat konkurenceschopné elektrické auto. Jenže za jakou cenu? Že to nebude zadarmo, bylo jasné, firma se ale i po vyplacení rekordních odměn svému šéfovi a zakladateli zdá být stále hlavně tunelem na investory, kteří i po 16 letech od založení firmy jen sčítají ztráty. Akcie firmy ztratily od dob svých nejlepších chvil na burze přes 90 procent své hodnoty a hospodaření firmy je stále pochybnější. Letos totiž vyrobila jen 4 487 aut, dodáno jich však bylo ještě zásadně méně - pouze 2 810 vozů.
Nyní tu máme výsledky za třetí kvartál, které ukazují, že Lucid je více než čemukoli jinému stále blíže krachu. Za „Q3” bylo vyrobeno už jen 1 550 aut, což je o 32 procent méně než za stejnou dobu v loňském roce a vůbec nejhorší výsledek od začátku produkce. S letošním prvním kvartálem je totiž spojeno 2 314 vyrobených vozů, s druhým pak 2 173. Automobilka tak ve finále nezvládne splnit ani už dříve snížený výrobní plán, jenž letos počítal s 10 až 14 tisíci kusy.
Výrobní data jsou ale jen část reality, ta druhá je spojena s prodeji. Odbyt je totiž ještě nižší, své vozy si v poslední čtvrtletí převzalo jen 1 456 zákazníků. Obrat firmy se tak mezi červencem a zářím snížil jen na 137,8 milionu dolarů (cca 3,11 mld. Kč), což vyústilo ve ztrátu 630,9 mil. USD (14,24 mld. Kč). Za nízký počet registrací ale značka nakonec může být ráda, neboť prodělává stále víc. Na každém prodaném autě nyní tratí 433 tisíc dolarů (asi 9,77 mil. Kč), což je opravdu brutální výsledek při pohledu na cenu, jenž startuje na 77 400 USD (1,75 mil. Kč).
Lucid tak jen za letošní rok prodělal 2,17 miliardy dolarů (cca 49 mld. Kč), což je opravdu síla. Rawlinson je ale nadále plný optimismu a dodává, že automobilka splnila hlavní cíle, které si vytyčila - tedy uvést do prodeje model Air v základní verzi Pure i ve vrcholném provedení Sapphire. Tento týden pak na autosalonu v Los Angeles odhalí SUV Gravity, jenž se má začít vyrábět až v závěru příštího roku. Otázkou ale nyní je, zda Lucid v tu chvíli vůbec bude existovat - bez dalšího doplňování pracovního kapitálu investory firma nemůže přežít.
Lze už jen dodat, že Lucid má aktuálně k dispozici 5,5 miliardy dolarů (124,15 mld. Kč), krach tedy firmě bezprostředně nehrozí. Pokud ale bude dál pálit skoro 50 miliard korun každé tři kvartály, sami si spočítáte, jak dlouho jí tyto peníze ještě vydrží...
Sedan Air měl zašlapat do země Teslu Model S. Jakkoli ale ta se začala vyrábět již v roce 2012, v rámci prodejů modernější konkurenci stále drtí. Foto: Lucid Motors
Zdroj: Lucid Motors
Bleskovky
- Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
před 3 hodinami - Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
včera - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
1.2.2025
Nejnovější články
- Jsme uprostřed další vlny devastace motorů aut. Nová verze dieselu BMW je slabší o 37 koní, auto je pomalejší a „žere” stejně
před hodinou - Zisky Bosche se prudce propadly, ani 11 500 propuštěných nezamezilo minutí cíle o polovinu
před 2 hodinami - Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
před 3 hodinami - Německá firma se vysmála Mercedesu. Neprodejnému čtyřválcovému C63 od AMG vrátila motor V8, což podle automobilky „nejde”
před 4 hodinami - Porsche má s ručním řazením pořád velké plány. Chce s ním zničit zdánlivě nepřekonatelný rekord, pomáhá mu i s emisemi
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva