Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Další pokus EU oklikou zakázat spalovací motory míří pod drn, proti je příliš mnoho zemí včetně Česka
23.5.2023 | Petr Miler
Skoro už jsme čekali, že politici nehnou prstem, dokud neuvidí, že jimi nalajnované plány jsou technicky a ekonomicky neschůdné. Nakonec to ale vypadá, že všechny pokusy o drastické kroky skončí dřív, než mohly pořádně začít.
O pokusu zakázat v zemích Evropské unie prodej nových aut se spalovacími motory od roku 2035 ví snad každý. Vžilo se pro něj toto označení, ani to ale přímý zákaz být neměl - EU by „jen” stanovila takové podmínky pro prodej nových aut, že by je se spalovacími motory nikdy nešlo splnit. I z toho ovšem nakonec sešlo, neboť zejména Německo a Itálie si vymínily výjimku pro tzv. syntetická paliva, která dovolují ponechat spalovací motory v prodeji i za 12 a více let. Nyní záleží jen na automobilkách, jak se s touto možností vypořádají a zda se najde cesta, jak dovolit tímto způsobem efektivně pohánět i obyčejná auta. A nepůjde tedy jen o úlitbu majitelům Ferrari, Lamborghini, Porsche a dalších podobných aut, kterým bude asi celkem jedno, jestli litr benzinu stojí 30 korun nebo stovku.
Vedle tohoto poněkud přímějšího zákazu ale EU chtěla dát benzinů a dieselům pořádnou ťafku ještě o 10 let dřív. Návrh emisní normy Euro 7, která měla vstoupit v platnost už v průběhu roku 2025, ve své stávající podobě sice znovu nic nezakazuje, pro spalovací motory ale nastavuje takové podmínky, že by ekonomicky znovu dávaly smysl jen v dražších autech. Co by Euro 7 přineslo, popsal mimo jiné šéf Stellantisu, a tak není divu, že Itálie, která je pro tento koncern jedním z jeho domovů, přišla s iniciativou Euro 7 zablokovat. A vypadá to, že boduje.
Agentura Reuters informuje o tom, že z neformálních snah poslat Euro 7 pod drn už je snaha oficiální. Nejen Itálie, ale spolu s ní třeba i Francie či Česká republika jsou mezi osmičkou zemí, které se podepsaly pod dokument zaslaný ostatním členům EU, v němž oznamují, že jakýkoli pokus dále omezit už tak kvazi nulové emise NOx a dalších škodlivin zastaví. Formálně to nic neznamená, tyto země ale mají bez ohledu na reakci zbytku EU moc s normou Euro 7 skoncovat.
„Jsme proti jakýmkoli novým pravidlům pro emise výfukových plynů (včetně nových požadavků na testování nebo nových emisních limitů) pro osobní automobily a dodávky,” stojí v dokumentu, který podepsaly Francie, Itálie, Česká republika, Bulharsko, Maďarsko, Polsko, Rumunsko a Slovensko. Další omezení by podle dokumentu přinesly jen další vysoké náklady bez hmatatelného přínosu pro kohokoli.
Evropská komise říká, že nová pravidla jsou nezbytná ke snížení zdraví škodlivých emisí a zabránění opakování skandálu typu Dieselgate. Nové předpisy by tak zpřísnily testování emisí, požadovaly plnění limitů i v extrémních situacích a stanovily, aby výrobci automobilů používali palubní systémy monitorování znečištění v reálném čase. Vozy by navíc musely být s to plnit stejné limity po 10 let a 200 tisíc km, což je dvojnásobek současného minima. Zmíněné země, pro které je obvykle automobilový průmysl významnou součástí jejich ekonomické prosperity, ale vidí věc jinak. I Škoda ostatně varovala před ztrátou tisíců pracovních míst jen v důsledku Euro 7, šéf Stellantisu Carlos Tavares pak označil tento návrh za úplně zbytečný.
Pokud zmínění signatáři této iniciativy nezmění současné postoje, žádné Euro 7 pro spalovací motory v platnost nevstoupí. Další pokus nepřímo zakázat benziny a diesely by tak skončil dřív, než než by se pořádně dostal ke slovu. Jistě k potěše některých a zármutku jiných.
Škoda, jinak plná zelených a elektrických ideálů, je jednou z automobilek, které lobbují za to, aby se Euro 7 ve své současné podobě nestalo realitou. Ani ona si zjevně není jistá tím, že by sázku jen na elektrické vozy přestála bez ničivých následků pro její fungování a hospodaření. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejčtenější články
- Pokus VW o elektrické MPV a dodávku v jednom nechce skoro nikdo, prodaná auta s minimálním nájezdem ztratila na ceně až 600 tisíc
24.10.2024 - Šéf Fordu už půl roku jezdí čínským autem a říká, že je fantastické. „Nechci se ho vzdát,” praví
24.10.2024 - Audi potichu zbavilo dieselovou S6 falešných výfuků ještě před jejím skonem, náhrada je snad ještě horší
24.10.2024 - Marketingový šéf VW a autor sloganu Das Auto to asi přehnal s propagací Phaetonu, vyhostili ho z Číny po testu na drogy
24.10.2024 - Britové srovnali dvě vrcholná sportovní Audi sázející na úplně jiné koncepce. Vyhrál papírový outsider ze staré školy
24.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva