Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Dacia se chlubí rozšířením nabídky verzí pro šetřílky, u nás ale mají zájemci smůlu
2.1.2019 | Petr Prokopec
Ke skutečně paradoxní situaci došlo v nabídce Dacie. Značka na jednu stranu informuje o tom, jak na řadě nových míst Evropy začíná tlačit na pilu s LPG, ovšem u nás jej nabízet přestala.
Od září platí nová procedura měření spotřeby a emisí, s jejímž příchodem byla spojena i opětovná homologace všech aut, která výrobci chtějí prodávat na území Evropské unie. Jelikož proces WLTP více reflektuje skutečný svět, muselo v případě mnoha motorů dojít k řadě úprav, aby mohly projít i novým sítem. Co je ovšem podstatnější, novou homologací musí projít nejen každá motorizace, ale rovněž každá výbavová verze - různé prvky totiž ovlivňují hmotnost a s tím i emise a spotřebu.
Právě to si vynutilo pročištění mnoha nabídkových katalogů, což bylo patrné zejména u koncernu VW. Prošla si tím ale i Dacia, která musela zamávat přeplňovanému benzinovému motoru 1,2 TCe. Změna je spojena i s dieselovou nabídkou, neboť agregát 1,5 dCI nahradila novější jednotka Blue dCI. Ta sice disponuje stejným objemem, nově však produkuje 95 koní namísto původních 90. U takového modelu Duster je však daný nárůst doprovázen i zvýšením ceny o 10 tisíc korun.
My se ovšem dnes hodláme zaměřit na zcela jinou verzi, na 1,6 SCe LPG. Jde o atmosférický benzinový čtyřválec, který kromě benzinu může jezdit i na plyn. Dacia dříve byla naprostým rekordmanem v této oblasti trhu, neboť s tovární úpravou a tedy i standardní zárukou nabízela celé své portfolio. Tedy nikoliv jen Duster, ale rovněž Logan, Logan MCV, Sandero, Lodgy a Dokker. Tomu se konkurence nemohla rovnat.
Pokud se ovšem momentálně zadíváte do nabídky tuzemské Dacie, na verzi uzpůsobenou spalování LPG nenarazíte ani v jednom případě. Je to více než překvapivé, neboť motor 1,6 SCe novou homologací prošel rovněž. Plně tedy vyhovuje normě Euro 6d-TEMP, která začne platit až od září příštího roku. A co je snad nejpodstatnější, v Česku byl dokonce k mání, Duster s ním startoval na 320 900 Kč.
Od listopadu není dostupný a když Dacia koncem roku vydala tiskovou zprávu o tom, že nabídku „plynových” verzí rozšiřuje v celé Evropě, předpokládali jsme, že to znamená i jejich návrat na český trh. Opak je ale pravdou, Dacie na LPG dostupné stále nejsou, a to paradoxně přesně kvůli tomu, čím se automobilka chlubí. Zájem o tyto verze je v Evropě po příchodu nové měřicí procedury tak vysoký, že automobilka tak nestíhá vyrábět, což vedlo ke snížení kvót pro trhy, kde si firma nemůže za své vozy účtovat tolik peněz. A tak i když jsou u nás Dacie velice populární a verze na LPG byly králi svého segmentu, v České republice v prodeji nejsou. Kdy a zda vůbec se někdy do nabídky vrátí, zatím nikdo nedokáže říci.
Zajímavá je i situace u mateřského Renaultu, jež má opětovně souvislost s českým trhem. Stejně jako varianty LPG u Dacie z nabídky zmizelo i Twingo. Tentokráte za tím ovšem nestojí zájem enormní, nýbrž minimální. Ten je v ČR obecně spojen s celým segmentem malých vozů, v případě Francouze byl ale zásadní. Tuzemské zastoupení proto nakonec prodej oficiálně ukončilo, k mání jsou poslední skladové vozy.
Tuto situaci nemá změnit ani blížící se facelift, Twingo tedy po pětadvaceti letech na českém trhu definitivně skončilo a na rozdíl od LPG u Dacie nemá ani teoretickou šanci na návrat. Ve zbytku Evropy se paradoxně začínají rozjíždět prodeje verze na LPG. Zajímavé je, že v tomto případě neodvádí svou práci pod kapotou atmosféra 1,6 SCe, nýbrž upravený přeplňovaný tříválec 0,9 TCe - turba si obvykle se spalováním LPG moc nerozumí.
Nová Dacia Duster na LPG je prakticky k nerozeznání od té standardní
Změny prozradí jen motorový prostor, dvě nádrže a tlačítko v interiéru navíc. Auto má novou homologaci a bylo tu i chvíli k mání, teď ale k dispozici není a v dohledné době nebude
Vystačit si tak musíte s benzinovými nebo dieselovými variantami
U Renaultu Twingo už neplatí ani to, jeho exodus z českého trhu je úplný navzdory blížícímu se faceliftu a doplnění nabídky právě o verzi na LPG
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
před 6 hodinami - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
před 7 hodinami - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
před 9 hodinami - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
před 10 hodinami - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
dnes
Živá témata na fóru
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Onboard videa 11.23. 11:48 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.23. 11:02 - Truck Daškam
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis