Dacia se chlubí rozšířením nabídky verzí pro šetřílky, u nás ale mají zájemci smůlu

Ke skutečně paradoxní situaci došlo v nabídce Dacie. Značka na jednu stranu informuje o tom, jak na řadě nových míst Evropy začíná tlačit na pilu s LPG, ovšem u nás jej nabízet přestala.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Dacia se chlubí rozšířením nabídky verzí pro šetřílky, u nás ale mají zájemci smůlu

2.1.2019 | Petr Prokopec

Dacia se chlubí rozšířením nabídky verzí pro šetřílky, u nás ale mají zájemci smůlu

/

Foto: Dacia

Ke skutečně paradoxní situaci došlo v nabídce Dacie. Značka na jednu stranu informuje o tom, jak na řadě nových míst Evropy začíná tlačit na pilu s LPG, ovšem u nás jej nabízet přestala.

Od září platí nová procedura měření spotřeby a emisí, s jejímž příchodem byla spojena i opětovná homologace všech aut, která výrobci chtějí prodávat na území Evropské unie. Jelikož proces WLTP více reflektuje skutečný svět, muselo v případě mnoha motorů dojít k řadě úprav, aby mohly projít i novým sítem. Co je ovšem podstatnější, novou homologací musí projít nejen každá motorizace, ale rovněž každá výbavová verze - různé prvky totiž ovlivňují hmotnost a s tím i emise a spotřebu.

Právě to si vynutilo pročištění mnoha nabídkových katalogů, což bylo patrné zejména u koncernu VW. Prošla si tím ale i Dacia, která musela zamávat přeplňovanému benzinovému motoru 1,2 TCe. Změna je spojena i s dieselovou nabídkou, neboť agregát 1,5 dCI nahradila novější jednotka Blue dCI. Ta sice disponuje stejným objemem, nově však produkuje 95 koní namísto původních 90. U takového modelu Duster je však daný nárůst doprovázen i zvýšením ceny o 10 tisíc korun.

My se ovšem dnes hodláme zaměřit na zcela jinou verzi, na 1,6 SCe LPG. Jde o atmosférický benzinový čtyřválec, který kromě benzinu může jezdit i na plyn. Dacia dříve byla naprostým rekordmanem v této oblasti trhu, neboť s tovární úpravou a tedy i standardní zárukou nabízela celé své portfolio. Tedy nikoliv jen Duster, ale rovněž Logan, Logan MCV, Sandero, Lodgy a Dokker. Tomu se konkurence nemohla rovnat.

Pokud se ovšem momentálně zadíváte do nabídky tuzemské Dacie, na verzi uzpůsobenou spalování LPG nenarazíte ani v jednom případě. Je to více než překvapivé, neboť motor 1,6 SCe novou homologací prošel rovněž. Plně tedy vyhovuje normě Euro 6d-TEMP, která začne platit až od září příštího roku. A co je snad nejpodstatnější, v Česku byl dokonce k mání, Duster s ním startoval na 320 900 Kč.

Od listopadu není dostupný a když Dacia koncem roku vydala tiskovou zprávu o tom, že nabídku „plynových” verzí rozšiřuje v celé Evropě, předpokládali jsme, že to znamená i jejich návrat na český trh. Opak je ale pravdou, Dacie na LPG dostupné stále nejsou, a to paradoxně přesně kvůli tomu, čím se automobilka chlubí. Zájem o tyto verze je v Evropě po příchodu nové měřicí procedury tak vysoký, že automobilka tak nestíhá vyrábět, což vedlo ke snížení kvót pro trhy, kde si firma nemůže za své vozy účtovat tolik peněz. A tak i když jsou u nás Dacie velice populární a verze na LPG byly králi svého segmentu, v České republice v prodeji nejsou. Kdy a zda vůbec se někdy do nabídky vrátí, zatím nikdo nedokáže říci.

Zajímavá je i situace u mateřského Renaultu, jež má opětovně souvislost s českým trhem. Stejně jako varianty LPG u Dacie z nabídky zmizelo i Twingo. Tentokráte za tím ovšem nestojí zájem enormní, nýbrž minimální. Ten je v ČR obecně spojen s celým segmentem malých vozů, v případě Francouze byl ale zásadní. Tuzemské zastoupení proto nakonec prodej oficiálně ukončilo, k mání jsou poslední skladové vozy.

Tuto situaci nemá změnit ani blížící se facelift, Twingo tedy po pětadvaceti letech na českém trhu definitivně skončilo a na rozdíl od LPG u Dacie nemá ani teoretickou šanci na návrat. Ve zbytku Evropy se paradoxně začínají rozjíždět prodeje verze na LPG. Zajímavé je, že v tomto případě neodvádí svou práci pod kapotou atmosféra 1,6 SCe, nýbrž upravený přeplňovaný tříválec 0,9 TCe - turba si obvykle se spalováním LPG moc nerozumí.


Dacia se chlubí rozšířením nabídky verzí pro šetřílky, u nás ale mají zájemci smůlu - 1 - Dacia Duster LPG 2019 01Dacia se chlubí rozšířením nabídky verzí pro šetřílky, u nás ale mají zájemci smůlu - 2 - Dacia Duster LPG 2019 02Dacia se chlubí rozšířením nabídky verzí pro šetřílky, u nás ale mají zájemci smůlu - 3 - Dacia Duster LPG 2019 11Dacia se chlubí rozšířením nabídky verzí pro šetřílky, u nás ale mají zájemci smůlu - 4 - Dacia Duster LPG 2019 10
Nová Dacia Duster na LPG je prakticky k nerozeznání od té standardní

Dacia se chlubí rozšířením nabídky verzí pro šetřílky, u nás ale mají zájemci smůlu - 5 - Dacia Duster LPG 2019 03Dacia se chlubí rozšířením nabídky verzí pro šetřílky, u nás ale mají zájemci smůlu - 6 - Dacia Duster LPG 2019 04Dacia se chlubí rozšířením nabídky verzí pro šetřílky, u nás ale mají zájemci smůlu - 7 - Dacia Duster LPG 2019 05Dacia se chlubí rozšířením nabídky verzí pro šetřílky, u nás ale mají zájemci smůlu - 8 - Dacia Duster LPG 2019 06Dacia se chlubí rozšířením nabídky verzí pro šetřílky, u nás ale mají zájemci smůlu - 9 - Dacia Duster LPG 2019 07Dacia se chlubí rozšířením nabídky verzí pro šetřílky, u nás ale mají zájemci smůlu - 10 - Dacia Duster LPG 2019 08Dacia se chlubí rozšířením nabídky verzí pro šetřílky, u nás ale mají zájemci smůlu - 11 - Dacia Duster LPG 2019 09Dacia se chlubí rozšířením nabídky verzí pro šetřílky, u nás ale mají zájemci smůlu - 12 -
Změny prozradí jen motorový prostor, dvě nádrže a tlačítko v interiéru navíc. Auto má novou homologaci a bylo tu i chvíli k mání, teď ale k dispozici není a v dohledné době nebude

Dacia se chlubí rozšířením nabídky verzí pro šetřílky, u nás ale mají zájemci smůlu - 13 - Dacia Duster 2018 nove detaily 083Dacia se chlubí rozšířením nabídky verzí pro šetřílky, u nás ale mají zájemci smůlu - 14 - Dacia Duster 2018 nove detaily 084Dacia se chlubí rozšířením nabídky verzí pro šetřílky, u nás ale mají zájemci smůlu - 15 - Dacia Duster 2018 nove detaily 110
Vystačit si tak musíte s benzinovými nebo dieselovými variantami

Dacia se chlubí rozšířením nabídky verzí pro šetřílky, u nás ale mají zájemci smůlu - 16 - Renault Twingo GT 2016 2017 prvni 03Dacia se chlubí rozšířením nabídky verzí pro šetřílky, u nás ale mají zájemci smůlu - 17 - Renault Twingo GT 2016 2017 prvni 04Dacia se chlubí rozšířením nabídky verzí pro šetřílky, u nás ale mají zájemci smůlu - 18 - Renault Twingo GT 2016 2017 prvni 05
U Renaultu Twingo už neplatí ani to, jeho exodus z českého trhu je úplný navzdory blížícímu se faceliftu a doplnění nabídky právě o verzi na LPG

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše