Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Dacia s levným pohonem pro šetřílky boduje tak moc, až se člověk diví, proč to s ním ostatní vzdali
27.9.2024 | Petr Prokopec
Jeden milion. Tolik aut už rumunská automobilka prodala s pohonem, na který se prakticky všichni ostatní vybodli - s motory uzpůsobenými ke spalování LPG. Ale kdo se diví, když je levnější, ekologičtější a dokonce navyšuje dojezd?
Nejspíš nikomu neunikl současný nářek řady automobilek nad jejich ekonomickými problémy, ostatně se na nás valí ze všech stran. Je to přitom primárně důsledek jejich ochoty jít na ruku spíš úřadům než zákazníkům. Z jejich nabídek kvůli tomu začaly vypadávat mnohé žádané modely či jejich verze, které byly nahrazeny produkty, po kterých se téměř nikdo neptal. Souběžně s tím neskutečnou měrou vzrostly náklady, což vedlo k neúměrnému zdražování. Nové auto se tím logicky stává hůř a hůř dostupnou věcí, snad ještě horší ale je, že ani mnozí z těch, kteří peníze mají je nechtějí za současná auta utrácet. Proč? Protože s nimi zkrátka nedostanou to, po čem skutečně touží.
Ze strategie konkurence momentálně profituje Dacia. Ta se totiž rozhodla, že bude stále nabízet svá auta za rozumné peníze. A i když taktéž byla nucena zdražit, takové Sandero za 300 tisíc korun stále může posloužit celé rodině podobně třeba jako Škoda Fabia. Mladoboleslavský hatchback je nicméně už o 100 000 Kč dražší. K dispozici je pak jen s benzinovým pohonem. To je sice pro tento typ dopravního prostředku vhodnější než diesel, jenže při dnešní drahotě se každá úspora hodí. A tak by člověk doufal, že Škoda bude i nadále nabízet verze uzpůsobené spalování plynu.
S tímto programem nicméně v Mladé Boleslavi skončili, což znovu byla voda na rumunský mlýn. Dacia se totiž nyní pochlubila tím, že od roku 2010 prodala již jeden milion aut schopných spalovat také LPG. To je velký úspěch, ze kterého profituje i životní prostředí. Pokud totiž vůz spaluje zkapalněný ropný plyn, následně produkuje o 10 procent méně emisí CO2 a o 90 procent méně pevných částic. V důsledku toho klientela může počítat s různými úlevami, jako jsou třeba nižší daňové sazby, levnější dálniční známky a podobně.
Výhody LPG tím nekončí, v případě Dacie mají totiž litrové tříválce s označením ECO-G100 o 10 koní vyšší výkon než modely osazené toutéž jednotkou schopnou spalovat jen benzin. Dále tu máme o 10 procent nižší spotřebu. Přičemž nejen u nás je LPG (v závislosti na aktuálních cenách benzinu) až o polovinu levnější než běžný natural 95. Při každém tankování tak lze ušetřit snadno tisíc korun. Nádrž na plyn navíc okupuje místo původně určené rezervnímu kolu, načež neomezuje zavazadelník. Její objem pak činí 50 litrů, stejný má i nádrž na benzin - a díky tomu dojezd narůstá až na 1 500 km.
Suma sumárum zde tak máme technologii, která rozjasňuje tváře zákazníků. Znovu tak je třeba se ptát, kam proboha téměř všichni ostatní výrobci před pár lety dali rozum, když se rozhodli, že musí urychleně přejít na elektrický pohon, který bude tím jediným, co budou nabízet. Něco takového se rovná otevření značkové cukrárny ve vesnici daleko od civilizace, kde si jen pár projíždějících může dovolit zákusek za 100 Kč. Jen ti ale takový podnik zkrátka neuživí. A ostatní mají tu volbu, že si raději upečou vlastní koláč či buchtu.
Dacia peče buchty pro všechny a je s tím úspěšná. Motory schopné spalovat LPG dnes u Dacie kupuje takřka 40 procent zákazníků, načež značka ovládá 67 procent evropského trhu. Proč jí všichni vyklidili prostor, jde mimo nás.
Slovy českých filmových klasiků jsou s LPG spojena jen samá pozitiva a sociální jistoty. Přesto je rumunská automobilka jedním z mála výrobců, který touto technologií osazuje své vozy již v továrně. Soudě dle obchodních výsledků si tak konkurence nechává ujít pořádný kus trhu. Foto: Dacia
Zdroj: Dacia
Bleskovky
- Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
před 3 hodinami - Designér zbavil kamufláže přelomový nový Jaguar. Nemusí vypadat zle, jeho fiasko je ale asi nevyhnutelné
19.12.2024 - Vrcholný Golf znovu šokoval prémiové konkurenty, ve sprintech jim všem zkazil den. A Čechy šokuje i svou cenou
17.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- MS-SBK 2025: Nová značka, tři Rookies, opět bez Čecha 10:00
- MS-Supersport 2025: 7 značek - jedna žena, 1 Čech včera 15:00
- MS-SSP 300: 32 jezdců, 4 značky, 2 Češi včera 10:00
- BMW R 12 S: pocta ikoně včera 09:40
- MS Women - WorldWCR 2025 - 25 startujících žen 19.12.2024
Nejnovější články
- Hned u Česka je k mání supervzácný sen rychlých zahrádkářů, 33 let nepřekonané auto svého druhu. Už pro jeho kola byste vraždili
před hodinou - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
před 3 hodinami - Nadějná čínská automobilka je na pokraji krachu. Pryč je 23 miliard, nezachrání ji zřejmě ani ochranná ruka majitele Volva
před 4 hodinami - Tavaresův konec zachránil další auto s obřími motory. U ledu mělo být už v roce 2021, nakonec ho koupíte i v roce 2025
před 5 hodinami - VW drtivě vyhrál v bitvě s odbory. Reálně zruší 35 tisíc pracovních míst, zbaví se 2 továren a 7 let nikomu nepřidá ani halíř
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva