Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Dacia představila nejsilnější auto své historie. Elektrické? Kdepak, pod kapotou má starý dobrý motor V6
31.1.2024 | Petr Prokopec
Na extrémní, nezřídka historicky nejvyšší výkony automobilových novinek už jsme si zvykli reagovat opatrně, neboť jsou nezřídka spojeny s elektrickým pohonem, který činí onen výkon praxi obtížně použitelným. Rumunská novinka s tím ale problém nemá, chce uspět na Dakaru i s mistrem Loebem za volantem.
Letošní dakarská rallye, která s Dakarem opět neměla nic společného, skončila již před dvěma týdny. V kategorii náklaďáků se vůbec poprvé radoval Martin Macík, který tak po dlouhých třiadvaceti letech přivezl primát do Česka. Nemalá pozornost nicméně byla upřena také na Carlose Sainze, neboť španělský závodník letos v dubnu oslaví své 62. narozeniny. V tomto věku už někteří mají problém vyšlápnout schody k sobě domů, legendární Španěl ale vyhrál v kategorii aut, navíc již počtvrté. Pokaždé se mu to navíc podařilo s jiným vozem.
I v tomto ohledu byl letošek výjimečný, neboť Sainze ke zlatým vavřínům dovezlo hybridní Audi RS Q e-tron. O roztáčení kol se u něj staraly tří elektrické motory MGU05 s permanentním magnetem, bez benzinového dvoulitru coby generátoru energie by ale vůz nikam nedojel. Takto si vystačil s relativně malým paketem baterií o kapacitě 52 kWh. Zajímavé je, že Sainz nezvítězil v jediné etapě, do čela pořadí jej ale nakonec dostaly jeho stabilní výkony.
Zda se španělský závodník vrátí na místo činu i příští rok, je otázkou. Nikoli nutně kvůli věku, nýbrž s ohledem na spekulace, že Audi hodlá i tuto sportovní disciplínu opustit. I kdybychom ho ale nakonec neviděli ani za volantem auta jiného týmu, důvod ke sledování závodu se najde. Angažovat se v něm totiž začne Dacia, která hned v případě svého debutu nepomýšlí na nic jiného než na vítězství. Proto také do svých služeb angažovala pětinásobného vítěze Dakaru Nassera Al-Attiyaha a devítinásobného mistra světa v rallye Sebastiana Loeba.
Tuto dvojici doplní ještě Cristina Gutiérrez, která se již s Loebem potkala v šampionátu Extreme E a má rovněž slušné zkušenosti s dakarskou rallye. Pracovním nástrojem se pak jí i oběma výše zmíněným legendám stane vůbec nejsilnější Dacia historie, a to prototyp Sandrider. Elektrický pohon jako u Audi ale v jejím případě neočekávejte, místo toho byl pod karbonovou karoserii do trubkového rámu vsazen třílitrový šestiválec twin-turbo produkující 360 koní.
Ve srovnání s RS Q e-tron jde pochopitelně pouze o „čajíček“, neboť byť onen benzinový dvoulitr v pozici generátoru produkoval maximálně 272 koní, dva elektromotory byly naladěny na 392 koní. A ten třetí měl dávat 272 kobyl. Není tak překvapivé, že jezdci tento speciál kvůli jeho akceleraci považovali za brutální. Jak jsme ale již zmínili, Sainz i přes tuto výhodu nakonec nezvítězil v jediné etapě. Ve finále tak Dacia osazená dále šestistupňovou sekvencí a pohonem všech kol má určitě šance na úspěch.
Můžeme ještě zmínit, že vůz počítá s pneumatikami BF Goodrich nasazenými na 17palcových litých kolech. Jejich šrouby by se neměly ztratit v písku, a to díky magnetickým plátům integrovaným do karoserie. Za tímto fíglem stojí letité zkušenosti zmiňovaných závodníků. I přes toto opatření pak technici Dacie měli hmotnost 4 140 milimetrů dlouhého vozu udržet na uzdě, ve srovnání s konkurencí má totiž být o zhruba 15 kilogramů lehčí.
Uvnitř pak na jezdce čekají sedadla Sabelt potažená speciální anti-bakteriální látkou, která má samovolně regulovat vlhkost. Něco takového se v rozpálených písečných dunách jistě hodí. Tím nám ale dostupné informace prakticky končí, zmínit už lze jen závodní debut vozu, na který dojde v říjnu při marocké rallye. Stejně jako v nadcházejícím Dakaru bude Sandrider i během tohoto podniku spalovat syntetické palivo, to aby se náhodou neřeklo, že není „udržitelný”.
Sandrider je opravdu extrémním prototypem, o jehož pohon se stará dvakrát přeplňovaný třílitrový šestiválec. V dnešní době jde o pozoruhodné řešení. Foto: Dacia
Zdroj: Dacia
Bleskovky
- Američané srovnali nejlevnější nová výkonná auta s cenou do 830 tisíc a vybrali to nejrychlejší, v Evropě můžeme jen závidět
včera - Nový rekord okruhu Top Gearu uzmula švédská stíhačka s až 1 622 biokoňmi a brutálním křídlem
12.12.2024 - Když se jmenujete Cristiano Ronaldo, dají vám s nadšením zadarmo i auto za 5 milionů. A stejně s ním nebudete jezdit
11.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- V týmu Liqui Moly Dynavolt Intact GP pojede 2025 Guido Pini místo Suzukiho 11:42
- V pondělí začne předprodej vstupenek na Grand Prix České republiky 2025 včera 16:00
- MS Side se pojede 2025 opět i v České republice včera 10:29
- Testovací tým KTM MotoGP testuje v Jerezu 12.12.2024
- Honda EV Fun a EV Urban: koncepty elektrických motocylů 12.12.2024
Nejnovější články
- Muž vyhrál v loterii elektrické Mini, nechtěl ho ani zadarmo
před 2 hodinami - Nový americký tahač je úžasné monstrum jako ze starých časů. Probudí ve vás touhu přihlásit se do soutěže v páce a vyhrát
před 4 hodinami (1) - BMW poprvé ukázalo elektrickou M3, minimálně pro showmany by to mohlo být lákavé auto
před 5 hodinami - Škoda by mohla žalovat Mercedes, s novým CLA do písmene vykradl její 12 let starý slogan
před 7 hodinami - Nissan dělá vše pro to, aby nepřežil ani oněch 12 až 14 měsíců, které si nyní v krizi sám predikuje
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva