Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
22.11.2024 | Petr Prokopec
Takhle napravuje absurdní ideologické cíle ekonomická realita. Přejít jen na elektrický pohon do roku 2028 by bylo nesmyslné pro kohokoli a kdekoli, ale aby to udělal Lotus na celém světě? To by bylo obzvlášť pošetilé. Teď je v červených číslech a plány mění.
Čistě elektrickým směrem se svého času rozhodla z pro nás nepochopitelných důvodů vyrazit řada automobilových značek. V poslední době se mluví hlavně o Jaguaru, ten však není jedinou britskou značkou, u které si v souvislosti s její zamýšlenou budoucností klepeme prstem na čelo. Snad ještě menší smysl totiž dává strategie Lotusu, která byla pod názvem Vision80 představena v roce 2018. Tehdy výrobce proslulý lehkými, relativně dostupnými a pro ostré ježdění skoro nekonečně použitelnými sporťáky oznámil, že během pouhých deseti let přesedlá na těžké, drahé a mizerně použitelné elektromobily.
Na své misi začali Britové okamžitě pracovat, a tak v roce 2021 představili model Emira jakožto údajně vůbec poslední vůz se spalovacím pohonem. Zbytek stávajícího portfolia je již čistě elektrický, přičemž data za letošní rok mohou působit dojmem, že šlo o krok správným směrem. Lotus totiž během prvních devíti měsíců prodal 7 543 nových aut, což představuje meziroční nárůst o 134 procent a historický prodejní rekord. Jenže v Hethelu neslaví, nemají co.
Plány byly totiž úplně jinde, čemuž odpovídaly i investice firmy. Lotus tak spadl do hlubokých ztrát, přičemž jen za první letošní půlrok prodělal 10,5 miliardy korun (346 milionů liber), na tak malou automobilku obrovskou sumu. Na data za třetí kvartál se stále ještě čeká, příznivá ale budou jen stěží, firma nyní dokonce musí propouštět. Navíc začíná být zřejmé, že klientela dává víc než co jiného od elektromobility ruce pryč.
Ve světle těchto skutečností tedy Lotus - na rozdíl od Jaguaru - přišel k rozumu a tahá za záchrannou brzdu. Plány prodávat do roku 2028 jen elektromobily jsou tak v koši a místo toho značka do budoucna znovu hodlá povolat ke slovu spalovací motory. Zvolí ale specifické řešení, ke kterému se ještě podrobně vrátíme, pro tuto chvíli ale dodáme, že benzinové agregáty budou stále pohánět i kola aut.
Změnu v rozhovoru pro Wall Street Journal podle Autocaru potvrdil sám šéf automobilky Feng Qingfeng, dle kterého „jsme vždy volili jen to nejlepší hnací ústrojí, bez ohledu na to, zda šlo o benzinové, elektrické nebo hybridní“. To je s ohledem na zmíněný plán Vision80 tak trochu názorový veletoč, ovšem k tomu dnes přistupuje kdekdo. Přičemž ve finále bychom za něj ještě měli být vděčni, neboť signalizuje návrat zdravého rozumu a vnímání reality trhu.
Tu definuje odklon zejména movité klientely od elektrického pohonu. „Motory luxusních aut jsou velmi výkonné a jízdní zážitek je vcelku podobný, neboť osmiválce a dvanáctiválce fungují velmi dobře,“ uvedl Feng. V důsledku toho ale bateriový pohon v přímém srovnání spíše ztrácí, neboť zatímco spalovacímu vozu můžete šlapat na krk od rána do večera, a při vyprázdnění nádrže vás čeká jen krátká zastávka, elektromobilita si od vlastníků žádá víc trpělivosti.
Majitelé Lotusů ovšem ročně najedou zhruba 30 tisíc kilometrů, čas na jakékoli zbytečné zdržování u dobíjecích stojanů tedy rozhodně nemají. „Věřím, že spalovací auta před sebou mají ještě dlouhý život,“ dodal Feng, a my s ním samozřejmě nemáme problém souhlasit. Snad to co nejdřív pochopí i jiní.



Emira měla být posledním modelem Lotusu osazeným spalovacím motorem. Nebude tomu tak. Foto: Lotus
Zdroj: The Wall Street Journal přes Autocar
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
VW možná konečně pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla mít, jen oklikou
před 3 hodinamiČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
před 4 hodinamiVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
před 6 hodinamiPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
před 7 hodinamiNěmci zkouší znovu utáhnout Číňany na tradiční levný fígl, tentokrát už to nemusí stačit
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 12:59 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle