Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Další výrobce elektromobilů je na pokraji krachu, loni vyrobil pouhá tři auta
2.5.2023 | Petr Prokopec
Jeho první sériový model odkazuje svým jménem na vytrvalostní šampionáty, žádné dlouhé kariéry se ale podle všeho nedočká. Od zadluženého Lordstownu dává ruce pryč jeho hlavní investor.
Od příchodu prvního automobilu se spalovacím motorem v roce 1885 prošla branže opravdu razantním vývojem. A stejně jako na počátku předchozího milénia, tak i v tomto láká řadu nadšenců i firem, jenž jsou v daném oboru nováčky. Některé se zvládnou prosadit, jiné nikoli. Do druhého zmíněného tábora nejspíše bude zakrátko spadat i značka Lordstown Motors, o které většina Evropanů nejspíše nemá nejmenší ponětí. Ač byla totiž založena již v roce 2018, do loňské silvestrovské půlnoci dodala pouhá tři auta. Na straně příjmů jí tak svítila položka 194 000 USD (cca 4,2 mil. Kč).
Mnohem hutnější je stránka nákladová. V tomto případě je nicméně nutné vrátit se do minulosti. V roce 2019 totiž Lordstown převzal továrnu koncernu General Motors, přičemž GM start-upu na její odkoupení dokonce půjčilo peníze. O rok později pak Lordstown získal práva na výrobu pick-upu Workhorse W-15, jenž v dané době poháněla dvojice elektromotorů napájených spalovacím tříválcem. Touto technikou nicméně start-up nebyl okouzlen, načež bylo rozhodnuto, že W-15 se pod novým názvem Endurance stane ryzím elektromobilem.
Pick-up tak dostal hned čtveřici jednotek, z nichž každá má na starosti jedno kolo. Kapacita baterií se zvýšila z původně plánovaných 40 kWh na 109 kWh, s nimiž byl spojen dojezd 400 km. O nic oslňujícího se nejednalo již před třemi lety, Lordstown nicméně původně oznámené parametry začal postupně zhoršovat. Produkční varianta tak nakonec měla na jedno nabití zvládat pouze 320 km, přičemž potenciál hnacího ústrojí klesl z 600 na 440 koní. Maximálka tak byla stanovena na 190 km/h, zatímco zrychlení na stovku nově zabralo 6,3 sekundy.
Vše zmíněné pak následoval příchod koronaviru, který odložil zahájení výroby. Nejprve šlo o roční odklad, nakonec se však linka rozjela až v závěru loňského roku. V té době nicméně již Lordstown nebyl majitelem oné továrny, kterou získal od GM. V březnu 2021 byl totiž start-up spojován s možnou zpronevěrou peněz investorů. O tři měsíce později pak firma musela přiznat americké komisi pro cenné papíry (SEC), že nemá žádné finance na rozjezd výroby.
O čtyři měsíce později nicméně bylo oznámeno, že pomocnou ruku hodlá start-up podat společnost Foxconn. Tchajwanský výrobce elektroniky měl do chřadnoucí značky napěchovat celkově 170 milionů dolarů (3,65 mld. Kč), jenž byly rozloženy do několika splátek. Za první ve výši 52 mil. USD (1,11 mld. Kč), firma získala onu továrnu a stala se smluvním výrobcem Lordstownu. Zároveň sepsala kontrakt s Henrikem Fiskerem, jehož elektrické SUV Ocean si také vezme na starosti.
Momentálně nicméně Foxconn začíná couvat a nehodlá do start-upu z Ohia investovat už ani haléř. Důvodem je prý skutečnost, že Lordstown nesplnil vše, k čemu se ve smlouvě zavázal, přičemž klíčový měl být růst hodnoty akcií. Jelikož nicméně loni byly vyrobeny pouze tři auta místo padesáti, došlo na pád značky na burze. Ten byl následně letos v březnu ještě více urychlen, neboť ztráta za poslední loňský kvartál byla nakonec vyšší, než se původně očekávalo.
Akcie Lordstownu se tak již druhým měsícem nevyhouply přes 1 dolar. Od února se navíc nevyrobil žádný exemplář, jakkoli dle oznámení mělo letos vzniknout 500 aut. Start-up přitom ze všeho viní Foxconn, který se prý začal stahovat bez udání jediného důvodu a jenž svým konáním poškodil dobré jméno pár let staré značky. Jednání mezi oběma stranami pak sice nadále probíhají, minimálně ze strany tchajwanské společnosti však nevidíme velký zájem situaci urovnat.
Čekat tak vlastně lze víceméně to, o čem již Lordstown zpravil americkou komisi pro cenné papíry. Tedy že „existuje značný dluh, který je hrozbou pro naše další fungování. Za těchto podmínek získat další financování je tak velmi náročné.“ Pokud se tedy nenajde někdo, kdo by byl ochoten stát se z miliardáře milionářem, pak dojde „na zatažení opony“ a vyhlášení bankrotu. Že se něco takového zdálo být pravděpodobným už od počátku, asi nemusíme dodávat.



Je možné, že se vám pick-up Endurance i zalíbí, technickými parametry však okouzlit opravdu nezvládne. Zvlášť když produkční verze je na tom ve finále hůře, než bylo původně avizováno. Foto: Lordstown Motors
Zdroj: AP
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
EU chce nařídit nesmyslné kontroly u STK každý rok pro starší auta, to asi aby vám znepříjemnila jejich používání
před 11 hodinamiVW možná pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla dostat
včeraV další zemi EU můžete o dovolené jezdit na dálnici až 150 km/h, je to obrovský dějinný paradox
včeraPrvní nové AUDI vypadá naživo ještě hůř, ušili ho horkou jehlou nejspíš z propadáku Porsche
včeraHyundai zastavilo výrobu elektromobilů pro nezájem, znovu. Chvíli to s nimi vypadalo slibně, teď zažívá typický příběh
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva