Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Další mýtus o výhodě elektromobilů padl, správci firemních flotil museli s pravdou ven
8.1.2023 | Petr Prokopec
Okolo elektrických aut se v posledních letech rozšířila spousta mýtů, které byly omílány bez jakékoli dlouhodobé zkušenosti s nimi. Není tak nakonec divu, že jejich rozšíření přináší jedno velké vystřízlivění za druhým.
Mýtů spojených s elektromobily vzniklo jejich nekritickým opěvováním v posledních letech více než dost. Nejčastěji zmiňován je bezemisní provoz, což je nesmysl, který už snad ani nemá cenu vyvracet. Že během výroby dochází k dramaticky většímu znečištění než u spalovacích aut a elektřina nikdy není vyráběna bez emisí, snad už došlo i jejich zastáncům. Místo toho tedy přistupují k dalšímu argumentu, jímž je levný provoz a údržba. To první stihla definitivně vyvrátit současná situace v energetice, která ceny elektřiny poslala do rekordních výšin. A o tom druhém se už také chvíli pochybuje kvůli vyšším nákladům na kdeco daným primárně vysokou hmotností těchto aut.
Znovu to dokládá studie společnosti Epyx, která se specializuje na správu firemních vozových parků. Jako taková má tedy přístup k datům komplexně dokumentujících provozní náklady mnoha aut. Aby přišla s opravdu objektivními informacemi, snažila se porovnávat vždy prakticky stejné vozy, jen osazené spalovacím či elektrickým pohonem. U obou se zaměřila na počet návštěv v servisech, stejně jako na délku pobytu v nich. A v neposlední řadě také na finanční náklady.
V prvním případě došlo na porovnání klasických hatchbacků, jenž v tříletém horizontu najely 25 až 30 tisíc mil (40 225 až 48 270 km). Elektromobily během této doby musely k technikům 5,7krát, přičemž v průměru u nich strávily 3,2 dne a opravy vyšly na 431 liber (cca 11 750 Kč). U spalovacích aut se pak jednalo o pět návštěv, 4,5 dne a 412 GBP (11 200 Kč). V rámci této kategorie tedy bateriová auta rozhodně netahají za delší kus provazu, jakkoli jsou opravy v jejich případě rychlejší, do servisů musí častěji a jejich majitelé v nich nechávají více peněz.
Druhé srovnání se týká velkých prestižních SUV, přičemž sledováno bylo dvouleté období a nájezd se pohyboval mezi 20 a 30 tisíci mílemi (32 180 až 48 270 km). Na elektromobily přitom připadlo 4,1 návštěv, 3,4denní pobyt v servisech a 645 liber (17 500 Kč). U spalovacích aut šlo o 4 návštěvy, 4,9denní opravy a náklady ve výši 996 GBP (27 000 Kč). Elektřina má tedy v tomto ohledu navrch, je nicméně třeba dodat, že průměrný nájezd spalovacích aut byl podstatně vyšší.
Danou skutečnost jen potvrzuje další britský fleetový specialista, a sice firma Fleet Assist. Ta po prozkoumání spravovaného parku, jenž čítá 850 tisíc aut, zjistila, že elektromobily mají ve srovnání se spalovacími nebo hybridními vozy na tachometru o 19 (roční vozy), 21 (dvouleté vozy) a 14 (tříleté vozy) procent nižší počet kilometrů. To ovšem znamená, že v případě druhých zmíněných dochází k většímu opotřebení. Vysvětluje to jak četnější návštěvy v servisech, tak delší pobyt v nich i vyšší faktury.
I tak by se mohlo zdát, že bateriové vozy v některých případech představují provozně levnější řešení, jak ale dodává Epyx, statistický pohled je dán nestejnou křivkou vývoje provozních nákladů u obou typů aut. U elektromobilů lze s lepším stavem počítat v průměru jen do najetí 45 tisíc mil (72 405 km). Poté začínají do hry vstupovat dražší opravy, kterých skokově přibývá. Ve srovnání s tím u spalovacích aut dochází k růstu nákladů úměrně s ohledem na jejich stáří. Není zde tedy žádný cenový skok, a to navzdory skutečnosti, že disponují větším množstvím mechanických komponentů, které se mohou opotřebovat.
Ve finále pak lze ještě zmínit pneumatiky, které definitivně nehovoří ve prospěch elektrických aut. Jelikož jsou obvykle větších rozměrů a musí se vypořádat s vyšší hmotností, dochází na jejich rychlejší sjíždění, přičemž výměna je četnější a vychází na více peněz. Ani to dlouhodobé bilanci provozních nákladů elektromobilů neprospívá, další mýtus o jejich údajné výhodě zjevně padl.
Mýty praví, že provoz elektrických aut je levnější, makrodata správců vozových parků ale ničemu takovému nenasvědčují. U menších aut jsou dokonce podstatně vyšší. Foto: Nissan
U větších modelů typu elektrických SUV (na fotkách BMW iX) mohou být i nižší, ale jen díky menšímu využití a do určitého nájezdu, kdy do hry začne vstupovat mj. četnější výměna dražších pneumatik. Suma sumárum elektromobily oproti spalovacím vozům přinejmenším nepřináší žádné podstatné výhody. Foto: BMW
Zdroj: Autocar
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 10 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 7 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 9 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 10 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 11 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva